środa, 4 maja 2016

Przedszkole Nr 126 im. Rusa w Poznaniu - POWIETRZE

„Żywiołek POWIETRZA” w grupie „Plastusi”
z Przedszkola Nr 126 im. Rusa w Poznaniu

1.      Kącik tematyczny
Rozpoczynając przygodę z poznawaniem powietrza zgromadziliśmy w naszej sali niezbędne do eksperymentowania przedmioty m.in.: rurki do napojów, kolorowe baloniki, piórka, plastikowe kubeczki z wodą, kolorowe pomponiki, papierowe kwiaty, papierową spiralę, świeczki itp.
2.      Doświadczenia i eksperymenty
Na samym początku próbowaliśmy odpowiedzieć sobie na pytania: Co to jest powietrze? Jakie ono jest? Gdzie możemy znaleźć powietrze?
Następnie przeszliśmy do poznawania właściwości powietrza za pomocą różnych eksperymentów i doświadczeń:
a)      Jak wygląda powietrze? Czy możemy je zobaczyć?
- doświadczenie z pustą plastikową butelką – pusta butelka pływa po wodzie; zanurzona
  w wodzie napełnia się i tonie
- doświadczenie ze słomkami i kubeczkami z wodą – tworzenie fal i pęcherzyków
   powietrza

b)      Jaki kształt ma powietrze?
- pompowanie baloników o różnym kształcie

c)      Czy powietrze można uformować
w dowolny kształt?
- próby formowania różnych kształtów z lekko napompowanego balonika
- ściskanie i rozprężanie powietrza w strzykawce
d) Jaki smak i zapach ma powietrze?
     - wypuszczanie powietrza z balonika
     - wytwarzanie powietrza z pomocą wachlarza
e) Jak zachowuje się powietrze pod wpływem ciepła?
    - doświadczenie ze świeczką i papierową spiralą
    - pompowanie balonika założonego na schłodzoną plastikową butelkę i wstawienie jej do
      gorącej wody
f) Czy powietrze się pali?
- doświadczenie ze świecą w małym  i dużym słoiku

Kończąc zabawy badawcze, stworzyliśmy mapę pojęć, podsumowującą właściwości powietrza. Doszliśmy do wniosków, że powietrze: jest bezbarwne, bezwonne; nie ma kształtu i przyjmuje kształt pojemnika, w którym się znajduje; powietrze spręża się i rozpręża, ciepłe powietrze unosi się do góry; dzięki temu, że w powietrzu znajduje się tlen, ogień może płonąć; powietrze znajduje się wszędzie i dzięki niemu możemy oddychać.
3.      Żywioł w mojej okolicy
Aby obserwować obecność powietrza wybraliśmy się do ogrodu przedszkolnego: patrzyliśmy jak pod wpływem wiatru poruszają się drzewa, trawa; próbowaliśmy puszczać latawce.
4.      Potrzebny i niebezpieczny
Rozmawiając o żywiole powietrza dzieci bez trudu zauważyły, że powietrze jest niezbędne do życia, zarówno dla ludzi, roślin i zwierząt – oddychamy nim. Dzieci spostrzegły także,
że powietrze wytwarza się i wykorzystuje, np. w suszarce do włosów, wiatrakach – wytwarzanie energii; wentylatorach itp.
5.      Żywioł w ruchu
W czasie zajęć wykorzystaliśmy zabawy ruchowe i oddechowe:
- taniec z balonikami
- taniec z piórkami
- „Przesadzamy kwiaty”- ćwiczenie oddechowe – przenoszenie papierowych kwiatów na „grządki” za pomocą powietrza zasysanego przez rurki do napojów
- „Wyścigi” – ćwiczenie oddechowe – dmuchanie na kolorowe bawełniane pomponiki















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz