czwartek, 14 stycznia 2016

Miejskie Przedszkole nr 63 im.Janusza Korczaka w Bytomiu - ZIEMIA

Na przełomie listopada i grudnia w naszej grupie realizowane były zagadnienia związane z żywiołem ziemi. Szukając odpowiedzi na pytanie „Jaki żywioł będziemy poznawać?” zaproponowałam dzieciom zabawę w podchody. Przedszkolaki chętnie rozwiązywały kolejne zagadki, które prowadziły nas do Żywiołka Ziemi oraz tajemniczego pudła z jego skarbami. Tradycją stało się, że wprowadzeniem do zajęć dotyczących żywiołu ziemi była zabawa przy fragmencie piosenki „Cztery Żywioły” (CD „Przygoda z uśmiechem”).
Podczas zajęć przeprowadzaliśmy liczne eksperymenty i zabawy badawcze, wykonywaliśmy prace plastyczne oraz oglądaliśmy bajki edukacyjne. Podobnie jak w pierwszym etapie projektu założyliśmy kącik tematyczny, w którym gromadziliśmy potrzebne materiały.
W celu podsumowania cyklu zajęć o ziemi wykorzystaliśmy karty uczestników i naklejki.
Zgodnie z wymaganiami projektu, w poniższych punktach opisaliśmy nasze działania.

1.  KĄCIK TEMATYCZNY

W naszym kąciku tematycznym znalazły się  wszelkiego rodzaju materiały dotyczące omawianego żywiołu ziemi. W przygotowanie kącika zaangażowałam przedszkolaki i ich rodziców. Dzieci przynosiły do przedszkola: węgiel, piasek, glinę, ziemię do kwiatów i kamyki, które następnie umieszczaliśmy w kąciku. W kąciku umieściliśmy także książki, mikroskop oraz akcesoria potrzebne do zabaw z ziemią (sitko, foremki, łyżeczki). Dużym zainteresowaniem podczas zabaw dowolnych cieszyła się nasza grupowa „mini-piaskownica”.
Podczas jednych z zajęć dzieci sadziły cebulki kwiatów, które następnie umieszczaliśmy w kąciku. Żywiołek Ziemi towarzyszył nam codziennie, gdyż przedszkolaki same podlewały cebulki niecierpliwie czekając aż wyrosną roślinki.

2. DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY: 

Ponieważ dzieci najlepiej uczą się i poznają poprzez działanie to właśnie proste doświadczenia i zabawy badawcze zajmowały główną część naszej przygody z Żywiołkiem Ziemi. Podczas zajęć wprowadzających zaproponowałam dzieciom zabawę „Skrzynka niespodzianka”, gdzie dzieci z zasłoniętymi oczami badały rękoma zawartość, opisywały swoje dotykowe wrażenia. W ten sposób poznaliśmy: węgiel, piasek suchy i mokry, kamienie, żwir oraz glinę. Następnie badaliśmy substancje za pomocą zmysłu wzroku i węchu. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie „co mają one ze sobą wspólnego?”
Sprawdzaliśmy też właściwości ziemi. Oglądaliśmy gródki ziemi, próbowaliśmy znaleźć odpowiedzi na pytania: „Jaka jest ziemia?”, „ Jaki ma kolor?”, „Jaka ziemia najlepsza jest dla roślin?”. Wyciągaliśmy samodzielnie wnioski z obserwacji: ziemia może być brązowa lub czarna, sypka, brudzi, w wodzie nie znika – nie rozpuszcza się, nie ma zapachu.
 Dowiedzieliśmy się również, że ziemia jest trochę jak tort – składa się z warstw. Aby to zapamiętać wykonaliśmy kompozycję z naturalnych podłoży (kamienie, węgiel, sól, piasek, glina, ziemia kwiatowa) przesypując kolejno każdy rodzaj ziemi do słoika – tworząc warstwy.
Kiedy dowiedzieliśmy się do czego potrzebna jest ziemia postanowiliśmy stworzyć swoją „zieloną hodowlę”. Napełnialiśmy kolorowe pojemniczki ziemią, posadziliśmy cebulki, a na koniec podlewaliśmy sadzonki. Efekty naszej pracy znalazły swoje miejsce w kąciku tematycznym.
Razem z bohaterami bajki „Rodzina Pytalskich” odpowiedzieliśmy sobie na pytanie „skąd się bierze piasek?” oraz „jak powstaje pustynia?” Wykonywaliśmy piaskowe babki z wykorzystaniem foremek - z suchego i mokrego piasku. Napełnialiśmy również słoiki z wodą piaskiem próbując znaleźć odpowiedź na pytanie „Co się dzieje i dlaczego?”. Dzieci zdmuchiwały suchy i wilgotny piasek z dłoni, co dało początek zabawie w pustynny wiatr. Dowiedzieliśmy się, że są różne rodzaje pustyni, a podczas zabawy w dobieranie cieni do obrazków poznaliśmy jej mieszkańców. Sprawdzaliśmy czy piasek jest sypki oraz co się z nim dzieje, gdy dolejemy wody. Przesypywaliśmy piasek z różnych pojemników o różnej wielkości sprawdzając czy się zmieści czy nie. Największą radość sprawiło nam oglądanie ziaren piasku pod mikroskopem i przez lupę.
Następnie dzieci poznawały proces powstawania złóż w oparciu o historyjkę obrazkową „Jak powstał węgiel?”. Poznając czarne skarby ziemi dowiedzieliśmy się , że w wyniku obróbki węgla otrzymujemy wiele przedmiotów codziennego użytku. W celu utrwalenia nowych wiadomości dobieraliśmy przedmioty do ich konturów.W tym dniu zapoznaliśmy się również z właściwościami węgla (zapach, kolor, kształt). Podjęliśmy się również sprawdzenia, czy węgiel pływa czy tonie.
Każde z proponowanych przeze mnie działań spotkało się z dużym entuzjazmem przedszkolaków.



3. POMYSŁY PLASTYCZNE

Szczególnie lubianą przez dzieci częścią poznawania żywiołu ziemi była aktywność artystyczna. Przedszkolaki z dużym entuzjazmem podejmowały się stawianych przed nimi zadań. Kolorowaliśmy Żywiołka Ziemi, a jego włosy wykleiliśmy zasuszonymi liśćmi. Wykonaliśmy węglem rysunkowym pracę plastyczną na temat „Jak pracuje górnik?” w oparciu o zaprezentowane ilustracje przedstawiające pracę górników pod ziemią.
Wykonywaliśmy „skamieliny” – odciskaliśmy w masie solnej materiał przyrodniczy: muszelki, kawałki zasuszonych liści, szyszki, gałązki. Po wyschnięciu, nasze „skamieliny” malowaliśmy farbami na wybrany przez siebie kolor.
Wiele radości sprawiło nam również wykonanie „obrazka pachnącego ziemią” przy użyciu przypraw.

4. ŻYWIOŁ W NASZEJ OKOLICY: 

Naszą przygodę z Żywiołkiem Ziemi rozpoczęliśmy od wyjścia do ogrodu przedszkolnego. Dzieci mogły się przekonać, że ziemia jest wszędzie –  na placu zabaw, na grządce z kwiatami, pomiędzy płytami chodnika, w doniczce z roślinami. Wkrótce okazało się, że mówiąc o żywiole ziemi mamy na myśli nie tylko glebę, ale także kamienie, piasek, węgiel czy sól. Ponieważ Bytom jest miastem nierozerwalnie związanym z górnictwem z okazji „Barbórki” wzięliśmy udział w spotkaniu z zaproszonymi gośćmi – górnikami. Wysłuchaliśmy opowiadania gości na temat ich pracy oraz warunków jakie panują pod ziemią.
Okazało się, że w naszej okolicy znajdują się zabytkowe kopalnie, które można zwiedzić. Niestety w trakcie realizacji tej części projektu nie mieliśmy możliwości, by udać się tam z grupą. Chcielibyśmy jednak w okresie wiosenno-letnim zorganizować wycieczkę do Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach bądź do Zabytkowej Kopalni Węgla Kamiennego Guido w Zabrzu. Z pewnością będzie to doskonała okazja, aby przypomnieć sobie wiadomości zdobyte podczas zabaw z żywiołem ziemi.  

5. POTRZEBNY I NIEBEZPIECZNY:

Omawiając każdą z postaci żywiołu (węgiel, piasek, sól, przyprawy, czy ziemię) starałam się przybliżyć dzieciom przydatność poszczególnych materiałów w naszym codziennym życiu. Dowiedzieliśmy się, że węgiel potrzebny jest nam nie tylko do ogrzania naszych domów, ale ma również inne, zaskakujące przeznaczenie. Dzieci z dużym zaskoczeniem przyjęły wiadomość, że dzięki węglowi mamy takie produkty jak perfumy, świeczki czy nawet niektóre tabletki, o plastikowych zabawkach nie wspominającJ.
Podczas zabaw z piaskiem odwiedziliśmy budowę nieopodal naszego przedszkola. Okazało się, że piasek wcale nie jest tam po to, żeby panowie mogli się nim pobawić. Dowiedzieliśmy się natomiast, że piasek jest wykorzystywany do przygotowania zaprawy murarskiej.
Zauważyliśmy również, że ziemia jako gleba odgrywa decydująca rolę w życiu człowieka i zwierząt. Jest ona środowiskiem życia wielu organizmów (my poznaliśmy kreta i dżdżownice). Dzięki glebie na nasze stoły trafiają owoce i warzywa, a nawet chleb – jest więc naszym żywicielem.
Jednak wiemy także, że ziemia to potężny żywioł, który może stanowić również zagrożenie. Rodzina Pytalskich towarzyszyła nam podczas poznawania zjawiska trzęsienia ziemi. Podczas rozważań zajęliśmy się również tematem zanieczyszczania ziemi przez człowieka. Poznaliśmy niebezpieczeństwa wynikające ze skażenia gleby oraz ich skutki dla zwierząt, roślin i ludzi. W celu omawiania tych zagadnień wykorzystaliśmy ilustracje, układanki, książki i opowiadania.


6. ZABAWY RUCHOWE:

Dopełnieniem zajęć podczas których poznawaliśmy różne oblicza żywiołu jakim jest ziemia były zabawy ruchowe, jak na przykład: 
  • „Piaskowe posągi” –zabawa z elementem marszu
Dzieci swobodnie maszerują w różnych kierunkach po dywanie. Na hasło „Piaskowe posągi” dzieci zatrzymują się i przyjmują dowolna pozę
  •  „Górnicy jadą do kopalni” – zabawa ruchowo naśladowcza
Dzieci tworzą 4 pociągi. Poruszają się po sali w rytm muzyki. Na sygnał (pauza) pociągi się zatrzymują, wysiadają górnicy i wykonują następujące czynności:
- marsz do kopalni – idą po obwodzie koła z kilofami na ramieniu,
- zjazd windą do tunelu – zatrzymują się i powoli zniżają się w dół,
- marsz w tunelu kopalni – początkowo idą na stojąco, później na czworakach (tunel się zmniejsza)
- praca kilofem – zatrzymują się i na głośny dźwięk uderzają kilofem o ścianę,
- ładowanie węgla na wagoniki – naśladują wrzucanie łopatami węgla,
- marsz w tunelu kopalni – w odwrotną stronę niż powyżej,
- wjazd windą – z przysiadu powoli wstają,
- marsz powrotny do domu – idą z kilofami na ramieniu.
  •  „Rosną kwiaty” – zabawa z elementem wspinania się
Dzieci inscenizują opowiadanie nauczyciela: dzieci-nasionka kulą się na dywanie. Następnie w rytm muzyki powoli rosną aż będą z nich piękne duże kwiaty (wspięcie na palcach).
  • „Tunele” –  zabawa z elementem czołgania

Dzieci podzielone na dwie grupy. Pierwsza grupa tworzy tunel klęk podparty). Druga grupa przechodzi przez tunel. Po przejściu wszystkich dzieci następuje zmiana ról.










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz