poniedziałek, 11 stycznia 2016

Oddział przedszkolny przy Szkole Podstawowej w Nieżywięciu

„Żywiołek Ziemii”

Przez kolejne dwa dni listopada oraz jeden dzień grudnia przedszkolaki z Nieżywięcia realizowały 2 etap ogólnopolskiego projektu „Żywiołki”, którego celem jest poznawanie i doświadczanie świata oparte na żywiołach. Cel ten jest fundamentem, na którym budować mamy szczegóły projektu posiłkując się podstawą programową wychowania przedszkolnego i jej wszystkimi obszarami. Projekt polega więc głównie na realizowaniu wszystkich obszarów podstawy programowej w oparciu o żywioły. To jak będzie przebiegał zależy od inwencji nauczycieli i ich kreatywności. Żywioł ma się bowiem stać inspiracją do działań z dziećmi opartych przede wszystkim na doświadczaniu i aktywnym przeżywaniu.  

W pierwszej kolejności przedszkolaki zostały zachęcane do wspólnych zabaw ruchowych opartych na kolorze zielonym i skojarzeniach związanych z ziemią.

Po zabawach ruchowych nadszedł czas na zajęcia tematyczne. Do tego celu Panie nauczycielki skorzystały z  plansz edukacyjnych i zdjęć, oraz kolorowych obrazków i filmów edukacyjnych. Zajęcia odbywały się w formie aktywnej a dzieci stworzyły siatkę pojęciową do hasła ZIEMIA.

a)      „ZIEMIA jako jedną z planet” (dzień 1)

W związku z tym hasłem dzieci poznały kosmos, odgadywały zagadki z nim związane, oraz wybrały się w podróż po kosmosie naśladując lot rakiety kosmicznej.

Zapoznały się też z ruchem ziemi wokół słońca – do czego wykorzystały latarkę i globus próbując naśladować ruch ziemi (doświadczenie).
Kolejnym zagadnieniem było następstwo dnia i nocy, co przedszkolaki zauważyły krążąc z globusem wokół zapalonej latarki. Do utrwalenia tego zagadnienia dzieci wykorzystały też obrazki słonka i księżyca, z których układały rytmy.

b)     „ZIEMIA jako pola, góry, lasy i morza – różne gleby i skały”,
„ZIEMIA i żyjące na niej dawno temu dinozaury”,
 „ZIEMIA i wulkany (dzień 2)

W tym dniu dzieci przyniosły do przedszkola muszelki związane z morzem, a później wybrały się na poszukiwania różnego rodzaju gleby (żywioł w okolicy). Odwiedziły  między innymi piaskownicę, pole i las, skąd zebrały do wiaderek ziemię, piasek oraz kamienie i mech.

Po powrocie dzieci badały właściwości różnych gleb (zapach, miękkość, kolor), oraz sprawdzały czy rozpuszczają się w wodzie, a także przeliczały kamienie i muszelki i układały rytmy. Zasadziły też cebulkę, którą każdego dnia obserwują czekając aż pojawią się pierwsze szczypiorki.

Następnie przyszedł czas na zapoznanie z dinozaurami i właściwościami wulkanów.
Dzieci przy użyciu makiety wulkanu, sody, octu i czerwonego barwnika dowiedziały się jak wybucha wulkan, przeprowadzając wspólnie doświadczenie.

Panie wychowawczynie zapoznały też dzieci z niebezpieczeństwami związanymi z wulkanami, oraz niszczycielską działalnością człowieka, która może zagrażać Ziemi.

Na zakończenie dnia dzieci wykonały pracę plastyczną, którą był wulkan (dzieci malowały farbami i kredą, a następnie naklejały kolorowe paski krepy imitujące lawę)

c) „ZIEMIA i kopalnie węgla oraz soli” (dzień 3)

W tym dniu dzieci zapoznały się z właściwościami węgla (zapach, kolor, kształt), odpowiadały na pytania dotyczące jego przeznaczenia oraz podjęły się sprawdzenia czy węgiel pływa czy tonie, a także dowiedziały się gdzie się go wydobywa i kto się tym zajmuje (kopalnie / górnicy). Następnie dzieci wykonały pracę plastyczną – rysowały węglem.

W kolejnej części dnia przedszkolaki poznały właściwości soli (zapach, smak, kształt), oraz dowiedziały się że ją także wydobywa się w kopalni.
Dzieci rozpuściły sól w pięciu słoiczkach, a cztery z nich zabarwiły różnymi kolorami krepy, a następnie zaczepiły sznurki na patyczkach, które umieścili na górze słoiczków. W już pierwszych dniach po wykonaniu eksperymentu zauważyły że na sznurkach i patyczkach osadzają się kolorowe kryształki soli.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz