środa, 27 stycznia 2016

Przedszkole Nr 126 im. Rusa w Poznaniu - ZIEMIA.


1.      Kącik tematyczny
Rozpoczynając naszą przygodę z żywiołkiem ziemi stworzyliśmy kącik tematyczny,
w którym zgromadziliśmy globusy, różnego rodzaju książki, albumy i leksykony, które okazały się nam bardzo pomocne. Znalazło się także miejsce na ziemię kwiatową, piasek oraz glinę.
2.      Doświadczenia i eksperymenty
Poznawanie żywiołu ziemi rozpoczęliśmy od burzy mózgów – próbowaliśmy ustalić co to jest ziemia, jaka jest ziemia oraz co nam się z nią kojarzy. Wspólnie doszliśmy do wniosku,
że w ziemi rosną rośliny i żyją różne zwierzęta, ale Ziemią nazywamy także naszą planetę.
Poznaliśmy model kuli ziemskiej – dzięki eksperymentowi ze „słońcem” (z wykorzystaniem lampki) dostrzegliśmy stałe następstwo dnia i nocy. Dowiedzieliśmy się także, że dzięki obrotom Ziemi wokół słońca zmieniają się pory roku.
Kolejnego dnia wysłuchaliśmy opowiadania pt. „Goście w glinianym dzbanku”. Podczas rozmowy dotyczącej jego treści dowiedzieliśmy się czym jest glina i skąd się ją bierze. Porównywaliśmy wrażenia dotykowe, badając: glinę, piasek i ziemię.
Omówiliśmy i ułożyliśmy także historyjkę obrazkową „Jak powstaje kubek?”.

3.      Plastyczne inspiracje
Główną inspiracją plastyczną była dla nas historyjka obrazkowa. Postanowiliśmy samodzielnie ulepić gliniane kubeczki. Wszystkie prace nam się wspaniale udały. Dzięki nim mieliśmy okazję rozwijać naszą sprawność manualną.
Ponadto wykonaliśmy także kolorowe gąsienice, którym nadaliśmy imiona.

4.      Żywioł w mojej okolicy
Bacznie obserwowaliśmy ziemię w ogrodzie przedszkolnym i z łatwością zauważyliśmy, że ziemia zamarza.
Choć zimą pogoda niekoniecznie sprzyja zabawom badawczym, na świeżym powietrzu,
z wykorzystaniem ziemi, na pewno wrócimy do nich wiosną.

5.      Potrzebny i niebezpieczny
Rozmawiając o żywiole ziemi, dzieci bez trudu zauważyły, że ziemia jest bardzo potrzebna ludziom, zwierzętom i roślinom, ale także że może być niebezpieczna – mogą wystąpić trzęsienia ziemi. Nie zapomnieliśmy wspomnieć o tym, że o ziemię należy dbać i nie wolno jej zanieczyszczać.

6.      Żywioł w ruchu
W czasie zajęć wykorzystaliśmy zabawy ruchowe:

- „Kwiaty rosną” – zabawa ruchowo-naśladowcza przy muzyce
- „Taniec kwiatów” – improwizacja ruchowa
- „Krecik w tunelu” – zabawa z elementami pełzania i czołgania się
- „ Podaj cegłę” – zabawa rytmiczno-ruchowa















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz