środa, 27 stycznia 2016

Przedszkole Nr 126 im. Rusa w Poznaniu - ZIEMIA.


1.      Kącik tematyczny
Rozpoczynając naszą przygodę z żywiołkiem ziemi stworzyliśmy kącik tematyczny,
w którym zgromadziliśmy globusy, różnego rodzaju książki, albumy i leksykony, które okazały się nam bardzo pomocne. Znalazło się także miejsce na ziemię kwiatową, piasek oraz glinę.
2.      Doświadczenia i eksperymenty
Poznawanie żywiołu ziemi rozpoczęliśmy od burzy mózgów – próbowaliśmy ustalić co to jest ziemia, jaka jest ziemia oraz co nam się z nią kojarzy. Wspólnie doszliśmy do wniosku,
że w ziemi rosną rośliny i żyją różne zwierzęta, ale Ziemią nazywamy także naszą planetę.
Poznaliśmy model kuli ziemskiej – dzięki eksperymentowi ze „słońcem” (z wykorzystaniem lampki) dostrzegliśmy stałe następstwo dnia i nocy. Dowiedzieliśmy się także, że dzięki obrotom Ziemi wokół słońca zmieniają się pory roku.
Kolejnego dnia wysłuchaliśmy opowiadania pt. „Goście w glinianym dzbanku”. Podczas rozmowy dotyczącej jego treści dowiedzieliśmy się czym jest glina i skąd się ją bierze. Porównywaliśmy wrażenia dotykowe, badając: glinę, piasek i ziemię.
Omówiliśmy i ułożyliśmy także historyjkę obrazkową „Jak powstaje kubek?”.

3.      Plastyczne inspiracje
Główną inspiracją plastyczną była dla nas historyjka obrazkowa. Postanowiliśmy samodzielnie ulepić gliniane kubeczki. Wszystkie prace nam się wspaniale udały. Dzięki nim mieliśmy okazję rozwijać naszą sprawność manualną.
Ponadto wykonaliśmy także kolorowe gąsienice, którym nadaliśmy imiona.

4.      Żywioł w mojej okolicy
Bacznie obserwowaliśmy ziemię w ogrodzie przedszkolnym i z łatwością zauważyliśmy, że ziemia zamarza.
Choć zimą pogoda niekoniecznie sprzyja zabawom badawczym, na świeżym powietrzu,
z wykorzystaniem ziemi, na pewno wrócimy do nich wiosną.

5.      Potrzebny i niebezpieczny
Rozmawiając o żywiole ziemi, dzieci bez trudu zauważyły, że ziemia jest bardzo potrzebna ludziom, zwierzętom i roślinom, ale także że może być niebezpieczna – mogą wystąpić trzęsienia ziemi. Nie zapomnieliśmy wspomnieć o tym, że o ziemię należy dbać i nie wolno jej zanieczyszczać.

6.      Żywioł w ruchu
W czasie zajęć wykorzystaliśmy zabawy ruchowe:

- „Kwiaty rosną” – zabawa ruchowo-naśladowcza przy muzyce
- „Taniec kwiatów” – improwizacja ruchowa
- „Krecik w tunelu” – zabawa z elementami pełzania i czołgania się
- „ Podaj cegłę” – zabawa rytmiczno-ruchowa















niedziela, 17 stycznia 2016

Zespół Szkół z oddziałami integracyjnymi w Tychach - ZIEMIA

Na przełomie listopada i grudnia nasze przedszkolaki realizowały drugi z czterech żywiołów .Tym razem zajęły się ziemią w ramach ogólnopolskiego projektu "Żywiołki".
Podobnie jak w poprzednim module dzieci szukały odpowiedzi na pytanie Co to jest Ziemia? Co mamy z ziemi?
Wspólnie z nauczycielem utworzyły kącik przyrody, w którym znalazły się ilustracje określające do czego potrzebna jest Ziemia, jakie są jej zagrożenia oraz koszyk z ciekawostkami do utrwalenia pojęć związanych z ziemią.

Doświadczenia i eksperymenty

Dzieci miały okazję do eksperymentowania z ziemią jako glebą-poznawały jej właściwości - jaki ma kolor? czy pachnie? itp. oraz tworzyły przy udziale nauczyciela wulkan( z octu, wody i sody) powstały wulkan wywołał na twarzach dzieci zachwyt.


Plastyczne inspiracje

Działania plastyczne zawsze dają dzieciom wiele radości tak było również i tym razem .Nasze "Pszczółki" zostały podzielone drogą losową na dwa zespoły tworząc z różnych materiałów model ziemi uśmiechniętej i smutnej.

Żywioł w naszej okolicy

Podczas tego modułu wybraliśmy się w poszukiwaniu Ziemi-udało nam się znaleźć różne rodzaje podłoża w okolicy przedszkola. Sprawdzaliśmy jaka może być gleba - twarda czy miękka. Podczas spaceru dzieci mogły zaobserwować ,że gleba to także środowisko życia różnych zwierząt np. dżdżownic czy kretów.
Poznaliśmy historię węgla , zobaczyliśmy jak wygląda kopalnia podczas spotkania z górnikiem będąc na wycieczce w Centrum Regionalizmu  w Żorach


Potrzebny i niebezpieczny

Realizując ten temat dzieci poznały jakie czynniki szkodzą naszej Ziemi, a co jest jej potrzebne do prawidłowego funkcjonowania. Wspólnie w oparciu o ilustrację dzieliliśmy jena korzystne i niekorzystne dla Ziemi.

Żywioł w ruchu


Podczas zabawy z piosenką "Gospodarka odpadami" utrwaliliśmy pojęcie segregacji.












Niepubliczne Przedszkole Katolickie w Nakle nad Notecią - ZIEMIA.

ŻYWIOŁKI-ZIEMIA 
PRZEBIEG :
-        Burza mózgów „Ziemia?”- dzieci podawały swoje skojarzenia – piasek, glina, kamienie, plaża, pustynia, skarby ukryte w ziemi, planeta, Kosmos,
-        Zabawa badawcza dzieci obserwowały pod mikroskopem strukturę piasku, pod lupą kamienie, młodsze dzieci bawiły się w archeologów i szukały ukrytych w piasku „skarbów”
-        Zabawa „Kosmos” – dzieci poznały układ planet podczas zabawy z mini planetarium
-        Prace plastyczne – zajęcia ceramiczne – Mikołaj – lepienie z gliny, papieroplastyka – rakieta, kolorowanie obrazków – Kosmos
-        Kącik badawczy – materiał przyniesiony przez dzieci- piasek, kamienie, ilustracje, książki, mikroskop, lupy, mini planetarium, dzieci podczas zabaw dowolnych podejmowały zabawy badawcze korzystając ze zgromadzonych w kąciku materiałów












Przedszkole Miejskie nr 7 Łódź - ZIEMIA

W listopadzie i grudniu dzieci z grupy  II - 4 latki oraz z grupy IV- 6 latki  uczestniczyły w zajęciach dotyczących kolejnego modułu z czterech żywiołów – ZIEMIA.
Podczas zajęć wszystkie dzieci poznawały właściwości i rodzaje gleby, oglądały filmiki edukacyjne oraz prezentacje multimedialne a także obserwowały i badały Ziemię poprzez zabawy badawcze. Podczas zajęc dzieci miały mozliowść poznania rózne rodzaju ziemi: w postaci piasku, gliny, czarnej ziemi uniwersalnej, żwiru itp...
 W grupie zorganizowano „Starszakowy dzień gleby.”.
Zabawy badawcze:
1.Badamy glebę z wykorzystaniem zmysłów: wzroku i węchu
Poznawanie rodzajów gleby: pył, piasek, żwir, kamienie poprzez dotyk i zapach. Próby odgadywania rodzajów gleby z wykorzystaniem węchu.

Wnioski:
         Dzieci zauważyły, że Ziemia ma swój zapach, ich zdaniem „nieprzyjemny”
         Dzieci zauważyły także, że najprzyjemniejszy w dotyku jest piasek i pył.
Podsumowując dzieci stwierdziły, iż każdy rodzaj gleby można wykorzystywać w inny sposób np. piasek do zabawy, ziemię do sadzenia kwiatów.
2.Co się rozpuści?
Podczas tej zabawy, dzieci badały co się stanie jak do każdego rodzaju gleby dodadzą wodę.
Wniosek :
         Dzieci zauważyły, ze nie wszystkie rodzaje gleby się rozpuszczaja w wodzie.
         Dzieci stwierdziły, że kiedy dodamy do pyłu i piasku wodę to powstaje „pacia”, „mazia”
3. „Jaki ma kształt?”
Grupa obserwowała kształty, konsystencję różnych rodzajów gleby  wykorzystaniem lup i mikroskopów.

Wnioski;
          Piasek jest podobny do kryształków
          Glina to taki twardy pył


Zajęcia plastyczne
1. Zadaniem dzieci było, narysować dowolny obrazek z wykorzystaniem powstałej podczas zajęcia „mazi”, (piasek z wodą)
2. Zadaniem grupy było stworzyć obrazek rysując w glinie.
3. Dzieci z młodszej grupy tworzyły, na ziemi mandale z wykorzystaniem kamieni, małych szyszek oraz kolorowych koralików.
Zabawy ruchowe
Posągi z gliny - podczas grania muzyki dzieci improwizują ruchem jej treść, gdy muzyka cichnie zastygają w posągi
Kamyczkowe skoki – zadaniem dzieci było skakanie obunóż z wykorzystaniem „kolorowych kamyków” tak aby nie spaść w błoto
Filmy edukacyjne
Do realizacji tematu żywiołu jakim jest ziemia wykorzystane zostały filmiki edukacyjne:
         Rodzaje gleby
         Żywioł Ziemi
Krzyżówka multimedialna
Jako wprowadzenie grupy w świat ziemi posłużyła krzyżówka multimedialna, w której dzieci rozwiązywały zagadki słowno obrazkowe.
Prezentacje multimedialne
Podczas zajęć dzieci oglądały prezentacje multimedialne wykonane przez n-la:
         Rodzaje gleby
         Właściwości gleby


Podsumowujac realizacje kolejnego modułu ZIEMIA chciałam podkreślić, iz kolejny żywioł przyniósł dzieciom wiele radości, były także momenty zaskoczenia :)  Jednak najważniejsze było to, iż dzieci po raz kolejny świetnie bawiły sie podczas różnorodnych zabaw badawczych związanych z ZIEMIĄ!
















Przedszkole nr 48 z oddziałami integracyjnymi w Zabrzu - ZIEMIA.

Drugą część projektu „Żywiołki”, dotyczącą ziemi rozpoczęliśmy wycieczką do parku. Zima zbliżała się do nas wielkimi krokami i była to doskonała okazja do ukazania zmian, jakie zachodzą na naszej planecie w różnych porach roku. W plenerze prowadziliśmy rozmowy dotyczące naszej planety. Dzieci zadawały szereg pytań: czym jest ziemia?, do czego jest potrzebna?, co ludzie czynią z ziemią?, czy potrzebujemy ziemi i co by się stało, gdyby jej nie było? I wiele innych. Poruszyliśmy również problem zanieczyszczenia ziemi oraz ochrony środowiska. Żeby nie być gołosłownym oczyściliśmy park z nielicznych śmieci.
            Dzieci zapoznały się również ze skierowanym do nich listem Pani Ziemi. Podczas zajęć w sposób aktywny, wielozmysłowo poznawały właściwości gliny, piasku, żwiru, ziemię kwiatową i kamienie. Zabawa „Dotykowa skrzynka”, gdzie dzieci z zasłoniętymi oczami badały rękoma zawartość i opisywały swoje dotykowe wrażenia sprawiła im wiele radości. Na zajęciach badały na jaki kolor zabarwi się woda z różnymi rodzajami ziemi i czy łatwo rozpuszcza się w wodzie. Miały możliwość rozcierania w dłoniach gliny o różnej temperaturze, dotykania oraz przesypywania piasku i żwiru między palcami. Łączyły ziemię z wodą i tworzyły z niej bryły o najróżniejszym kształcie. Mogły samodzielnie wysuszyć mokry piasek przy pomocy suszarki. Dzieci mogły manipulować ziemią, piaskiem, żwirem oraz gliną, a także oglądać każdy z surowców pod lupą oraz mikroskopem. Przedszkolaki założyły również własny ogródek w sali: zasiały różne warzywa, oraz kwiaty, które wiosną przesadzą do ogrodu przedszkolnego. Nauczyły się jak należy dbać o swoją hodowlę oraz przypomniały sobie co potrzebne jest do prawidłowego rozwoju roślin.
            Wychowankowie poznali również „Prawo Grawitacji”, samodzielnie puszczali z różnych wysokości przedmioty o zróżnicowanej wadze i wspólnie zastanawiali się dlaczego za każdym razem wszystkie przedmioty spadają w dół.  Przedszkolne tygryski przypomniały sobie także jak wygląda kula ziemska, szukały jej w kosmosie, liczyły którą z kolei planetą jest od Słońca oraz porównywały jej wielkość z innymi planetami. Dzieci miały również okazję pobawić się globusem,   liczyły ile kontynentów znajduje się na Ziemi, określały ich kształt oraz wspólnie z nauczycielkami wyszukiwały Polskę oraz inne znane im kraje.
            Ciekawe świata przedszkolaki zapoznały się również z możliwościami zagospodarowania powstałych odpadów ze szczególnym naciskiem na zbiórkę surowców wtórnych oraz możliwości ich recyklingu.
            Na zakończenie odbył się quiz, z którym dzieci poradziły sobie doskonale i zdobyły odznaki Przyjaciela Ziemi oraz uroczyste odśpiewanie hymnu „Moja Planeta”.

Opracowanie:
Katarzyna Blachucik
Katarzyna Smęt
Anna Ryrych

Sabina Erm