poniedziałek, 11 stycznia 2016

Miejskie przedszkole nr 13 w Pruszkowie - ZIEMIA.

Sprawozdanie – Żywiołek Ziemi Przedszkole Miejskie nr 13 w Pruszkowie
(trzylatki i pięciolatki) 1. Tradycyjnie na czas realizacji projektu, urządziliśmy w naszych salach kąciki tematyczne, do którego każde dziecko mogło przynieść swoje skarby zwiane z ziemią. Udało nam się zebrać m.in.: globus, węgiel, różne skały i minerały oraz lawę wulkaniczną z wulkanu Etna.
2. Doświadczenia i eksperymenty :  Przedszkolaki początkowo przyglądały się ziemi z pozycji stojącej, później zaś zaczęły przyglądać się jej bliżej za pomocą szkła powiększającego i mikroskopu. Próbowały poprzez liczne doświadczenia znaleźć odpowiedź na pytanie „jaki kolor ma ziemia?”. Porównywały wtedy próbki ziemi, określały jej właściwości takie jak barwa, zapach czy też wilgotność.

  • „Piasek kinetyczny” – zabawy z piaskiem kinetycznym (rozdrabianie, ugniatanie palcami, formowanie różnych figur i zamków z piasku); dzieci sprawdzały, czy piasek jest twardy czy też miękki, suchy czy wilgotny; próbowały opisać słowami to co czują i czego dotykają;  „Kolorowe butelki I” (trzylatki) – barwienie warstw soli i piasku, by powstały z nich kolorowe wzory w plastikowej butelce (uświadomienie dzieciom, że odpady typu plastikowa butelka są szkodliwe dla ziemi, dlatego warto dać jej drugie życie i wykorzystać ją do np. zbudowanie ekologicznej i kolorowej butelki, )
  • „ Kolorowe butelki II” (pięciolatki)- z butelek i piasku dzieci wykonały klepsydry. Odmierzały nimi czas i utrwalały poznane cyferki.  Globus –poznanie modelu kuli ziemskiej; dostrzeganie powtarzających się zjawisk NOC-DZIEŃ;
  • Przesypywanie i oglądanie pod lupą różnych rodzajów ziemi (piasek, ziemia do kwiatów, żwirek);
  • Podczas licznych obserwacji ziemi, dzieci odkryły, że w glebie żyją różne organizmy, które pełzają i wiją się. Szukają odpowiedzi na pytanie „kto mieszka w glebie?”, dzieci poznały m.in. dżdżownice, której postanowiły założyć hodowlę. Dzięki tej hodowli dowiedziały się ,że gdyby nie było dżdżownic, nie byłoby dobrej ziemi, rośliny nie mogłyby rosnąć, a w konsekwencji my nie mielibyśmy wystarczającej ilości jedzenia. Przez te dwa miesiące przedszkolaki skrupulatnie obserwowały jej budowę, sposób poruszania się, budowania korytarzy, którymi przesuwa warstwy ziemi.
  •  „GLINA-naturalne bogactwo Ziemi” (pięciolatki) – zabawy badawcze z glina, oglądanie ceramiki i przedmiotów wykonanych z gliny; składanie hasła, wyrazu GLINA w małych zespołach z liter, sylab, głosek; mini wykład nauczyciela o glinie.

3. Dzieci z grupy I (trzylatki) poznając wygląd i dom kreta wykonały pracę plastyczną związaną z tematem projektu pt.”Nasz przyjaciel kret” – kolorowały węglem postać kreta .
„Skarby ziemi- kamienie szlachetne” – Starszaki (5latki) z wielkim zainteresowaniem poznawały, to co ziemia ma w sobie najcenniejszego. Prawdziwe skarby: srebro, złoto, diamenty, topazy, szafiry i szmaragdy itp. Wielość i ich różnorodność zainspirowała dzieci do zabaw matematycznych i językowych oraz stworzenia własnych prac jubilerskich.
4. Poszukując żywiołu, dzieci rozpoczęły swoją przygodę z ziemią w ogrodzie przedszkolnym dowiadując się dokładnie jak ona wygląda. Dzieci odkryły, że ziemia jest wszędzie; na placu zabaw, na grządce pomiędzy płytami chodnika, czy też w doniczce z roślinami. Zauważyły również jej różny wygląd: ciemno i jasnobrązowy, z piaskiem lub kamykami, z trawą lub kwiatami, z liśćmi bądź korzeniami.
5. Dokonując wielu doświadczeń związanych z ziemią i poznając życie różnych organizmów dzieci same doszły do wniosku, że ziemia jest niezwykle potrzebna ludziom, roślinom i zwierzętom. Dzieci poznały historyjkę obrazkową, dzięki której mogły zrozumieć starą i mądrą zasadę rolników i ogrodników, która brzmi: „Co wzięliśmy od ziemi to powinniśmy jej zwrócić” (rozmowy z dziećmi o sposobach przeciwdziałania zanieczyszczeniom gleb; uświadomienie, że gleba może ulec degradacji w związku z czym należy ją chronić i o nią dbać – opowiadanie o akcji sprzątanie ziemi). Wszystkie dzieci obejrzały także prezentację multimedialną pokazującą niszczące oblicze tego żywiołu (pokazujące osuwiska, trzęsienia ziemi, urwiska), który niesie ze sobą różne niebezpieczeństwa.
6. Podczas zajęć wymyślaliśmy przeróżne zabawy ruchowe:

  • „Kamyczki” – zabawa rytmiczno-ruchowa  „Noc i dzień” – zabawa orientacyjno-porządkowa przy użyciu tamburyna  „Idzie Grześ przez wieś” – zabawa ruchowo-naśladowcza
  • „Ciepło-zimno” zabawa dydaktyczna ćwicząca orientację w przestrzeni. Dzieci szukają ukrytego przedmiotu według instrukcji nauczyciela używającego przyimków.
  •  „Gliniana kula” –zabawa ruchowa w podawanie, podrzucanie niewidzialnej kuli.
  •  „Figurki” zabawa ruchowa orientacyjno porządkowa.
  • „Krety w tunelu” – zabawa ruchowo-naśladowcza

  • Tym razem całe te dwa miesiące towarzyszył nam kolor zielony (wszelkie jego odcienie),który to kolor najbardziej utożsamiał się w naszej opinii z żywiołkiem ziemi.
    Grupa I ( trzylatki )























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz