czwartek, 14 stycznia 2016

Niepubliczne Przedszkole Motylarnia w Poznaniu - WODA.

Zrealizowane tematy:
1.WODA-STANY SKUPIENIA
2. WODA-OBIEG W PRZYRODZIE
3. WODA-ZNACZENIE W ŻYCIU CZŁOWIEKA I PRZYRODY
4. WODA-ZAGROŻENIA SUSZĄ I POWODZIĄ

Ad.1.
-obserwacja stanów skupienia: płynnego, stałego i gazowego
-określanie cech wody w poszczególnych stanach skupienia np. lód: kruchy, zimny, przejrzysty
-określanie warunków zmiany stanów skupienia wody np. lód: temperatura poniżej 0st.C
-dokańczanie zdań: Woda przydatna jest do…, Lód przydaje się gdy…,
-słuchanie wiersza J.Tuwima „Lokomotywa”
-oglądanie filmu pokazującego parowóz
Ad.2.
-Teatrzyk stolikowy; „Wędrówka kropli wody”
-rozmowa na temat treści przedstawienia
-rozmowa na temat obiegu wody w przyrodzie: film
-inscenizacja muzyczno-ruchowa „Deszczowa chmura”
-obieg wody w przyrodzie: kolorowanka

Ad. 3.
-wywiad podczas spaceru „ Do czego potrzebna jest woda?”
-zebranie i omówienie  informacji z wywiadu
-praca w kącikach tematycznych: przygotowywanie napoju: woda, cytryna, miód; podlewanie roślin przedszkolnych, nauka prawidłowego, oszczędzającego wodę mycia zębów i rąk; zabawy badawcze w kąciku z wodą; zraszanie terrarium ze ślimakiem


Ad.4.
-oglądanie  materiałów filmowych dotyczących sytuacji suszy i powodzi
-rozmowy na temat obejrzanych materiałów: przyczyny, analiza sytuacji w różnych rejonach świata, pomoc ludziom w sytuacjach zagrożenia

Chuchając na lusterka zobaczyliśmy nie tylko skraplającą się parę wodną, ale przekonaliśmy się, że w nas samych jest woda. Bawiliśmy się także barwiąc wodę tuszem (potem malowaliśmy dmuchając w kolorowe krople przez słomkę wodne obrazy), rozcieńczaliśmy w wodzie sól , a po dłuższym czasie obserwowaliśmy jak woda wyparowała pozostawiając kryształki na nitce.
Pięciolatki prowadziły także doświadczenia sprawdzając jak zachowuje się woda np. w pojemnikach o różnych kształtach, dociekając czy gdy do takich samych butelek nalejemy wody do tej samej wysokości, a następnie kilka z nich położymy, a kilka pozostawimy stojących  zmieni się ilość wody w butelkach.  Bardzo ekscytująca była zabawa „Kropla do kropli”, w której staraliśmy się, każdy dmuchając przez słomkę swoją kropelkę po natłuszczonej powierzchni, połączyć wszystkie w jedną kroplę.
Nasze przedszkole położone jest na obrzeżu miasta i akurat na naszej ulicy nie ma kanalizacji, natomiast systematycznie musi być opróżniane szambo. Zatem przy okazji omawiania konieczności  oszczędzania wody i dbania o czystość  dzieci same poruszyły kwestię ścieków. Było to ciekawe doświadczenie.
Jeśli tylko będzie to możliwe, wybierzemy się do oczyszczalni ścieków w pobliskich Koziegłowach.
Zabawom towarzyszyła nam jak zawsze piosenka:
Recytacja: Pada deszczyk pada deszczyk, kapu kap, kapu kap, a niech sobie pada, a niech sobie pada, kapu kap, kapu kap (taniec krokiem dostawnym ze zmianą kierunku i klaskaniem na słowa kapu kap),bo
Gdy na wodę słonko świeci
Woda zmienia się
Para z wiatrem w niebo leci
I tam skrapla się
Kropla, kropla, kropelka
I już chmura jest
A z tej chmury
Zaraz spadnie
Życiodajny deszcz
Ref.
Woda dla roślin,  do psiego pyska
Niech zawsze będzie czysta, przejrzysta
Do gotowania woda,  do mycia
Woda, woda, woda do życia

Tekst: Jolanta Kaźmierczak
Sprawozdanie sporządziła:
Koordynator projektu „Żywiołki” w przedszkolu „Motylarnia”
Jolanta Kaźmierczak














1 komentarz: