środa, 4 maja 2016

Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej w Koziegłówkach - POWIETRZE

1.     Tematyczny kącik.
W kąciku przyrodniczym zostały umieszczone bajki: „Latający dywan” „ W powietrzu”  oraz gry i układanki przedstawiające pojazdy latające.

2.     Doświadczenia i eksperymenty.

Nauczycielka zaprasza dzieci do stolika na którym znajdują się różne przedmioty. Dzieci otaczają stolik tak, aby każdy dobrze wszystko widział. W kąciku doświadczalnym dzieci same będą mogły zbadać wiele zjawisk dotyczących powietrza i jego właściwości. Nauczycielka zadaje najpierw pytanie a potem sama lub wspólnie z dziećmi wykonuje doświadczenie. Każde doświadczenie jest omawiane i wyciągane są odpowiednie wnioski.
- CZY POWIETRZE MOŻNA ZOBACZYĆ? 
Nauczycielka dzieli dzieci na trzy zespoły. Każdy zespół ma przed sobą jedną miskę z wodą oraz butelkę i słomki . Dzieci poprzez zanurzenie w wodzie butelki obserwują wydobywające się bąbelki. Następnie każdy otrzymuje słomkę, wsadza ją do wody i dmucha.
Dzieci odpowiadają na pytania:
Co znajduje się w butelce? 
Co dzieje się z powietrzem w butelce podczas zanurzania jej w wodzie? 
Co dzieje się gdy dmuchamy w słomkę zanurzaną w wodzie? 

- CZY POWIETRZE MOŻNA OGRZAĆ ? 
Nauczycielka sama wykonuje doświadczenie. Niezbędna suszarka do włosów 
Dzieci odpowiadają na pytania:
"Jakie powietrze jest zimą a jakie latem?" 
Dzieci przekonują się, że z suszarki wylatuje ciepłe powietrze. 
- CZY POWIETRZE MOŻE SIĘ PORUSZAĆ? 
Nauczycielka wręcza dzieciom piórka.
Dzieci dmuchają na piórka leżące na ich dłoniach. 
Odpowiadają na pytanie: 
Co dzieje się z piórkami? 
Co je porusza? 
Rakieta balonikowa- nauczycielka dmucha w balon, otwiera go tym samym powodując lot . Dzieci zauważają, że wylatujące powietrze wprawia balon w ruch. 
- CZY POWIETRZE MOŻNA ZABRUDZIĆ? 
Dzieci przyglądają się ilustracji ( dymiące kominy, jadący samochód). 
Odpowiadają na pytania:
Czy podoba wam się ten krajobraz? 
Czy powietrze rpokazaner1; na ilustracji jest zdrowe? 
- CZY POWIETRZE GASI ŚWIECZKĘ?
Nauczycielka zapala 2 świeczki. Pierwszą z nich gasi wspólne z dziećmi dmuchając na nią z kolei drugą przykrywa szklanką- świeczka po chwili gaśnie.
- CZY POWIETRZE MOŻNA USŁYSZEĆ? 
Dzieci dowiadują się , że powietrze wdmuchiwane w niektóre instrumenty muzyczne ulega przekształceniu i słyszymy muzykę. 
Zabawa z butelkami - dzieci dmuchają przy wlocie butelki, tak aby wydobyć dźwięk. 
Gwizdek - nauczycielka dmucha w gwizdek. Dzieci przekonują się, że słychać wydobywające się powietrze w formie gwizdu. 
Dzieci słuchają objaśnień, iż powietrze można usłyszeć w przyrodzie ( świszczący wiatr)- wykorzystanie nagrania płyty CD. 
3.     Praca plastyczna: Czy możemy malować powietrzem? – wykonanie pracy plastycznej przez zabawy plamą. Dzieci tworzą obraz , rozdmuchują przez rurkę naniesione na kartkę różne kolory farby plakatowej.
4.     Żywioł w mojej okolicy: Wyjście na wycieczkę. Wyjaśnienie dzieciom, że wiele zanieczyszczeń jest niewidoczna dla naszych oczu np. dym wydobywający się z kominów, samochodów pozornie nie wydaje się groźny, lecz przy dokładniejszym zbadaniu jest inaczej.
5.     Potrzebny i niebezpieczny:
 Dzieci podzielone na dwie grupy próbują odpowiedzieć na pytanie: ,,Ile rzeczy, które robią,                                  może zanieczyścić powietrze?”(mogą to być działania, które bezpośrednio wpływają na zanieczyszczenie powietrza, np. przyjazd do przedszkola samochodem lub pośrednio, takie jak korzystanie z elektryczności lub nawet z toalety).

Oglądanie obrazów, nadawanie im tytułów.
Co zanieczyszcza powietrze? (nawiązanie do utworu o kominie, który dymi...)
Czy człowiek może coś zrobić, aby zadbać o stan powietrza, jego czystość? (filtry, katalizatory, benzyna bezołowiowa, jazda rowerem...)
Nawiązanie do palenia papierosów przez dorosłych (zadanie domowe wykonanie znaczka pod hasłem "Nie pal w moim pokoju!").
Ilustracje - Nauczycielka prosi dzieci aby usiadły i odsłania tablicę na której znajdują się obrazki przedstawiające korzystny i negatywny wpływ wiatru. Każdy z obrazków zostaje omówiony. 
Obrazki przedstawiające korzystny wpływ wiatru: zapyla kwiaty, porusza żaglówki, porusza wiatraki, balony.
Obrazki przedstawiające negatywny wpływ wiatru: połamane drzewa, pozrywane dachy, sztorm, wiatr podczas burzy.
6.     Żywioł w ruchu:
Wspólne zaśpiewanie fragmentu piosenki "Cztery żywioły" jako wprowadzenie do tematu zajęć (powietrze).
Ref. Ogień grzeje, grzeje,
Woda płynie, płynie,
Wiatr zawieje, wieje,
Ziemia drzemie, drzemie
Cztery są żywioły, moc ogromną mają,
Choć bywają bardzo groźne częściej pomagają

Dookoła nas powietrze, którym oddychamy,
Gdy powieje w wiatr się zmienia, straszy huraganem.
Ref. Ogień grzeje...
Wiatr dobry i zły
.

Zabawa ruchowa - Dzieci otrzymują od nauczycielki bibułki pocięte w paseczki - mają one imitować wiatr. Dzieci w rytm odgłosu wiatru przemieszczają się po sali - kiedy wieje spokojny wiatr robią to powoli, kiedy silniejszy - szybciej.
Zabawa „Cztery żywioły” 
Dzieci tworzą koło. Jedno z nich wchodzi do środka trzymając piłkę.
Rzuca piłkę do dowolnie wybranego kolegi wymieniając jeden z żywiołów: powietrze, woda, ziemia lub ogień. Kolega łapiąc piłkę musi podać zwierzę, które żyje w wymienionym żywiole np: woda-ryba. Jednak, gdy usłyszy wyraz ogień nie może się odezwać. 
W przeciwnym razie wchodzi do środka koła i prowadzi dalej zabawę. 

Puszczanie baniek mydlanych przy recytacji wiersza J.Korczakowskiej
,,Bańki mydlane”, kilkakrotnie powtarzanego przez nauczycielkę.


Nacięta słomka i troszkę piany
wydmucham śliczne bańki mydlane.
Urosła kulka tęczowa lśniąca
Druga ją goni leciutko trąca.
Płyną w powietrzu bańki mydlane
barwne jak bajki zaczarowane
.













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz