środa, 4 maja 2016

Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie - POWIETRZE

Sprawozdanie z Żywiołu Powietrze Przedszkole Sióstr Służebniczek NMP NP w Strykowie W miesiącu kwietniu zakończyliśmy realizację czwartej części projektu „Żywiołki” Kolejnym cyklem zajęć dydaktycznych było ukazanie dzieciom znaczenia POWIETRZA (jednego z czterech żywiołów) - dla życia i gospodarki człowieka.

1. Kącik tematyczny – w ramach realizowanego projektu wspólnie z dziećmi zorganizowaliśmy kącik tematyczny w którym znajdowały się różne rzeczy kojarzące się przedszkolakom z powietrzem: balon, globus, wiatrak, bańki mydlane, suszarka, drzewa, zwierzęta, strzykawka itp. ( Załącznik nr.1)

2. Gdzie znajduje się powietrze ? -przedszkolaki starały się znaleźć odpowiedź na to pytanie. Zatykając na krótką chwile nosy, dzieci przekonały się, że powietrze jest nam niezbędne do życia. ( Załącznik nr.2)
3. Doświadczenia:
1. Zabawa” Dmuchanie Balonu”
Przebieg: nadmuchujemy balon, mocno zaciskając ustnik, po czym puszczamy.
Wniosek: powietrze jest wszechobecne, bezbarwne, bezwonne, nie ma smaku.
(Załącznik nr.3)
2. Zabawa „ Czy powietrze jest lekkie?”
Przebieg: butelkę zanurzamy w wodzie i puszczamy
Wniosek: butelka wypływa bo jest lekka ( powietrze jest lekkie)

3. Zabawa „ Gdzie jest powietrze ?”
Przebieg: Butelkę zanurzamy pod wodą
Wniosek: w butelce było powietrze, które wydostało się w postaci pęcherzyków. Powietrze jest bezbarwne i widoczne tylko w wodzie. Butelka tonie , bo woda wypiera powietrze. Butelka staje się ciężka.

4. Zabawa „ Bańki mydlane”
Wniosek:
Bańki mydlane mają kształt kulisty ponieważ zgodnie z prawem Pascala ciśnienie działające z zewnątrz na płyn (gaz, ciecz) jest przenoszone we wszystkich kierunkach jednakowo , przybiera kształt któremu dla danej objętości powietrza wewnątrz odpowiada najmniejsza powierzchnia zewnętrzna błonki .Bańkę mydlaną unosi powietrze. ( Załącznik nr.4.)

4. Wiersz Marii Lorek „ Pobawić się z powietrzem”
Gdybym miał namalować
Powietrze,
Namalowałbym wiatr.
I cóż jeszcze?
Może piórko
Albo dmuchawce?
Może obłok,
Spadochron? Latawce?
Może jednak samolocik zrobię
I pobawię się z powietrzem
Na dworze.

5. Zabawa słuchowo - ruchowa z chustą animacyjną „ Wiatr, wiaterek, wichura”- dzieci poruszają chustą zgodnie z muzyką
( Załącznik nr 5.)

6. Praca plastyczna „ Czarodziejskie wiatraki”- dzieci samodzielnie wycięły kontury wiatraków i z pomocą nauczycielki złożyły je. Podczas kolejnych zajęć wiatraki posłużyły nam do następnych doświadczeń ,tym razem dzieci dowiedziały się że wiatr napędza wiatraki. ( Załącznik 6,7)

7. Wiersz D. Wawiłow pt: "Jak wygląda wiatr". Dzieci wypowiadały się na temat pozytywnych i negatywnych skutków działania wiatru. Następnie bawiliśmy się w quiz- dzieci rozpoznawały zdania, jako prawdziwe lub fałszywe i potwierdzały je lub im zaprzeczały podnosząc plakietki z napisami TAK lub NIE.( Załącznik nr.8)

8. Praca plastyczna Włosy rozwiane przez wiatr - przy użyciu słomki do napojów i rozdmuchanej nią plamy po farbie stworzyliśmy portret osób, których włosy zostały rozwiane przez wiatr- ruch powietrza. ( Załącznik nr.9)

9. Poznaliśmy również piosenkę o "Wietrzyku- psotniku"
Wiatr zapukał w okno do dzieci:
"Halo, hej koledzy, jak leci?
Nie chce mi się biegać po polach,
przyjdę do waszego przedszkola".
Dzieci- nie, nie, nie!
Ref. Wietrzyku- Psotniku-
masz chmurki przegonić,
utulić sarenki w lesie,
kałuże osuszyć,
i liście posprzątać,
bez ciebie co zrobi jesień??
"A ja chcę rozkręcić zabawi,
albo rozkołysać huśtawki,
Wolę dmuchać w trąbki, piszczałki,
zbudzić wasze misie i lalki". Dzieci- nie, nie, nie!

10. Wycieczka nad Zalew Strykowski - Komu jest potrzebne powietrze?, ( ludzie, zwierzęta, rośliny)
( Załącznik nr.10)

11. Pogadanka: Czy powietrze zawsze jest bezbarwne/ czyste? ( nie), Dlaczego czasami powietrze jest brudne/zanieczyszczone?, Co jest powodem zanieczyszczeń powietrza?( Dymy), Jakie dymy spotykamy na co dzień?, W jaki sposób powstają dymy?, Jakie mają zabarwienie?( Dzieci wymieniają źródła dymu: dymy z kominów, fabryk, ognisk, pożaru lasu, dymy z samochodu, motocyklu, papierosa).Nauczycielka pokazuje dzieciom ilustracje przedstawiające różne rodzaje dymów.( Załącznik nr. 11). Zwrócenie uwagi na niebezpieczny wpływ dymów (zanieczyszczonego
powietrza), na środowisko, zdrowie ludzi, zwierząt i stan roślin. W jaki sposób możemy zapobiegać powstawaniu dymów?, Czego nie należy spalać w kominkach domowych, piecach, na ogniskach aby nie powstawały niebezpieczne dymy? ( segregacja śmieci)

12. Zakończenie piosenka Urszuli Pakuły „ Cztery żywioły”
Ref: Ziemia, woda, ogień powietrze
Cztery to żywioły, co dzień rano je spotykasz gdy idziesz do szkoły.
I.
Ziemia to planeta ludzi, na niej nigdy się nie nudzisz
Dbajmy o jej środowisko ,by na ziemi było czysto.
Ref:
II
Woda, woda , czysta woda, bez niej umiera przyroda,
Giną ludzie i zwierzęta, każdy o tym niech pamięta.
Ref:
Ogień bardzo jest gorący i ogrzewa nas jak słońce
Gdy wybucha i buzuje zagrożenie powoduje.
Ref:
III
Żeby człowiek żył na świecie, musi być powietrze przecież
Służy nam do oddychania do zabawy do latania.
Ref:

Dziękujemy za udział w Projekcie Żywiołki dla naszych przedszkolaków była to świetna zabawa












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz