niedziela, 13 marca 2016

Przedszkole nr 97 we Wrocławiu - OGIEŃ

            Projekt „Żywiołki” jest realizowany w Przedszkolu nr 97 we Wrocławiu w 3 grupach (Krasnoludki, Chochliki i Leśne Ludki). W lutym przedszkolaki poznawały OGIEŃ. W każdej z grup temat „ognia” realizowany był przez kilka dni. Zajęcia obejmowały następujące obszary:
1. Tematyczny kącik – przez jeden dzień w każdej sali było dostępne miejsce, w którym dzieci mogły swobodnie poznawać żywioł ognia. Wśród proponowanych aktywności były:
   oglądnie książek związany z tematem ognia, pożarów, straży pożarnej itp.
   kolorowanki nawiązujące do poznanej tematyki
   zabawki, atrybuty nawiązujące do straży pożarnej
2. Doświadczenia i eksperymenty – dzieci poznawały, doświadczały, obserwowały, eksperymentowały z ogniem. Przeprowadzone doświadczenia i eksperymenty:
   „Co to jest?” – dzieci oglądały płomień ognia, określały jego właściwości: kolor, temperaturę, zapach itp. Ogień daje ciepło, światło, jest niezbędny do życia.
   „Co powstaje w trakcie spalania?” – dzieci obserwowały jak na porcelanie, szkle w trakcie spalania pojawia się sadza.
   „Ogień potrzebuje tlenu” - zapaloną świeczkę przykrywamy szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgasła. Płomień świecy pali się dzięki tlenowi, gdy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień zgaśnie.
   „Ogień potrzebuje tlenu” cz. 2 - Podpalamy trzy świeczki. Jedną świeczkę zostawiamy ze swobodnym dostępem tlenu, a dwie pozostałe przykrywamy jednocześnie szklankami różnej wielkości. Świeczka ze stałym dostępem tlenu pali się, pod mniejszą szklanką zgasła szybciej, a pod większą później. Obie świeczki bez dostępu tlenu zgasły.
   „Przenoszenie ognia” – przenoszenie ognia za pomocą zapałki, co pozwoliło dzieciom zaobserwować, jak szybko ogień się rozprzestrzenia i jak może być niebezpieczny.
   „Co się pali ?” – poznanie materiałów, które bardzo szybko płoną : drewno, papier, wełna, bawełna, plastik oraz takich ,które się nie zapalają : metal, porcelana.
3. Plastyczne inspiracje:
·         przedszkolaki wykonywały prace plastyczne z wykorzystaniem farb, malowały palcami, inspiracją pracy były płomienie ognia;
·         wykonywały prace wykorzystując sadzę tworzącą się w czasie spalania
·         kolorowanki związane z tematyką ognia, straży pożarnej
4. Żywioł w mojej okolicy – w ramach poznawania kolejnego żywiołu, dzieci odwiedziły remizę Straży Pożarnej, mieszczącą się w okolicy naszego przedszkola. Poznały z pracę strażaków, miały okazję z bliska obejrzeć pojazdy, sprzęt, stroje potrzebne w czasie gaszenia pożarów.
5. Potrzebny i niebezpieczny – w trakcie zajęć dzieci dowiadywały się, dlaczego ogień jest dla nas tak ważny i potrzebny:
·         ogień – niezbędny do przygotowania posiłków;
·         ogień potrzebny do ogrzewania, wytwarzania ciepła;
·         ogień – daje światło
Niebezpieczeństwa:
·         ogień – źródło pożarów;
6. Żywioł w ruchu – w poznawaniu żywiołu jakim jest ogień, nie mogło zabraknąć zabaw ruchowych, które dzieci uwielbiają:
·         „Strażacy ruszają do akcji” – na umówiony sygnał dzieci ruszały (biegnąc) do akcji ratowniczej;
·         Strażacki tor przeszkód – strażacy muszą w czasie akcji pokonywać wiele przeszkód – dzieci w trakcie zabawy pokonywały tor przeszkód.
·         „Zabawa pożar, wichura, powódź” - dzieci biegają po sali, na hasło pożar – kucają i chowają się przed ogniem, na hasło wichura – łapią się za ręce, na hasło powódź – schodzą z dywanu, by uniknąć zalania wodą.
7. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa:
·         Zwrócenie uwagi na łatwość, z jaką rozprzestrzenia się ogień;
·         Przypomnienie, o tym, że tylko dorośli mogą zbliżać się do ognia;
·         Przypomnienie zagrożeń, jakie może spowodować ogień;
·         Przypomnienie o niebezpieczeństwie pożaru w lesie, na polu, na łące;
·         Przypomnienie numerów alarmowych związanych ze strażą pożarną;
·         Przypomnienie, co to znaczy „pojazd uprzywilejowany”;
8. Zabawy i ćwiczenia logopedyczne:
·         Rozpoznawanie odgłosów – wóz strażacki, płonący ogień, woda
·         Zabawa w strażaków – naśladowanie syreny wozu strażackiego i-o, i-o, oraz odgłosu gaśnicy: szszszsz…
·         Ćwiczenia oddechowe – zdmuchiwanie płomienia świeczki

Opracowała: Katarzyna Kunicka-Leśniara















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz