niedziela, 13 marca 2016

Szkoła Podstawowa nr 3 w Głownie - ZIEMIA

Sprawozdanie żywioł-Ziemia

Kolejnym żywiołem z którym zapoznaliśmy się była -Ziemia.

Dzieci bardzo entuzjastycznie przyjęły kolejne zajęcia żywiołami. Przypomniały im się poprzednie zajęcia  z żywiołkim wody.
            Pierwsze zajęcia zaczęliśmy od zagadki na temat żywiołu z którym będziemy pracować. Dzieci szybko odgadły i zaczęły dużo rozmawiać. Następnie zapytałam. „A co to takiego jest ziemia?”. Dzieci podawały bardzo dużo ciekawych odpowiedzi, każda budziła wiele emocji i rozmów. Postanowiliśmy stworzyć mapę pojęć. Do jednego słowa „Ziemia” powstało nam wiele rozmaitych skojarzeń np. Ziemia- planeta, zwierzęta, słońce, pustynia, rośliny, drzewa, a od tych słów powstały nowe słowa skojarzenia np. planeta- kontynenty, drzewa- korzenie, owoce, śnieg-bałwan. Podczas dość długich dyskusji dzieci doszły do wniosku iż Ziemia to życie! Kiedy rozmawialiśmy o Ziemi padło skojarzenie kontynenty, więc za pomocą globusu z którym dzieci postanowiły się bardzo dokładnie się zapoznać dzieci poznały rożne kontynenty oraz oceany. Dzieci za pomocą lupy oglądały globus z każdej strony. Następnie na podstawie książeczki „Zjawiska atmosferyczne” dzieci poznały nowe słowa zjawiska takie jak zamieć piaskowa, błyskawice tęcza, trąba powietrzna, zorza polarna, halo słoneczne, dymy, i sztorm. Dzieci były ogromnie zainteresowane nowymi pojęciami.
            Kolejnym etapem było oglądanie i dotykanie ziemi oraz pisaku. Dzieci z zamkniętymi oczyma maiły za zadanie odgadnąć, gdzie jest ziemia a gdzie piasek. Następnie zorganizowaliśmy w  sali kącik tematyczny „Ziemia” do którego dzieci w wolnej chwili przychodziły i oglądały atlas, przyglądały się globusowi oraz ziemi i piasekowi.
            Podczas zajęć plastycznych dzieci malowały przy użyciu tylko kleju i ziemi, piasku. Taka działalność najpierw ich zdziwiła a następnie wywołała wiele ciekawych pomysłów. Dzieci za pomocą rysunków przedstawiły skojarzenia z Ziemią. Powstały ciekawe prace plastyczne- tęcze, śnieg, góry, tornada, burze pisakowe, a także zwierzęta, drzewa, lasy i itp.
            Podczas kolejnych dni rozmawialiśmy o Ziemi w kwestii ekologii co możemy wszyscy zrobić by nasza ziemia była miejscem przyjaznym wszystkim ludziom zwierzęta i rośliną.
Dzieci przypominałyby sobie zasady odpowiedniej segregacji śmieci oraz kulturalnego ekologicznego zachowania się w domu szkole i na świeżym, powietrzu. Przypomniały siebie kodeks małego ekologa.
            Podczas zabaw ruchowych dzieci bardzo polubiły zabawę”Raz, dwa, trzy ziemia łapie” która polegała na tworzeniu koła z czterech pór rok- Ziemi, których celem było złapanie pozostałych dzieci ufoludków po dotknięcie przez Ziemię dziecko dołączało się do grupy Ziemi po zakończeniu muzyki sprawdziliśmy komu poszło lepiej czy dzieciom-ziemi czy ufoludka.
Następną rundę rozpoczynały dzieci które nie zostały złapani tym razem zabawę rozpoczynało hasło”Raz dwa trzy Ufoludki łapią”
            Podsumowując zajęcia dzieci uznały iż zmienia jest niezbędna nam do życia gdyż jest naszym Dużym Domem, ale zdarzają się sytuacje, gdy staje się niebezpieczna: trzęsienia ziemi, tornada, wulkany, powodzie, tsunami itp.
            Na zakończenie tego etapu dzieci otrzymały dyplomy  oraz kolejne odznaki żywiołków tym razem Ziemi.

Czekamy na kolejne spotkanie z żywiołem Ognia/
Pozdrawiamy z Głowna, województwo łódzkie,
Raz dwa trzy Zeróweczka numer trzy:):):):)
Renata Orzeł-Szulc
















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz