1.
Kącik tematyczny
Temat
ognia poruszyliśmy przy okazji omawiania jak to było „W dawnych czasach”.
Cofnęliśmy się w historii do czasów, w których żyli jaskiniowcy. Palenisko było
dla nich podstawowym elementem wyposażenia „domu”, a z umiejętności krzesania
ognia czerpali wiele korzyści.
Oczywiście
zgromadziliśmy w sali wszystkie przedmioty niezbędne do zbadania zjawiska
ognia, ale także albumy i książki.
2.
Doświadczenia i eksperymenty
Zaczęliśmy
od obserwacji ognia – próbowaliśmy ustalić jaki jest. Dzieci bez wątpienia
stwierdziły, że jest: piękny, tajemniczy, ciepły, gorący, miły, jasny,
niebezpieczny. Uznaliśmy, że sam ogień, jako zjawisko, ma nieokreślony kształt;
nie ma zapachu, a to jak pachnie zależy od tego co płonie. Wykonując
doświadczenia z ogniem, doszliśmy do wniosku, że aby ogień płonął niezbędny
jest tlen.
Wykonane
doświadczenia:
-
przykrywanie palącej się świecy małym i dużym słoikiem
-
zatapianie płonącej świecy w wodzie
-
zasysanie talerzyka oraz zasysanie wody do słoika w czasie kiedy ogień gaśnie
Poznaliśmy
także efekty spalania:
-
sadzę
-
popiół
zbadaliśmy
ich cechy: nie pachną, brudzą, popiół pochodzący ze spalonego papieru jest
miły, miękki w dotyku.
Badając
ogień zgłębiliśmy także w pochodzenie węgla. Poznaliśmy jego rodzaje: węgiel
kamienny, węgiel leczniczy, węgiel rysunkowy. Sprawdziliśmy, jakie są ich
właściwości
i rozpuszczalność. Dowiedzieliśmy się, skąd wydobywa się węgiel i kto się tym zajmuje.
i rozpuszczalność. Dowiedzieliśmy się, skąd wydobywa się węgiel i kto się tym zajmuje.
3.
Plastyczne inspiracje
Wykonaliśmy
węglem rysunki jaskiniowców, którymi ozdobiliśmy stworzoną z szarego papieru
jaskinię.
4.
Potrzebny i niebezpieczny
Rozmawiając
o żywiole ognia, bez trudu spostrzegliśmy, że jest potrzebny: codziennie
używamy go do gotowania, ogrzewania, a czasem do oświetlania mieszkań, np. gdy
jest przerwa w dostawie prądu. Ogień bywa też niebezpieczny: ludzie
przyczyniają się do wywoływania pożarów, a pożary mogą powodować poparzenia.
Przy okazji przypomnieliśmy sobie podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas
obchodzenia się z ogniem, a także numery alarmowe i co należy przekazać
dyżurnemu, dzwoniąc pod numer alarmowy.
5.
Żywioł w ruchu
W
czasie zajęć wykorzystaliśmy zabawy ruchowe:
-
„Jaskiniowcy” - zabawa rytmiczno-ruchowa
z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych
-
„Górnicy” – zabawa ze śpiewem
-
„Iskierka” – zabawa według pedagogiki zabawy
-
„Strażnik ognia” – zabawa ruchowa doskonaląca wrażliwość słuchową
-
„Gaśnica” – zabawa z elementami celowania
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz