poniedziałek, 11 stycznia 2016

Przedszkole nr 97 we Wrocławiu

            Projekt „Żywiołki” jest realizowany w Przedszkolu nr 97 we Wrocławiu w 3 grupach (Krasnoludki, Chochliki i Leśne Ludki). Żywioł, jakim jest ziemia, poznawaliśmy w grudniu. W każdej z grup temat „ziemi” realizowany był przez kilka dni. Zajęcia dla przedszkolaków obejmowały następujące obszary:
1. Tematyczny kącik – przez jeden dzień w każdej sali było dostępne miejsce, w którym dzieci mogły swobodnie poznawać i eksperymentować z ziemią. Wśród proponowanych aktywności były:
      oglądanie, dotykanie, przesypywanie, ugniatanie ziemi
       zabawy z ziemią i pojemnikami, nakładanie, przesypywanie, sprawdzanie i porównywanie objętości;
      oglądnie książek związany z realizowaną tematyką.
2. Doświadczenia i eksperymenty – dzieci poznawały, doświadczały, obserwowały, eksperymentowały z ziemią. Przeprowadzone doświadczenia i eksperymenty:
      „Co to jest” – dzieci z zamkniętymi oczami dotykały ziemi i próbowały odgadnąć, co mają w dłoniach
      „Badanie gleby” - dzieci oglądały ziemię, obserwowały przez lupę (co żyje w glebie, z czego się składa, co może się w niej znaleźć), jaki ma zapach, jaka jest w dotyku, czy jest sucha, czy wilgotna, jaką ma barwę.
      „Ziemia, czyli co?” - dzieci poznawały różne postacie żywiołu – gleba, piach, kamienie. Dotykał, oglądały, przedstawiały różnice.
      „Która ziemia najlepiej przepuszcza wodę” – dzieci umieszczały na sitkach kamienie, piasek, a następnie ziemię (kwiatową), tak aby pokrywały całą powierzchnię sitka. Następnie tą samą ilość wody wlewały na sitko, sprawdzając, ile wody przesiąknie przez poszczególne rodzaje ziemi.
      „Gdzie najlepiej rosną rośliny” – dzieci na podstawie przeprowadzonego doświadczenia zastanawiały się, gdzie najczęściej i najlepiej rosną rośliny, czego potrzebują do życia, która ziemia zatrzymuje najwięcej wody.
      ,,Czy się rozpuści?”  - dzieci sprawdzały czy ziemia rozpuszcza się w wodzie.
      „Jak powstaje błoto?” - dzieci wlewały do ziemi wodę, sprawdzały jak pod wpływem dodawanej wody zmienia się jej konsystencja, wilgotność. Lepiły błotne kotlety, kulki. Zabawa dała dzieciom dużo radości.
      „Wulkan” – dzieci brały udział w eksperymencie, ukazującym wybuch wulkanu. Do pojemnika wlano wodę i dodano sodę oczyszczoną. To tej mieszaniny dodano ocet. Przedszkolaki obserwowały piękny wybuch wulkanu.
      „Sadzenie fasoli” – przedszkolaki wsadziły do pojemników z ziemią fasolę, podlewały wodą i w dalszym ciągu obserwują swoje sadzonki.
Przeprowadzone doświadczenia pozostawiły w nas duży niedosyt. Mamy zamiar kontynuować zabawy i doświadczenia związane z ziemią, sadzeniem roślin w przedszkolnym ogródku na wiosnę.
3. Plastyczne inspiracje:
·         przedszkolaki wykonały wspólną prace plastyczną przedstawiającą życie zwierząt pod ziemią;
·         tworzyły własne inspiracje z wykorzystaniem błota;
4. Żywioł w mojej okolicy – w czasie wyjścia na przedszkolne podwórko zwróciliśmy uwagę dzieci na ziemię – jaka jest twarda, zbita, zimna – dlaczego nie sadzimy roślin w zimie. Oglądaliśmy w naturze różne rodzaje żywiołu – kamienie, piasek i glebę.
5. Potrzebny i niebezpieczny – w trakcie zajęć dzieci dowiadywały się, dlaczego ziemia jest dla nas tak ważna:
·         Ziemia – dom dla wielu zwierząt – kto mieszka pod ziemią, jak wyglądają zwierzęta mieszkające pod ziemią, jak się poruszają, jakie mają kończyny (na przykładzie kreta), znaczenie dżdżownicy dla gleby (spulchnianie i mieszanie ziemi)
·         Ziemia – miejsce wzrostu roślin, uświadomienie znaczenia roślin uprawnych na polach dla zdrowia i prawidłowego rozwoju człowieka.
·         Zwrócenie uwagi na konieczność dbania o naszą ziemię.
Niebezpieczeństwa:
·         Wulkan – jak wygląda, jak pracuje, jakie stanowi zagrożenie;
·         Trzęsienie ziemi
6. Żywioł w ruchu – w poznawaniu żywiołu jakim jest ziemia, nie mogło zabraknąć zabaw ruchowych, które dzieci uwielbiają:
              „Chodzenie po kamieniach” – dzieci stąpały po woreczkach, starając się utrzymać równowagę, tak by nie wpaść „do wody”.
              „Skoki po kamieniach” - dzieci wskakiwały obunóż do kolejnych obręczy – „kamienie”
              „Tunel” – przedszkolaki przechodziły przez tunel, udając krety.
              „Dżdżownica” – dzieci stojąc jeden za drugim, trzymając się za ramiona, tworzyły dżdżownicę, poruszały się w rytm muzyki, dbając, by dżdżownica dotarła „w jednym kawałku”
7. Zabawy stymulujące system dotykowy – dzieci z zamkniętymi oczami odnajdywały w pojemniku pełnym ziemi małe elementy, a następnie dotykając je dłońmi, bez kontroli wzroku, odgadywały, co to jest.

Opracowała: Katarzyna Kunicka-Leśniara















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz