środa, 25 maja 2016

Samorządowe Przedszkole nr 145 im. Doliny Tęczy w Krakowie - POWIETRZE

Sprawozdanie z realizacji  działań
projektu edukacyjnego ŻYWIOŁKI –POWIETRZE  zrealizowanego w gr. I  „Słoneczka” Samorządowego Przedszkola nr 145 im. Dolina tęczy w Krakowie.
Realizując ten temat staraliśmy się znaleźć z dziećmi  odpowiedź na pytania:
- Co to jest powietrze, skąd się bierze, i do czego jest potrzebne?
- Do czego człowiek potrzebuje powietrza?
- Czy powietrze ma smak?
- Kiedy jest ono brudne i kto je oczyszcza?

a wykorzystaliśmy do tego:
1. Opowiadanie ilustrowane sylwetami „ O kominie, który przestał dymić”  Hanny Kostyrko, film „Skąd ten wiatr?” oraz prezentację multimedialną „Powietrze” i „Odnawialne źródła energii”
2. Zabawy słuchowe: „Wieje wiatr” – słuchanie dźwięków dobiegających z otoczenia, wskazywanie kierunku, z którego dobiega dźwięk, rozpoznawanie i nazywanie tych dźwięków oraz „Co tak wieje?”- próby nazywania różnych rodzajów wiatrów
3. Kącik przyrody i kącik badawczy– z hodowlą roślin, różnymi materiałami do działań,
4. Różne doświadczenia i eksperymenty- łapaliśmy powietrze do butelki, wydmuchiwaliśmy przez rurkę powietrze do pojemnika z wodą, dmuchaliśmy balony, obserwowaliśmy palącą się świeczkę i to co się stanie jak ją zakryjemy, poznaliśmy różne zapachy- przyjemne dla nosa / aromaty i zapachy przypraw/ oraz „smrody”  
5. Plastyczne inspiracje- dmuchając przez rurkę na plamy farb tworzyliśmy obrazek
6. Poszukiwaliśmy żywioł w najbliższym otoczeniu naszego przedszkola, oraz w trakcie spacerów obserwowaliśmy dymy wydobywające  się z okolicznych domów
7. Potrzebny i niebezpieczny –poznaliśmy  sposoby wykorzystania żywiołu przez człowieka- młyny, współczesne wiatrowe elektrownie oraz niebezpieczeństw jakie niosą ze sobą żywioły
8. Żywioł w ruchu – ruch to zdrowie, a ponieważ dzieci uwielbiają ruch  i muzykę bawiliśmy się śpiewając piosenkę „Cztery żywioły” oraz
- Zabawa ruchowa „Ziemia – powietrze – woda”
Dz . maszerują w rytm muzyki, na pauzę w muzyce nauczyciel wymienia nazwy zwierząt lub prezentuje obrazki. Dzieci pokazują, gdzie żyje dane zwierzę: kucają – jeśli porusza się po ziemi, wspinają się na palce – jeśli potrafi latać, naśladowanie dłonią fali – jeśli żyje w wodzie.

- Zabawa ruchowa „Dym”- dym leci z komina (nauczycielka potrząsa tamburynem) – dzieci biegają po sali. Komin przestaje dymić – dzieci stoją w miejscu, bezruchu.

- Zabawa słuchowo-ruchowa „Król wiatru”
Nauczyciel wybiera dziecko i wręcza mu berło króla wiatru. Pozostali siedzą w kręgu z zamkniętymi oczami. Król wiatru biega za plecami innych, naśladując odgłos wiatru (szszsz)Po chwili dotyka berłem wybranej osoby, kładzie berło, przestaje szumieć, obiega dzieci i szybko wraca na swoje miejsce w kręgu. Wybrana osoba goni króla. Jeśli jej się to nie uda, sama zostaje królem. Zabawę powtarzamy kilka razy.

     - Zabawy z torebkami foliowymi
Nauczyciel zaprasza dzieci do zabawy i każdemu wręcza torebkę foliową.
Dzieci wykonują polecenia nauczyciela:
– Dmuchnijcie na torebkę umieszczoną na dłoni.
– Poszeleszczcie torebką, przysuwając ją do ucha.
– Podrzućcie torebkę do góry i obserwujcie, jak spada.
– Zgniećcie torebkę w małą kulkę i celujcie do kosza.

- "Zabawy balonami”- dmuchanie, puszczanie na sali, podrzucanie,

- Zabawa ruchowa pantomimiczna- dzieci naśladują ruchem: balony nadmuchane i puste, wiatraki na wietrze i stojące nieruchomo, żagle na wietrze itp.

9. A w ramach utrwalenia wiadomości zdobytych na zajęciach, dzieci z pomocą pani  zagrały  z podziałem na zespoły w grę planszową, która została na potrzeby tematu narysowana na dużej kartce papieru.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz