poniedziałek, 11 stycznia 2016

Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie - ZIEMIA


Po Żywiole Ogień przyszła kolej na następny Żywioł Ziemi. Boże Słoneczka bo tak nazywa się nasza grupa już nie mogła doczekać się następnych doświadczeń, zabaw z nowym żywiołem. „Ziemia to mój dom „ – dlatego dzieci bardzo zainteresował ten żywioł.
I. Kącik tematyczny - dzieci zgromadziły w nim wszystkie rzeczy zdobyte poprzez doświadczenia. Znalazły się słoiki z piaskiem suchym, mokrym wydobytym z piaskownicy. Kamyki, ziemia czarna , mech, hodowla dżdżownicy. Nasza praca plastyczna pt: „ Którą ziemię wolisz?”, opaski z napisem „Dzień Ziemi” dla każdego dziecka oraz plakat z napisem „ Jak dbać o naszą Planetę”. Kącik przypominał dzieciom ,że mały człowiek jest , też ważną istotą w ochronie środowiska naturalnego.
( załącznik nr.1)
II. „Jak dbamy o czystość naszej ziemi”
Przebieg:
„Co to jest?” – zagadka słowna: Co to jest?
Wirują wokół słońca -
I krążą tak bez końca! (planety)
-Jak nazywa się droga, po której krążą planety?
-Wokół czego krążą?
Nauczycielka odwraca mapę z układem słonecznym, po czym zadaje dzieciom pytanie:
-Jakie znacie nazwy planet? (dzieci wymieniają)
-Jak nazywa się planeta, na której my mieszkamy? (dzieci wybierają nazwę: Ziemia, spośród innych rozłożonych nazw na dywanie)
„Globus modelem Ziemi” - rozmowa na podstawie rekwizytu
- Kto wie, czym jest globus?
-Czego jest na Ziemi najwięcej? (wody)
-Co jest na drugim miejscu? (lądy)
-Co znajduje się na lądach? (różne środowiska)
Wprowadzenie - wytworzenie sytuacji problemowej.
Nauczyciel wnosi kosz śmieci. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytanie:
- Co to są śmieci? Skąd się biorą? Co robimy ze śmieciami, odpadkami?
Wspólnie zastanawiamy się: Kto je „produkuje”?
Dochodzimy do wniosku, że każdy z nas jest na co dzień „producentem” śmieci.
Rozwijanie zdań
- Co by było, gdyby… nie było koszy na śmieci?
Dzieci podają swoje pomysły. Dochodzimy do wniosku, że gdyby nie było koszy wokół nas piętrzyłyby się góry śmieci, co nie byłoby ani ładne, ani zdrowe.
Badamy zawartość przedszkolnego kosza na śmieci
- Zobaczymy, co uzbierało się od rana w naszym przedszkolnym koszu na śmieci?
Oglądamy śmieci z kosza przedszkolnej sali, (śmieci czyste, przygotowane wcześniej przez nauczyciela). Używając gumowych rękawic analizujemy jego zawartość: stara gazeta, pudełko kartonowe , papierki po lizakach , butelka plastikowa, korki , płyta CD , rolki po papierze toaletowym itp.
Co się dzieje dalej ze śmieciami z przedszkolnego kosza? – rozmowa kierowana
Dzieci zastanawiają się nad odpowiedzią, podają swoje pomysły.
Wyjaśnienie przez nauczyciela jaka jest dalsza „droga” śmieci – poprzez wykorzystanie ilustracji
Jak długo „żyją” śmieci?
Nauczyciel pyta dzieci: Czy wiecie, jak długo żyją śmieci?
Dzieci próbują odpowiedzieć na pytanie, po czym prezentuje ilustrację z ekspozycją wybranych odpadów: „Śmieci i czas ich rozkładu” i podaje krótką informację na temat czasu ich rozkładania się w glebie. . Podaje informację, że podczas powolnego rozkładu plastiku dochodzi do zatruć przenikającymi do gleby i wód toksycznymi substancjami zawartymi w tworzywach sztucznych. Podkreślamy, że śmieci „tworzą się” bardzo szybko, ale znikają bardzo długo.
Zabawa muzyczno – ruchowa przy piosence „Ziemia , ziemia życiodajna ziemia”.
Dzieci trzymają w dłoniach słoiki z ziemią (słoiki z kącika tematycznego) w trakcie śpiewania piosenki uderzają nimi rytmicznie. ( Załącznik nr. 3)
Wprowadzenie pojęcia recykling.
Recykling – to forma ochrony środowiska, polegająca na wykorzystaniu odpadów do wytwarzania nowych produktów.
Prezentacja symbolu recyklingu – znak ekologiczny przeznaczony dla opakowań, które nadają się do ponownego przetworzenia.
Prezentacja symbolu zielony punkt - informuje, że producent wyrobu zadbał o to, co stanie się z opakowaniem i że opłacił odzyskanie materiału, z którego wykonano opakowanie, zlecając to specjalistycznej firmie.( Załącznik nr. 2)
Obejrzenie filmu.
„Mali ekolodzy „ - zwrócenie uwagi na przerabianie plastiku w zakładzie recyklingu na nowe wyroby.
” Robot” – na koniec zajęć wykorzystaliśmy zgromadzone odpady i stworzyliśmy robota.
( Załącznik nr. 4)
Praca plastyczna: „ Którą planetę wolisz ?” – dzieci zaangażowały w nasz projekt także rodziców, którzy mieli za zadanie wybrać tą planetę na której chcieliby mieszkać.
III. Zabawy badawcze w piaskownicy - poznanie struktury piasku jako elementu gleby. Dzieci określały Jaki jest piasek? , kopały doły , szukały mokrego piasku i kamyków. Wszystkie zdobycze zostały zamknięte szczelnie w słoiki i położone w kąciku tematycznym .
( Załącznik nr.5)
IV. Praca plastyczna „ Malowanie węglem” – do żywiołu ziemi zaliczamy różnego rodzaju minerały w tym węgiel, dlatego wykorzystaliśmy ten materiał do stworzenia pracy. Przy okazji dzieci przypomniały sobie skąd wydobywa się węgiel,? Jak ? i kto przy tym pracuje?.Dzieci rysowały na dowolny temat. Radość z czarnych rąk była największa. ( (Załącznik nr. 6)
V. Wycieczka do Rezerwatu Lasu Łagiewnickiego – w ramach projektu wybraliśmy się do Rezerwatu Lasu Łagiewnickiego . Dzieci zobaczyły że dzięki ziemi w której sadzimy drzewa mamy powietrze którym oddychamy. Poznały, również występujące tam gatunki drzew iglastych i liściastych. ( Załącznik nr.7)
VI. Doświadczenie
1. Badanie zawartości próchnicy w glebie i piasku.
Potrzebne materiały: 2 słoiki z zakrętkami, takie same ilości piasku i żyznej gleby, 2 porcje wody.
Przebieg: do słoików wlewamy wodę i piasek, zakręcamy i wstrząsamy. Po ok. minucie sprawdzamy powierzchnię wody i oceniamy grubość pływających substancji organicznych.
Obserwacje: W piasku jest najwięcej substancji mineralnych, a w glebie najwięcej jest substancji organicznych.
Każdy rodzaj gleby powstaje ze skały macierzystej. Proces ten trwa nieprzerwanie od wielu tysięcy lat. Z rozkruszonych skał oraz obumarłych szczątków roślin, zwierząt i grzybów, przy współudziale wody, powietrza i całego zespołu organizmów powstaje to, co nazywamy glebą.
Wierzchnia warstwa gleby to próchnica powstała głównie ze szczątków roślin i zwierząt.
2. Badanie przepuszczalności piasku i gleby torfowej.
Potrzebne materiały: 2 lejki, 2 szklane naczynia, gaza, piasek, gleba torfowa, jednakowa ilość wody.
Przebieg: Do lejków umieszczonych w dwóch jednakowych naczyniach włóż trochę gazy. Do jednego lejka wsyp piasek, a do drugiego taką samą ilość gleby torfowej. Do lejków wlej jednakowe ilości wody.
Wniosek: Gleba torfowa magazynuje duże ilości wody, z której korzystają rośliny.
Gleba może ulegać zniszczeniu. Może ono być wywoływane przez wodę i wiatr(erozja wodna i wiatrowa).
Niszczeniu gleby sprzyja wycinanie lasów, odkrywanie powierzchni gleby poprzez niszczenie roślin.
3. Erozja, wiatrowa , wodna.
Potrzebne materiały: 2 duże miski, ziemia z ogrodu.
Przebieg: Ziemię uklepujemy w pagórki w misce, jeden pagórek okrywamy darnią. Na oba szczyty wylewamy taką samą ilość wody. Z pagórka okrytego darnią gleba spłukuje się wolniej.
Erozja wiatrowa- suszarką do włosów imitujemy wiatr.
Zanieczyszczenie gleby- zakwaszenie, które powstaje na skutek kwaśnych deszczów.
4. Zakwaszenie gleby.
Potrzebne materiały: dwie miski z mchem, woda z octem, czysta woda.
Przebieg: Podlewamy obie zestawy doświadczalne, jeden wodą z octem a drugi czystą wodą. Mech podlewany wodą z octem zaczyna przyjmować brunatną barwę, obumiera.
( Załącznik nr.8,9)
VII. Zabawa badawcza „ Mieszkańcy ziemi”- wyszukiwanie przy pomocy lupy i gołym okiem owadów zamieszkujących glebę. ( Załącznik nr.10)
VIII. Przedszkolaki Przyjaciółmi drzew -na zajęciach dzieci poznały znaczenie słowa "ekologia". Następnie dzieci wysłuchały opowiadania "Dwa drzewa". Jedno z nich było smutne a drugie wesołe. Stworzyliśmy dwa plakaty- drzewa smutnego i drzewa wesołego. Dzieci wraz z nauczycielką starały się ustalić różne czynniki środowiska i działalność człowieka, które hamują lub ułatwiają rozwój drzew ( Załącznik nr.11)
Drzewo, które było nieszczęśliwe to drzewo, które niszczyły dzieci, łamały gałęzie i robiły z nich szałas. Poskubana kora nie chroniła drzewa, chorowało. Ludzie zostawiali pod nim śmieci, a po deszczu wszystkie trucizny wraz z wodą wsiąkały w ziemię i zatruwały je.
Drzewo szczęśliwe miało natomiast czystą glebę, z której korzenie mogły czerpać wodę i soki, czyste powietrze i słońce, dzięki któremu liście mogły wytwarzać sobie pokarm i oddychać. W koronach tego drzewa ptaki wiły sobie gniazda, a ludzie chętnie przychodzili pod nie, aby szukać cienia i tlenu.
IX. "Mali przyjaciele drzew i ziemi" pod koniec zajęć dzieci złożyły uroczystą obietnicę i otrzymały dyplom Młodego Ekologa.
"Obiecuję być przyjacielem drzew i ziemi . Będę o nią dbał i nie pozwolę nikomu jej zniszczyć!”












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz