niedziela, 13 marca 2016

Miejskie Przedszkole nr 13 w Pruszkowie - OGIEŃ

Grupa I (trzylatki)
Grupa IV(pięciolatki )
              
            Minione miesiące w naszej grupie były gorące. Dlaczego gorące? Ponieważ spędziliśmy je rozmawiając o ogniu. Stworzyliśmy sobie bardzo przyjemny nastrój w naszej sali: zasłoniliśmy okna, zgasiliśmy światła i usiedliśmy w kole na dywanie wokół zapalonej świeczki (która pięknie pachniała - ku naszej radości).
         
1.                  Nasz kącik tematyczny  na przełomie stycznia i lutego pękał w szwach. Udało nam się zgromadzić mnóstwo skarbów związanych z żywiołkiem ognia. Motywem przewodnim okazała się straż pożarna.

2.                  Badając ogień na początku przyjrzeliśmy mu się z bliska. Było wąchanie, dotykanie, zdmuchiwanie, jak również dowiedzieliśmy co to są zimne ognie.

Doświadczenie pierwsze: zapaliłam dwie świeczki, jedną z nich przykryliśmy słoikiem i obserwowaliśmy co się stanie. Po kilku powtórzeniach gdy na zmianę przykrywaliśmy obie świeczki, ustaliliśmy, że aby palił się ogień potrzebne jest powietrze.

- Doświadczenie drugie: nasze świeczki przykrywaliśmy dwoma słoikami: dużym i małym. Żeby efekty był bardziej widoczny jeden słoiczek był malutki a drugi bardzo duży. Także to doświadczenie powtarzaliśmy raz za razem i mimo że najważniejsze było, czyja świeczka zgaśnie pierwsza, udało się nam ustalić dlaczego świeczka w mniejszym słoiku gaśnie szybciej.

-Doświadczenie trzecie: Co się pali ? – poznanie materiałów, które bardzo szybko płoną : drewno, papier, wełna, bawełna, plastik oraz takich ,które się nie zapalają : metal, porcelana.

-Doświadczenie czwarte; Przenoszenie ognia - eksperymenty służyły ku temu by dzieci miały świadomość jak szybko ogień może się rozprzestrzeniać, a przez to jak szybko może stać się niebezpieczny
-Doświadczenie piąte: Zasysanie wody- stawialiśmy świeczkę w miseczce z wodą i przykrywaliśmy  słoikiem.

- Doświadczenie szóste: Popiół i sadza – spalaliśmy kartkę papieru i opalaliśmy dno talerzyka , po czym porównaliśmy popiół i sadzę.


-  Z żywiołem ognia kojarzy nam się kolor CZERWONY, a więc i czerwona lawa, wobec czego w ramach doświadczeń postanowiliśmy wykonać swój własny wulkan.

- Rozmawiając o ogniu nie sposób było nie wspomnieć o prądzie. Dzięki doświadczeniom udało nam się poznać  działanie baterii i żarówek.

 
Przeprowadzone doświadczenia miały na celu ukazanie właściwości ognia, co ogień potrzebuje, aby płonąć, w jakich warunkach się rozprzestrzenia, co jest łatwo palne a co nie, czym można ugasić pożar, a także jakie jest zastosowanie ognia wżyciu codziennym.



  1. Dla grupy I plastyczną inspiracją związaną z ogniem był prąd i jego działanie. Dzieci wykonały pracę plastyczną pt. „Urządzenia elektryczne - lampka”.
               Prace plastyczne grupy IV:
·         Wulkany
·         Płomyki
·         rysowanie sadzą

  1. Poszukując żywiołu w mojej okolicy dzieci stwierdziły, że możemy go znaleźć w każdym naszym domu , gdyż gdyby nie ogień to mama nie mogłaby nam odgrzać obiadu, bądź też nie byłoby ciepłej wody w kranie.

  1. Potrzebny i niebezpieczny - Rozmawialiśmy o tym dlaczego ogień jest niebezpieczny, jak należy się zachowywać w pobliżu ognia, jak należy się posługiwać świeczką, żeby nie poparzyć się ogniem ani kapiącym woskiem.  Dzieci poznając prąd dowiedziały się  także  w jaki sposób z niego bezpiecznie korzystać i jak wygląda znak „Uwaga Urządzenie Elektryczne”, by w przyszłości wiedzieć jak obchodzić się z prądem.

  1. Żywioł w ruchu
·         Wiemy już też jak należy się zachować kiedy będzie awaria prądu, a na dworze będzie już ciemno, a także o tym, że ciemności nie trzeba się bać, a nawet można ją wykorzystać do zabawy (  „w ciemnościach” – zabawa ruchowa ; Nauczyciel zawiązuje dzieciom chustkę na oczach,  by dane dziecko za pomocą dotyku mogło rozpoznać  różne przedmioty).
·         „Zabawki na baterie” – zabawa naśladowcza
·         „Pokaż do czego służy ogień” – zabawa pantomimiczna
Zabawy grupy IV :
·         „Miejsce przy ognisku z mojej prawej strony jest puste” – zabawa rozwijająca orientację w schemacie ciała.
·         „Taniec irlandzki”.- pląsy przy muzyce ze wstęgą.
·         „Spacer Fakira”- zabawa ruchowa z elementami równowagi.
·         „Ognisty twister”- zabawa integracyjna
·         „Strażnik ognia”- dzieci siedzą na obwodzie koła, utrzymując ciszę. Jedno wchodzi do środka z zawiązanymi oczami – to strażnik ogniska (obok niego leży ilustracja ogniska, lub chustka). Zabawa polega na tym, aby jedno z dzieci jak najciszej zbliżyło się do ognia- chustki i spróbowało dotknąć ją palcem. Jesli uda mu się to zostaje „strażnikiem ognia”. Strażnik natomiast może zawołać „stop”, gdy usłyszy jakiś szelest.



















1 komentarz: