środa, 4 maja 2016

Przedszkole nr 3 w Andrychowie - POWIETRZE

POWIETRZE
1.    BURZA MÓZGÓW – co to jest powietrze ( dzieci próbują ustalić czym jest powietrze)
- to wiatr
- to to co wdychamy
          -  czy powietrze ma zapach? – dzieci wdychają powietrze i ustalają, że   
                                                            powietrze zapachu nie ma

2.    Czy powietrze można zobaczyć?
Doswiadczenie z butelka - dużym pojemniku z wodą prowadząca zanurza plastikową butelkę i przytrzymuje ją, aż wypełni się wodą. Dzieci obserwują pęcherze powietrza wydobywające się z butelki. Nauczycielka tłumaczy, że jest to powietrze, które znajdowało się w butelce.

3.    Czy powietrze można poczuć?
Doświadczenie ze słomką – dzieci otrzymują słomkę i dmuchają przez nią na swoją rączkę

4.    Czy powietrze może się poruszać?
- doświadczenia z wachlarzykami
- doświadczenia z piłeczką pingponogową – porusza się kiedy na nia dmuchamy, powietrze wprawione w ruch porusza piłeczki, doświadczenie                  z podmuchem powietrza z suszarki na piłeczkę ( powietrze utrzymuje piłeczkę pingponogową w powietrzu)
- zdmuchiwanie papierków powietrzem z nadmuchanego balona
- wdmuchiwanie powietrza do woreczka unosi powietrze

5.    Czy powietrze może się zmniejszać – zmniejszać swoją objętość?
Doświadczenie z balonem – każde dziecko otrzymuje balonik, próbuje go nadmuchać (nauczyciel pyta co jest w nadmuchanym balonie); dzieci wypuszczają baloniki (nauczyciel pyta dlaczego balony „odlatują”? – bo ucieka z nich powietrze)
Nauczyciel demonstruje dzieciom strzykawki, pokazuje jak pociąga tłoczek do siebie, pyta co się znajduje w strzykawce, każde dziecko otrzymuje strzykawkę i naciąga do niej powietrza, następnie nauczyciel prosi aby dzieci zatkały szczelnie wylot strzykawki i spróbowały z niej „wygonić” powietrze. Dzieci ustalają, ze się nie da, ze powietrze się skurczylo

6.    Do czego jest potrzebne powietrze?
a)    Nauczyciel prosi aby dzieci nabraly trochę powietrza i zamknely usta i nos. Pyta: czy mogą tak długo wytrzymać, dlaczego nie, wspólne ustalenie, ze powietrze potrzebne jest do oddychania, do życia
b)    Doświadczenie ze świeczkami – nauczyciel zapala dwie świeczki, jedną zakrywa szklana miseczka i prosi aby dzieci obserwowaly obie swieczki. Zaobserwowanie, ze swieczka pod miską zgasła, na misce pojawiła się „mgła”, nauczyciel wyjaśnia, że ogien pali się tylko wtedy, kiedy ma dostęp do powietrza, do tlenu
7.    „Bańki mydlane” – dzieci dmuchają przez baniarkę , oglądają bańki, zastanawiają się co jest w bańce ( powietrze); czyja bańka poleci najwyżej? - zawody
8.    Czy nasze powietrze jest „czyste?” – rozmowa kierowana przy obrazku
- ustalenie, co zanieczyszcza nasze środowisko? (ruch uliczany, samochody, przemysł – dymy,)
- nauczyciel wyjaśnia dzieciom, ze nasze powietrze pomagają oczyszczać
8. Kolorowe wachlarze – dzieci z papieru wykonują wachlarze, najpierw malują wiosenny obrazek, potem składają wachlarze wg wzoru












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz