niedziela, 13 marca 2016

Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie - OGIEŃ

Żywioł Ogień
1. Kącik tematyczny : W styczniu i lutym w naszej grupie realizowaliśmy ciąg dalszy projektu edukacyjnego „Żywiołki” tym razem zajęliśmy się ogniem . W sali został urządzony kącik tematyczny z eksponatów przyniesionych przez dzieci z domu i znalezionych w naszym przedszkolu. Dzieci były bardzo zadowolone z nowego wystroju kącika . Razem z przedszkolakami stworzyliśmy z kartonów kominek w którym dzieci mogły ogrzać się i bawić w zabawy tematyczne. Wykonaliśmy, również pracę plastyczną z dziecięcych rączek Ogromy płomień ( Załącznik nr.1,2)
2 .Wprowadzenie do tematu Żywioł ogień, pogadanka
Co by było, gdyby nie było ognia ?
Do czego potrzebny jest ogień ?
Skąd pochodzi ogień?
Dziecko podczas tych zajęć uświadomiło sobie rolę ognia i jego wpływ na życie człowieka i środowisko. W dalszej części dzieci poznały numer alarmowy 112, nauczycielka zwróciła uwagę na sytuacje, kiedy sprawne przekazywanie informacji może pomóc kogoś uratować. Dzieci układały z kartonów z cyframi 1,1 i 2 numer alarmowy. Następnie ćwiczyliśmy wybieranie numeru 112 i rozmowy z dyspozytorem. Pod koniec zajęć dzieci musiały rozpoznać zagrożenia na ilustracjach i określały jaką pomoc trzeba wezwać w danej sytuacji- straż pożarną, policję czy pogotowie ( zał. 3)
3. Doświadczenia i obserwacje: które miały na celu kształtowanie umiejętności wnioskowania o zjawiskach przyrodniczych; wdrażanie do samodzielnego eksperymentowania i poszukiwania odpowiedzi na pytania badawcze. Dzieci doświadczały bezpiecznego obchodzenia się z ogniem ( Załącznik nr. 4 , 5)
Eksperymenty:
Właściwości ognia – światło
Materiały: paląca się świeczka.
Przebieg: Zasłaniamy okna żaluzjami lub kocami. W sali panuje półmrok. Nauczycielki zapalają świeczki. Wynik: w sali robi się jaśniej od zapalonych świeczek.
Wniosek: ogień daje nam światło.
Właściwości ognia – ciepło
Materiały: paląca się świeczka, słoik.
Przebieg: Zapaloną świeczkę przykrywamy słoikiem. Po kilku minutach delikatnie dotykamy słoik. Wynik: słoik jest ciepły. Wniosek: ogień daje nam ciepło.
Czego potrzebuje ogień?
Materiały: trzy świeczki-podgrzewacze, mały słoik po marmoladzie i duży po ogórkach.
Przebieg: Zapalamy świeczki, dwie z nich stawiamy na pokrywce, nakrywamy je słoikami i w tej pozycji zakręcamy.
Wynik: najpierw wszystkie świeczki palą się jednakowo mocno, po chwili płomień w małym słoiku gaśnie, jakby ktoś go zdmuchnął, nieco dłużej pali się świeczka w dużym słoiku, ale też gaśnie, trzecia świeczka pali się cały czas.
Wniosek: podczas palenia płomień zużywa „powietrze do oddychania”, a dokładniej mówiąc – tlen. Kiedy go zabraknie, płomień gaśnie. Aby świeczka się paliła, potrzebny jest tlen.
Triki ze świeczką
Materiały: dwie podstawki, szklanka, świeczka, woda, zapałka.
Przebieg: Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda, i przykrywamy szklanką.
Wniosek: tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanki.
Co powstaje podczas spalania świeczki?
Materiały: paląca się świeczka, nóż.
Przebieg: Przez kilka sekund osoba dorosła trzyma ostrze nad płomieniem. Wynik: ostrze pokryje się sadzą. Wniosek: sadza powstanie w trakcie niepełnego spalania materiałów zawierających w swoim składzie chemicznym węgiel.
Ślady wosku
Materiały: paląca się świeczka na świeczniku, kawałek potłuczonego szkła, spinacz do bielizny. Przebieg: Kawałek potłuczonego szkła przytrzymujemy spinaczem i przez około 10 sekund trzymamy nad płomieniem, a następnie odkładamy na bok, aby się ochłodził.
Wynik: na kawałku szkła będą widoczne ślady wosku. Wniosek: gdy świeca się pali, niektóre cząsteczki wosku przekształcają pod wpływem ciepła, unoszą się do góry i odkładają się na odłamku szkła.
Lejek i świeca
Materiały: świeczka, lejek Przebieg: Zapalamy świeczkę. Środek otworu lejka kierujemy na płomienie. Dmuchamy przez lejek, próbując zgasić świecę.
Wynik: pomimo silnego dmuchania, świeczka nie zgaśnie.
Wniosek: wydmuchiwane powietrze rozproszy się w stożkowatej części lejka i ucieknie wzdłuż jego ścianek. Aby zdmuchnąć świeczkę za pomocą lejka, należy skierować jego brzeg w stronę płomienia.
4.Strażnik Ognia – dzieci siedzą na obwodzie koła, utrzymując cisze. Jedno wchodzi do środka z zawiązanymi oczami- to strażnik ogniska. Zabawa polega na tym , aby jedno z dzieci jak najciszej zbliżyło się do ognia – folia na której stoi płomyk i spróbowało zabrać je bezszelestnie. Jeśli uda mu się to zostaje „ strażnikiem ognia”. Strażnik natomiast może zawołać „stop”, gdy usłyszy jakiś szelest
( Załącznik nr.6)
5. „Ogień świeci, ogień grzeje”- praca plastyczna
W ramach naszego projektu dzieci wykonały pracę plastyczną "Ogień świeci, ogień grzeje". Przedszkolaki zapełniły kontur płomienia wcześniej pomalowanymi na czerwono rączkami. Dzieci dowiedziały się, że ogień jest bardzo potrzebny ludziom- daje im ciepło i rozjaśnia mrok. Poznały również zasady bezpieczeństwa w kontakcie z ogniem i gorącymi przedmiotami ( Załącznik nr.7)
6. Wycieczka do Straży Pożarnej – podczas wycieczki dzieci zobaczyły różne rodzaje, samochodów pożarnych, sprzęt do gaszenia pożarów, ratownictwa medycznego, wodnego, pompy strażackie, węże pożarnicze, pontony, butle tlenowe i maski gazowe. Przymierzaliśmy kaski ochronne i oczywiście każdy z nas był wewnątrz wozu strażackiego. Mogliśmy również posłuchać sygnałów alarmowych, wycia syren i zobaczyć jak wyzuwa się z wozu wysoka strażacka drabina. Wycieczka była udana i bardzo pożyteczna ( Załącznik nr.8)
7. Na tropie dinozaurów – w czasie tych zajęć dzieci, dowiedziały się skąd w ogóle na Ziemi wzięły się dinozaury, poznały wiele gatunków dinozaurów . Wspólnie próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego dinozaury wyginęły? Niestety naukowcy nie podają jednej przyczyny- może była to epidemia, wzmożone wybuchy wulkanów i taką teorię przyjęliśmy , a wulkan to ogień i dlatego te zajęcia zaliczyliśmy do naszego żywiołu ( Załącznik nr. 9, 10)











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz