poniedziałek, 11 stycznia 2016

Przedszkole nr 124 w Poznaniu -ZIEMIA

"ZIEMIA" u Motyli z Przedszkola nr 124 w Poznaniu (4 - latki)

Tablit to innowacyjny program wychowania przedszkolnego, który przez naszą grupę jest realizowany. Jego innowacyjność polega na tym, że bawiąc się i ucząc skupiamy się na realizacji konkretnego projektu. Pracujemy wykorzystując metodę projektów oraz metodę modelowania dialogów (QtA). Szczęśliwie złożyło się, że w miesiącu listopadzie realizowaliśmy właśnie PROJEKT ZIEMIA - MÓJ DOM. Skupienie się więc na żywiole ZIEMI będzie miało w naszych działaniach nieco inny wymiar. Tym razem zajmiemy się planetą Ziemią, kontynentami, krajami, Polską oraz naszym miastem - Poznaniem.

Nim zabraliśmy się do działań związanych z ZIEMIĄ stworzyliśmy tzw. siatkę pytań, na której zawarliśmy pytanie, które dotyczyły ZIEMI, a na które odpowiedzi zamierzaliśmy poszukać. Dzieci pytały:
- dlaczego są kontynenty?
- ile jest krajów na kuli ziemskiej?
- dlaczego ludzie mają różne kolory skóry?
- dlaczego ludzie mieszkają w różnych krajach?
- skąd wziął się kształt Polski (na mapie)?

1. KĄCIK TEMATYCZNY
Na samy początku naszych działań postanowiliśmy stworzyć kącik tematyczny, choć bardziej właściwa nazwa dla zaaranżowanego przez nas miejsca brzmieć powinna "kącik poznawczy". Znalazło się w nim całkiem sporo map, globusów, atlasów, folderów podróżniczych oraz książek. Na półkach kącika swoje miejsce zajęły też lupy oraz rekwizyty przywiezione z dalekich podróży, a także symbole narodowe (flagi, godło).

2. DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY
Swoje zabawy związane z ZIEMIĄ rozpoczęliśmy od wyjaśnienia definicji. Szybko zorientowaliśmy się, że ZIEMIĄ nazywamy zarówno ziemię z doniczki jak i naszą planetę. Skupiliśmy się następnie na zabawach związanych z naszą planetą. Zgłębianie wiedzy rozpoczęliśmy od tzw. "szczegółu" do "ogółu". Poznawaliśmy nasze miasto - Poznań, jego zabytki, okolicę naszego przedszkola, podstawowe wyrazy pochodzące z gwary poznańskiej, a także regionalne potrawy. Później poszliśmy odrobinę dalej skupiając się na Europie i wybranych krajach (np. Szwecja, Holandia, Anglia, Włochy, Francja). Poznaliśmy charakterystyczne miejsca naszego kontynentu i pamiątki jakie z podróży po wspomnianych można przywieźć: Szwecja - konik Dalarna, Holandia - tulipany i wiatraki, Anglia - piętrowy autobus, Włochy - maska wenecka, spaghetti, pizza, krzywa wieża, Francja - wieża Eiffla. Kiedy już temat wybranych krajów omówiliśmy zajęliśmy się nasza planetą. Skupiliśmy się na jej mieszkańcach - dzieciach. Poznaliśmy różnice w ich wyglądzie i miejscu zamieszkania oraz języki, którymi się posługują. Zgodnie uznaliśmy jednak, że łączy nas (wszystkie dzieci świata) chęć ruchu i zabawy oraz piękne dziecięce uśmiechy. Na zakończenie, by podsumować wiedzę o ZIEMI i jej miejscu w Kosmosie stworzyliśmy Układ Słoneczny. To wszystko pozwoliły nam zgłębić wycieczki, opowieści rodziców zaproszonych jako eksperci na nasze zajęcia, praca z tablicą multimedialną, przeglądanie książek, zabawy badawcze, oglądane filmy dokumentalne, czytane bajki i opowieści oraz wspólne zabawy.

3. PLASTYCZNE INSPIRACJE
W naszych inspiracjach plastycznych skupiliśmy się na poszczególnych etapach poznawania naszej planety.
NASZE MIASTO - stworzyliśmy makietę najbliższej okolicy.
NASZ KRAJ - skupiliśmy się na utrwaleniu wiedzy związanej z symbolami narodowymi, stworzyliśmy samodzielnie flagi naszego kraju
NASZ KONTYNENT - upamiętnialiśmy na papierze pamiątki, jakie z podróży po Europie można przywieźć (konik Dalarna, wieża Eiffla, maska wenecka, wiatrak holenderski).
NASZA PLANETA I JEJ MIESZKAŃCY - skupiliśmy się na dzieciach, mieszkańcach kuli ziemskiej.
NASZA PLANETA W KOSMOSIE - stworzyliśmy Układ Słoneczny z prawdziwego zdarzenia.

4. ŻYWIOŁ W MOJEJ OKOLICY.
By jeszcze lepiej poznać nasze miasto wybraliśmy się na wycieczkę na poznański Rynek, by punkt godzina 12:00 podziwiać na wieży Ratuszowej trykające się koziołki. Wybraliśmy się również na wyprawę do Rogalowego Muzeum Poznania, gdzie poznaliśmy legendy poznańskie - między innymi tę o rogalach świętomarcińskich, a także mieliśmy okazję samodzielnie stworzyć rogalowe pyszności.

5. ŻYWIOŁ W RUCHU
By poznać ZIEMIĘ, nasze miasto i naszą najbliższą okolicę sporo spacerowaliśmy. Nie zapomnieliśmy również o gimnastyce. W jej trakcie zamienialiśmy się w wędrowców podróżujących po świecie, a nawet w pojazdy komunikacji miejskiej i międzykontynentalnej, dzięki którym przemieszczaliśmy się tam, gdzie chcieliśmy.


Opracowała:

mgr Agnieszka Puk



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz