środa, 4 maja 2016

Przedszkole nr 124 w Poznaniu - POWIETRZE

"POWIETRZE" u Motyli z Przedszkola nr 124 w Poznaniu (4 - latki)

Tablit to innowacyjny program wychowania przedszkolnego, który przez naszą grupę jest realizowany. Jego innowacyjność polega na tym, że bawiąc się i ucząc skupiamy się na realizacji konkretnego projektu. Pracujemy wykorzystując metodę projektów oraz metodę modelowania dialogów (QtA). Szczęśliwie złożyło się, że w ciągu ostatnich czterech tygodni realizowaliśmy właśnie PROJEKT POWIETRZE. Skupiliśmy się więc ostatnim czasie na powietrzu i jego właściwościach.

Nim zabraliśmy się do działań związanych z POWIETRZEM stworzyliśmy tzw. siatkę pytań, na której zawarliśmy pytanie, które dotyczyły POWIETRZA, a na które odpowiedzi zamierzaliśmy poszukać.

1. KĄCIK TEMATYCZNY
Na samy początku naszych działań postanowiliśmy stworzyć kącik tematyczny, choć bardziej właściwa nazwa dla zaaranżowanego przez nas miejsca brzmieć powinna "kącik poznawczy". Zaczęliśmy od namalowania tła z wiatrakami oraz wyposażenia naszego powietrznego kącika w sprzęty z powietrzem związane. Tym oto sposobem w kąciku znalazły się wentylatory, suszarka, model elektrowni wiatrowej, piórka, słomki, balony, wiatraczki, latawce,bańki mydlane oraz książki o powietrzu i wietrze.

2. DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY
Swoje zabawy związane POWIETRZEM rozpoczęliśmy od poznania definicji powietrza. Gdy tę już poznaliśmy skupiliśmy się na jego właściwościach. Wiemy jaki jest skład powietrza, wiemy jak istotne jest ono dla życia, wiemy też, że jest bezbarwne i bezwonne.  Skupiliśmy się następnie na badaniu ruchów powietrza – wiatrów.
Spacerowaliśmy w okolicy przedszkola mierząc wiatr (wiatraczkami, woreczkami foliowymi, krepą, chorągiewkami), przyglądaliśmy się uginającym na wietrze gałęziom, sami tworzyliśmy wiatr o różnym natężeniu (wentylatorem, suszarką, ruchami rąk, dmuchaniem), sprawdzaliśmy wagę powietrze i wreszcie z użyciem powietrza i miniatury elektrowni wiatrowej wytwarzaliśmy prąd.

3. PLASTYCZNE INSPIRACJE
Inspirując się obserwowanym wiatrem tworzyliśmy wiatraczki, chorągiewki, malowaliśmy wietrzne pejzaże, a także z formowalnej pianki mydlanej tworzyliśmy chmury, które następnie podmuchami wiatru przesuwaliśmy po „niebie”.

4. ŻYWIOŁ W MOJEJ OKOLICY.
By jeszcze lepiej poznać powietrze (wiatr) często spacerowaliśmy. Ponieważ okolice naszego przedszkola to tzw. „zielone okolice” (park, zielone tereny nieużytkowe, łąka, ogródki działkowe) uznaliśmy, że powietrze w okolicy naszego przedszkola nie jest aż tak bardzo zanieczyszczone, co jeszcze bardziej zachęciło nas do spacerów.

5. ŻYWIOŁ W RUCHU
W czasie działań pozwalających poznać nam właściwości powietrza nie zapomnieliśmy również o gimnastyce. W jej trakcie zamienialiśmy się w wiatr wędrujący po świecie, a także w chmury przez wiatr rozdmuchiwane po niebie, zdarzyło się nam być również kroplami deszczu przez wiatr kierowanymi, a nawet listkami tańczącymi na wietrze.


Opracowała:

mgr Agnieszka Puk





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz