niedziela, 13 marca 2016

Samorządowe Przedszkole nr 145 im. Doliny Tęczy w Krakowie - OGIEŃ


Realizując tygodniowy  temat „Żywiołki- OGIEŃ” obserwowaliśmy, bawiliśmy się , działaliśmy następująco:

1.TAJEMNICE ZAKLĘTE W OGNIU
ü  Dzieci oglądały obrazki przestawiające ogień w różnej postaci i próbowały odgadnąć co łączy obrazki
ü  Zagadka o ogniu
ü  Doświadczenia z ogniem
                                  - obserwacja lupami papieru, węgla, drewna
                                  - obserwacja zapalonej świeczki
                                  - zapalanie- gaszenie
                                  - obserwacja palących się 3 świeczek- 2 umieszczono pod różnej 
                                     wielkości słoikami
         - rozmowa nt . cech ognia,  zastosowania , bezpieczeństwa
ü  Zabawa ruchowa z pomarańczowymi  paskami bibuły do muzyki filmowej „Chariots of fire”
ü  Zabawa wyciszająca „Strażnik ognia” - Dzieci siedzą w kręgu. W środku, siedzi dziecko z zasłoniętymi oczami – strażnik ognia. Gdy będzie całkiem cicho, ktoś zostaje wybrany na strażaka. Dziecko- strażak ma za zadanie cicho zbliżyć się do strażnika i dotknąć go palcem staje się wówczas nowym „strażnikiem ognia”. Strażnik natomiast może zawołać „stop”, gdy usłyszy jakiś szelest.
 2. DLACZEGO OGIEŃ MOŻE BYĆ NIEBEZPIECZNY?
ü  Historyjka obrazkowa  „Niebezpieczna zabawa z zapałkami”
         - doświadczenie- spalanie różnych materiałów przez nauczycielkę
         -  opowiadanie nauczycielki o nieostrożnej Hani, układanie przez dzieci  
            obrazków historyjki, rozmowa nt.
         - wyciągnięcie wniosków
ü  Poznanie nr alarmowego straży – 998 i alarmowego -112
         - pokazywanie na rysunku telefonu, jak wystukiwać numer
         - zapoznanie dzieci  z zasadami wzywania telefonicznie pomocy
ü  Zabawa orientacyjno-porządkowa  „Jeden zero dla prawdy”– nauczyciel mówi jakieś zdanie dzieci je oceniają i wykonują umówiony ruch  przy prawdziwości
ü  Praca plastyczna „ Ogień”-pocięcie pomarańczowej  bibuły i brązowego prostokąta na paski, naklejenie na kolorową kartkę
          - sprzątanie, wystawa prac.
3.OŚWIETLENIE  DAWNIEJ  I  DZIŚ (ŚWIECA- ŻARÓWKA)
ü  Ułożenie puzzli „Żarówka” w parach
ü  Poznanie historii oświetlenia- ułożenie  przez dzieci w odpowiedniej kolejności obrazków i uzasadnienie wyboru
ü   Taniec z paskami bibuły do muzyki Manuela de Falla „Taniec ognia” z baletu „MIŁOSNE CZARY”
ü  Poznanie słownictwa z j.angielskiego.

4.PRĄD NIE SŁUŻY DO ZABAWY
ü  Prezentacja multimedialna „Nie taki prąd straszny”- poznanie jak powstaje prąd oraz zasad bezpiecznego korzystania z prądu,
ü  Zabawa „Prąd płynie”- przekazywanie sobie w kole iskierki
ü  Wprowadzenie piosenki  „Cztery  żywiołki”( sł. S. Karaszewski, muz. T. Strąk)
           - nauka śpiewu refrenu, I zwrotki
           - śpiew zbiorowy- próby pokazywania żywiołów z refrenu
           - rysowanie do piosenki.
5. OGIEŃ PARZY, OGIEŃ GRZEJE
ü  Zabawa „Prawda- fałsz”-  nauczycielka mówi zdanie jeśli jest prawdziwe dziecko porusza w górze baskiem bibuły, jeśli jest nieprawdziwe siedzi nieruchomo na dywanie - utrwalenie wiadomości nt . ognia, prądu i bezpieczeństwa przy korzystaniu z nich
ü  Zabawa w kole z piłką „Piłka parzy” – dzieci siedzą w kole i podają sobie bardzo szybko piłkę
ü  Przyklejenie  przez dzieci do „Karty uczestnika” następnego żywiołka
ü  20 min zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

W następnym tygodniu poszerzyliśmy wiedzę  realizując temat   W KOSMOS RAKIETA WYRUSZAMY I ZIEMIĘ ŻEGNAMY.
Wioletta Jarosz














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz