niedziela, 13 marca 2016

Przedszkole Miejskie nr 7 Łódź - OGIEŃ

Kolejny żywioł, kolejne zabawy badawcze, tym razem związane z ogniem i przede wszystkim ogromna frajda dla naszych dzieci J
Następny żywioł- OGIEŃ rozpoczęliśmy od zorganizowania gazetki tematycznej na temat Ognia. Dzieci z grupy II i IV uczestniczyły w różnych zajęciach dotyczących kolejnego  z czterech żywiołów –ogień.
Podczas prowadzonych w grupie zajęć dzieci rozwiązywały zagadki słowne oraz słowno-obrazkowe. Prowadzone były różnorodne zabawy badawcze i eksperymenty pod hasłem „Tajemnice zaklęte w ogniu”. Odbywały się liczne pogadanki, zabawy dramowe dotyczące bezpieczeństwa. Na zakończenie odbył się w grupie „ogniskowy sąd”, podczas którego dzieci dyskutowały , „Czy ogień jest bardziej potrzebny?, Czy bardziej niebezpieczny dla człowieka?” Dyskusja zakończyła się wnioskiem, że OGIEN JEST NAM BARDZO POTRZEBNY, ALE TRZEBA UMIEĆ SIĘ Z NIM OBCHODZIĆ.
Podczas prowadzonych eksperymentów, zabaw badawczych czy doświadczeń z żywiołkiem ognia wybierani byli „strażnicy ognia”, którzy czuwali nad bezpieczeństwem.
To były naprawdę niesamowite doświadczenia.
Na zakończenie cyklu zajęć, każde dziecko otrzymało medal żywiołka ognia.

ZABAWY BADAWCZE:
1.„Jaki jest ogień” – badanie właściwości ognia
pomoce: zapalniczka, świeczki
Wnioski:
®    Ogień to zjawisko w przyrodzie.
®    Ma kolor i nieokreślony kształt.
®    Jest gorący.
®    Jest potrzebny do oświetlania, ogrzewania, gotowania oraz w przemyśle (do wytapiania szkła, metalu itp.)

2. „Co się pali ?” – poznanie materiałów: które bardzo szybko płoną : drewno, papier, wełna, bawełna, plastik oraz takich ,które się nie zapalają : metal, porcelana, szkło
 pomoce: zapalniczka, materiały do podpalania, miska żeliwna

Wnioski:
®    Najszybciej palą się materiały z cienkiego drewna: kartka papieru
®    Nie palą się metal, porcelana
®    Szkło nagrzewa się.
®    Plastik topi się a nie pali.



EKSPERYMENTY

1.      „Gdzie podziała się woda?”
pomoce:
talerz, podgrzewacz, zapałki, woda, słoik średniej wielkości

Wnioski:
Tlen został spalony a woda zajęła jego miejsce. Nie zajęła całej szklanki, bo w powietrzu poza tlenem znajdują się też inne gazy.

2.      „Ogień w wodzie”
pomoce:
miska, podgrzewacz, zapałki, woda, duży słoik
Wnioski:
Tlen będący w słoiku zasysa słoik do miski tak mocno, że nie można go ta łatwo ruszyć.
Świeczka gaśnie, gdyż straciła tlen.
3.      „Czego potrzebuje ogień by się palić?”
pomoce:
zapalniczka, 3 podgrzewacze, szklane pojemniki (słoiki) o różnej pojemności (np.  0,5l, 0,2)
Wnioski:
®    Ogień potrzebuje powietrza (a szczególnie tlenu) by się palić.
®    Eksperyment ten pokazuje dzieciom, że aby ogień przestał się palić należy pozbawić go dostępu do powietrza.
®    Aby ogień się palił potrzebne jest powietrze.
®    Świeczka gaśnie szybciej w mniejszym słoiczku, gdyż jest tam mniej powietrza


4.      „Gaśnica”
pomoce:
połowa cytryny lub ocet, soda oczyszczona, szklana butelka, lejek (lub kartka papieru), balon, plastikowy talerzyk
Wnioski:
Na podstawie tego doświadczenia możemy stwierdzić, że kwasek cytrynowy reaguje
z zasadowym proszkiem, czego efektem jest pojawienie się piany
      
Wnioski:
Oprócz piany efektowne okazało się być napęczniały balon  Napęczniały balon świadczy o powstałym podczas reakcji gazie. Powstałe w tej reakcji gazy (dwutlenek węgla, CO2) może działać podobne jak gaśnica, która gasi ogień.

5. Właściwości ognia - ciepło

Materiały: paląca się świeczka, słoik.
Przebieg: Zapaloną świeczkę przykrywamy słoikiem. Po kilku minutach delikatnie dotykamy słoik. słoik jest ciepły.
Wniosek: ogień daje nam ciepło.

6. Czego potrzebuje ogień?

Materiały: trzy świeczki-podgrzewacze, mały i duży słoik
Przebieg: Zapalamy świeczki, dwie z nich stawiamy na pokrywce, nakrywamy je
słoikami i w tej pozycji zakrę¬camy. najpierw wszystkie świeczki pałą się jednakowo mocno, po chwili płomień w małym słoiku gaśnie, jakby ktoś go zdmuchnął, nieco dłużej pali się świeczka w du¬żym słoiku, ale też gaśnie, trzecia świeczka pali się cały czas.
Wniosek: podczas palenia płomień zużywa „powietrze do oddychania", a dokładniej mówiąc - tlen. Kiedy go zabraknie, płomień gaśnie. Aby świeczka się paliła, po¬trzebny jest tlen.

7. Znikająca woda
Materiały: dwie podstawki, szklanka, świeczka, woda, zapałka.
Przebieg: Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda, i przykrywamy szklanką. w trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie, a woda zostanie wessana ze spodka do szklanki.
Wniosek: tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanki.

8. Co powstaje podczas spalania świeczki?

Materiały: paląca się świeczka, łyżeczka.
Przebieg: Przez kilka sekund osoba dorosła trzyma łyżeczkę nad płomieniem, która po chwili pokryje się sadzą.
Wniosek: sadza powstanie w trakcie niepełnego spalania materiałów zawierających w swoim składzie chemicznym węgiel.

9. Ulatujący wosk

Materiały: paląca się świeczka na świeczniku, kawałek potłuczonego szkła,
spinacz do bielizny.
Przebieg: Kawałek potłuczonego szkła przytrzymujemy spinaczem i przez około 10 sekund trzymamy nad płomieniem, a następnie odkładamy na bok, aby się ochłodził. na kawałku szkła będą widoczne ślady wosku.
Wniosek gdy świeca się pali, niektóre cząsteczki wosku przekształcają pod wpływem ciepła, unoszą się do góry i odkładają się na odłamku szkła.

Zajęcia plastyczne

1. „Stary Wulkan”
pomoce: plastelina, plastikowa podkładka, proszek do pieczenia, ocet.
Dzieci konstruowały z plasteliny na plastikowych podkładkach wulkany.
Następnie wsypywały do środka wulkanu proszek przygotowany przez n-lkę.
Dzieci wypowiadały krótką rymowankę:

Stary wulkan mocno śpi,
Stary wulkan mocno śpi
My się nie boimy, zaraz go zbudzimy.
On nas lawą odstraszy
On nas lawą odstraszy!
Następnie dzieci wlewały kilka kropel octu do wulkanu i obserwowały wypływająca lawę.

2. Piaskowe mandale-
Pomoce: ziemia uniwersalna, plastikowe tace, kamienie, szyszki, żołędzie, kasztany, kolorowe korale
Dzieci układały na tacach z nasypana ziemią uniwersalną piaskowe mandale z wykorzystaniem kolorowych korali oraz materiału przyrodniczego: żołędzie, kasztany, kamienie…itp

Filmy edukacyjne
Do realizacji tematu żywiołu ognia wykorzystane zostały filmiki edukacyjne:
®    Ogień, czy jest potrzebny
®    Żywioł ognia
Krzyżówka multimedialna
Jako wprowadzenie grupy w świat ognia posłużyła krzyżówka multimedialna, w której dzieci rozwiązywały zagadki słowno-  obrazkowe.
Spotkanie z ekspertem- strażakiem
Dzieci miały także możliwość uczestniczenia w prelekcji na temat: „ Ogień a nasze bezpieczeństwo”. Podczas tego spotkania dzieci zostały uświadomione, jak niebezpieczny jest ogień oraz jak należy się z nim obchodzić. Ponadto mogły również  zobaczyć jak wyposażony jest wóz strażacki. Oglądały sprzęt wykorzystywany w czasie pożarów.  Na koniec spotkania wszystkie dzieci wraz  ze strażakami zrobiły sobie pamiątkowe zdjęcie. Było bardzo miło i sympatycznie.















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz