poniedziałek, 11 stycznia 2016

Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej w Koziegłówkach - ZIEMIA

Witamy przesyłamy sprawozdanie z drugiego żywiołu – ZIEMI


1.      W kąciku przyrody umieściliśmy książeczki tematyczne, które zostały dzieciom przeczytane np.”Planeta Ziemia”, w naszym kąciku znalazła się również puzzle „ Była sobie ziemia” ,kolorowanki jak również dzieci zasadziły papryczki, bazylie, rozmaryn w ziemi i ich zadaniem było dbanie o nie.
2.      Doświadczenia:
Przeprowadzenie doświadczenia, które ma uświadomić dzieciom teorię, że „Ziemia krąży wokół Słońca” i wyjaśnić – dlaczego po dniu następuje noc? Na stoliku stoi globus (Ziemia), a obok jest zapalona lampka (Słońce) – światło lampki skierowane jest na globus. Obracając „Ziemię” wokół własnej osi, wyjaśniam dzieciom zjawisko występowania dnia i nocy. W trakcie doświadczenia dzieci pokazują miejsca na „Ziemi”, gdzie jest dzień i gdzie zapada noc.
D. 1.
Do szklanki z wodą wkraplamy atrament. Mieszamy. Następnie wsypujemy dwie łyżki stołowe gleby.
Mieszamy powtórnie. Pozostawiamy na ok. godzinę. Po tym czasie zawartość szklanki filtrujemy- przelewamy przez gęste sitko. W  przezroczystym naczyniu uzyskujemy odciek, ale on jest niezabarwiony atramentem. Doświadczenie prezentuje właściwości sorpcyjne gleby.
D.2.
Do dwóch litrowych słojów, podpisanych odpowiednio „próba kontrolna” i „próba doświadczalna”
wsypujemy warstwami glebę (ciemną) i żółty piasek, tak, że na dnie i na wierzchu jest gleba, pomiędzy nimi warstwa żółtego piasku. Do słoja doświadczalnego wpuszczamy trzy- cztery dżdżownice. Wkładamy też kilka zeschniętych liści- pokarm dla dżdżownic. Słoje odstawiamy na ok. tydzień. Po tym czasie sprawdzamy. W słoju kontrolnym bez zmian, za to w słoju doświadczalnym gleba z piaskiem została wymieszana (nie widać warstw).
Doświadczenie przedstawia znaczenie dżdżownic w glebie.

3.      Do naszej pracy plastycznej użyliśmy: duży karton, klej i kolorowy papier mazaki i bibuła. Wykonaliśmy wspólnie prace o ziemi, dzieci najpierw robiły kuleczki z bibuły cwicząc przy tym rączki a następnie naklejaliśmy na karton.
4.      Żywioł w mojej okolicy- udało nam się odwiedzic pustynię siedlecką, która jest w naszej okolicy jak również dzieci przyniosły zdjęcia z pustyni błędowskiej, która również jest niedaleko naszej miejscowości.
5.      Potrzebny i niebezpieczny-
 Nauczycielka opowiada dzieciom o naszej planecie

„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”.

Następnie nauczycielka prosi dzieci, aby przez chwilę w ciszy i skupieniu zastanowiły się nad tym czego życzyłby Ziemi i rozesłały te życzenia w myślach dookoła. Po chwili prosi dzieci do skupienia uwagi.

3. Inscenizacja (na dywanie rozłożony jest szary arkusz papieru - boisko). Dzieci siedzą w kręgu a nauczycielka inscenizuje wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry, rzucając na papier poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Tworzy się wielkie dzikie wysypisko.

Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko

(Nauczycielka dorzuca jeszcze plastikowe butelki, szklany słoik, puszkę po napojach.)

Rozmowa na temat wiersza:
·W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
·Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
·Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?
·Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?

6.      Zabawy ruchowe
„Ziemia, zielona wyspa” – ilustracja ruchem treści utworu.
„Skargi przyrody” – teatrzyk sylwet; dz. przekazują własne spostrzeżenia dotyczące zagrożeń świata przyrody
„Sprzątamy las” – ćwiczenia oddechowe; dmuchanie na papierki położone na dłoni.
„Ratujmy naszą planetę” – N. pokazuje ilustracje przedstawiające dobre i złe zachowania wobec przyrody, a dz. określają które są dobre, które złe i dlaczego:
- chłopiec wyrzucający śmieci na trawę,
- chłopiec wrzucający śmieci do kosza,
- dziewczynka sadząca drzewka,
- dziewczynka łamiąca gałęzie,
- chłopiec strzelający z procy do ptaków,
- dzieci chodzące po lesie z włączonym radiem,
- dzieci zbierające do worka śmieci rozrzucone w lesie.
„Porządki w naszym otoczeniu” – zab. ruch.-naśl. (zbieramy i segregujemy śmieci).
7.      Zorganizowaliśmy również jeden specjalny dzień Ziemi w naszej szkole, wszystkie dzieci ubrały się w kolorze ZIEMI . Uczniowie IV i V klasy wyrecytowali wiersz „ Najpiękniejsza Ziemia”, treśc wiersza nawiązywała do czterech pór roku, zmian zachodzących na ziemi i piękna przyrody ojczystej.
Uczniowie przedstawili również miniaturę sceniczną mitu Wandy Markowskiej – Demeter i Kora. Mit kalendarzowy według, którego starożytni grecy wyjaśnili zmiany pór roku. Dzieci wcieliły się w Zeusa, Hadesa, Heliosa, Demeter, Korę (Persefonę) i Hermesa.















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz