niedziela, 13 marca 2016

Niepubliczne Przedszkole "Duszek" Inowrocław - OGIEŃ

15 lutego wszystkie dzieci z Niepublicznego Przedszkola „Duszek” ubrały się w kolorze czerwonym.

1.      Wprowadzenie do zajęć:
a)      „Burza mózgów”- Jaki jest ogień?
- Jaki ma kolor?
- Jaki ma kształt?
- Jaki wydaje dźwięk?
- Czy ma zapach?
-Czy jest ciepły/zimny? (dzieci najpierw próbowały odpowiedzieć na pytania, a potem w czasie doświadczeń zweryfikowaliśmy ich odpowiedzi) 
b) rozwiązywanie zagadek związanych z omawianym żywiołem i oglądanie prezentacji dotyczącej ognia.

2.      Tematyczny kącik- dzieci rozmawiając o ogniu tworzyły na bieżąco wystawę skojarzeń z ogniem. Metodą „Burzy mózgów” stworzyliśmy własny kącik związany z omawianym żywiołem.
3.       Doświadczenia i eksperymenty:
a) „Zapal- zdmuchnij” Nauczyciel zapala zapałką świeczkę, a każde dziecko po kolei zdmuchuje płomień.
b) „Płomyk” – Nauczyciel trzyma świecę. Dzieci siedzą dookoła i dokładnie obserwują mały płomień- opowiadają o tym co widzą. Próbują lekko dmuchnąć na płomień i obserwują jak zachowuje się płomień i co się dziej, gdy zdmuchniemy świeczkę?
c) „Przedszkolne fajerwerki”- każde dziecko po kolei posypuje płomień świecy pieprzem i w ten sposób tworzy „mini fajerwerki”
d) „Kto zgasił świeczkę?” Nauczyciel przygotował 3 różnej wielkości słoiczki oraz świeczki (podgrzewacze). Trójka dzieci (równocześnie) ostrożnie nakłada na świeczki słoiki i obserwuje co się stanie. Dzieci wyciągają wnioski, że do palenia się świeczki potrzebne jest powietrze.
e) „Dym” – Nauczyciel zapala świeczkę i prosi dziecko, żeby ją zdmuchnęło. Zadaniem pozostałych dzieci jest obserwowanie unoszącego się dymu.
f) „Wulkan”- eksperyment ukazujący  dzieciom jak wybucha wulkan.  
      4. Plastyczne inspiracje – Dzieci zainspirowane muzyką Manuela De Falla „Rytualny taniec ognia” namalowały farbkami płomień.
5.  Żywioł w mojej okolicy – Dzieci wybrały się na spacer w poszukiwaniu w swojej okolicy  hydrantu, z którego korzystają strażacy w razie wypadku.
6.  Potrzebny i niebezpieczny –
a) „Po co jest ogień?”- Dzieci na podstawie obrazków i własnych doświadczeń udzielają odpowiedzi „Do czego potrzebny jest ogień?”. Następnie klasyfikują obrazki na dwie grupy – sytuacje korzystne/ dobre:
- ogrzewanie (ognisko, kominek, piec, centralne ogrzewanie),
- gotowanie (na ognisku, na kuchni węglowej, na kuchni gazowej, na grillu),
- oświetlenie (światło z ogniska, pochodnia, świeca, lampa naftowa, lampa gazowa),
i sytuacje niebezpieczne:
- pożar lasu,
- pożar łąk,
- pożar budynków,
- wybuch wulkanu.   
b) „Dlaczego ogień może być niebezpieczny?” – układanie historyjek obrazkowych i tworzenie zakończenia historyjki według własnego pomysłu.
c) „Jak zgasić pożar?” – rozmowa na temat pracy strażaka, jego stroju, sprzętu (oglądaliśmy małą gaśnicę- do małych pomieszczeń (samochodów) i dużą -do większych pomieszczeń (przedszkola), wąż strażacki. Przypomnieliśmy sobie numery alarmowe do Straży Pożarnej, układaliśmy z puzzli samochód strażacki i dzieci wyjaśniły co to znaczy „samochód uprzywilejowany” i jak trzeba się zachować, gdy go zobaczymy, nazywaliśmy miejsca, w których pracują strażacy. Odgrywaliśmy różne scenki podczas których dzieci wzywały pomocy.
d) „Oświetlenie dawniej i dziś”- układaliśmy z puzzli różne sposoby oświetlania pomieszczeń, a następnie układaliśmy oświetlenie od najdawniejszych do współczesnych. Oglądaliśmy sposób działania lampy naftowej.
e) „Ogień jako skarb”- poznanie sposobów rozpalania ognia dawniej i dziś. Dzieci otrzymały kolorowe ilustracje przedstawiające sposoby rozpalania ognia i musiały je podzielić na te dawne i te współczesne. Następnie wspólnie staraliśmy się układać od sposobów najdawniejszych do sposobów dzisiaj aktualnych.
6. Żywioł w ruchu :
a) Swobodna interpretacja ruchowa do utworu „Rytualny taniec ognia” Manuela De Falla. Dzieci zamieniały się w płomyki i „tańczyły” do utworu.
b) „Uwaga- ogień!”- zabawa ruchowa. Dzieci biegają swobodnie po sali. Na hasło: POŻAR, dzieci szukają bezpiecznego miejsca (obręcze hula-hop).
7. „Ogniste układanki”-. Jedno dziecko układało powtarzające się elementy, a druga osoba z pary musiała ułożyć je w takiej kolejności jak kolega/ koleżanka. Następnie nastąpiła zmiana ról. 
Na koniec zajęć dzieci samodzielnie uzupełniły
KARTY UCZESTNIKA PROJEKTU „ŻYWIOŁKI” J
Marta Gwóźdź
Niepubliczne Przedszkole „DUSZEK”
Inowrocław












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz