niedziela, 13 marca 2016

Przedszkole Nr 126 im. Rusa w Poznaniu- OGIEŃ

1.      Kącik tematyczny
Temat ognia poruszyliśmy przy okazji omawiania jak to było „W dawnych czasach”. Cofnęliśmy się w historii do czasów, w których żyli jaskiniowcy. Palenisko było dla nich podstawowym elementem wyposażenia „domu”, a z umiejętności krzesania ognia czerpali wiele korzyści.
Oczywiście zgromadziliśmy w sali wszystkie przedmioty niezbędne do zbadania zjawiska ognia, ale także albumy i książki.
2.      Doświadczenia i eksperymenty
Zaczęliśmy od obserwacji ognia – próbowaliśmy ustalić jaki jest. Dzieci bez wątpienia stwierdziły, że jest: piękny, tajemniczy, ciepły, gorący, miły, jasny, niebezpieczny. Uznaliśmy, że sam ogień, jako zjawisko, ma nieokreślony kształt; nie ma zapachu, a to jak pachnie zależy od tego co płonie. Wykonując doświadczenia z ogniem, doszliśmy do wniosku, że aby ogień płonął niezbędny jest tlen.
Wykonane doświadczenia:
- przykrywanie palącej się świecy małym i dużym słoikiem
- zatapianie płonącej świecy w wodzie
- zasysanie talerzyka oraz zasysanie wody do słoika w czasie kiedy ogień gaśnie

Poznaliśmy także efekty spalania:
- sadzę
- popiół
zbadaliśmy ich cechy: nie pachną, brudzą, popiół pochodzący ze spalonego papieru jest miły, miękki w dotyku.

Badając ogień zgłębiliśmy także w pochodzenie węgla. Poznaliśmy jego rodzaje: węgiel kamienny, węgiel leczniczy, węgiel rysunkowy. Sprawdziliśmy, jakie są ich właściwości
i rozpuszczalność. Dowiedzieliśmy się, skąd wydobywa się węgiel i kto się tym zajmuje.
3.      Plastyczne inspiracje
Wykonaliśmy węglem rysunki jaskiniowców, którymi ozdobiliśmy stworzoną z szarego papieru jaskinię.
4.      Potrzebny i niebezpieczny
Rozmawiając o żywiole ognia, bez trudu spostrzegliśmy, że jest potrzebny: codziennie używamy go do gotowania, ogrzewania, a czasem do oświetlania mieszkań, np. gdy jest przerwa w dostawie prądu. Ogień bywa też niebezpieczny: ludzie przyczyniają się do wywoływania pożarów, a pożary mogą powodować poparzenia. Przy okazji przypomnieliśmy sobie podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas obchodzenia się z ogniem, a także numery alarmowe i co należy przekazać dyżurnemu, dzwoniąc pod numer alarmowy.
5.      Żywioł w ruchu
W czasie zajęć wykorzystaliśmy zabawy ruchowe:
- „Jaskiniowcy” -  zabawa rytmiczno-ruchowa z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych
- „Górnicy” – zabawa ze śpiewem
- „Iskierka” – zabawa według pedagogiki zabawy
- „Strażnik ognia” – zabawa ruchowa doskonaląca wrażliwość słuchową
- „Gaśnica” – zabawa z elementami celowania











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz