niedziela, 1 listopada 2015

Klub Jednostki Wojskowej w Lublińcu - WODA

SPRAWOZDANIE
„ŻYWIOŁ WODA”
 W miesiącu październiku dzieci w wieku 3 lat z Klubu Jednostki Wojskowej zapoznały się oraz doświadczyły oddziaływania żywiołu jakim jest woda. Zajęcia odbywały się przez kilka dni. Dzieci chętnie wracały do tematu.

I.             Żywioł w ruchu

1.    Zabawy ruchowe:
„Woda-ląd” - dzieci biegają w rozsypce po sali, gdy instruktor pokazuje obrazek z wodą (morzem) – pływają różnymi stylami, a gdy lądu – jeżdżą samochodami;
„Pada, deszczyk pada” – śpiew wszystkich dzieci z animacją ruchową i folią;
„Kropelka” – dzieci udają, że są kropelkami wody (które wcześniej odszukały). Na hasło „kałuża” wszystkie kropelki łączą się i dzieci robią duże koło;
Zabawy z chustą Klanzy.

Użyte materiały: folia, chusta, małe chusty woalowe, zdjęcia morza, lądu np. wyspy, papierowe krople wody, szarfy.

II.           Plastyczne inspiracje

2.    Praca plastyczna:
Rozdmuchiwanie przez rureczkę od napojów zabarwionej wody w kolorach tęczy;
Po wcześniejszym przeprowadzeniu eksperymentu z wodą i farbą, to co pozostało stworzyło abstrakcyjny obraz utożsamiany z koralowcami oraz kolorowymi rybkami zamieszkującymi ocean;
Wycinanie, przyklejanie chmur i kropli deszczu.

Użyte materiały: kolorowy brystol, niebieskie kartki, nożyczki, klej, woda, farby, pędzle, plastikowy pojemnik.

III.          Doświadczenia i eksperymenty

3.    Doświadczenia:
- Pływanie i tonięcie przedmiotów – do miski wrzucamy przygotowane wcześniej przedmioty różnej wagi. Dzieci obserwują zachowanie tych przedmiotów (czy toną, utrzymują się na powierzchni, a może toną po jakimś czasie). Próbują wyjaśniać dlaczego. Razem nazywamy zjawiska;
- „Jak wygląda woda” – badanie właściwości wody: smak, zapach, kształt, kolor. Pokazujemy dzieciom pojemnik z wodą i wyjaśnia, że pomimo iż wydaje się, że woda jest z wyglądu jednolitą cieczą, to tak naprawdę składa sią           z malutkich cząsteczek-drobinek. Do przygotowanego pojemnika z wodą  wpuszczamy krople farby. Dzieci obserwują jak mieszają sią one z wodą. Tłumaczymy, że drobinki farby umieszczają sią pomiędzy drobinkami wody. Aby dzieciom łatwiej było zrozumieć zaobserwowane zjawisko wsypujemy do słoja ziarna pieprzu w takiej ilości by utworzyły dość sporą warstwą                   i potrząsnąć słoikiem. Wyjaśniamy, że cząsteczki wody są podobne do kuleczek pieprzu, ale znacznie mniejsze, niedostrzegalne gołym okiem. Następnie dzieci dosypują kasze mannę. Porównujemy jej ziarenka do cząsteczek farby. Niektóre ziarenka kaszy wpadają pomiędzy ziarna pieprzu podobnie jak cząsteczki farby pomiędzy cząsteczki wody. Proponujemy dzieciom, by dokładnie zakręciły słoik i wymieszały znajdujące się w środku ziarna. Zwracamy uwagę na to, że ziarenka kaszy wypełniają wolne przestrzenie między ziarenkami pieprzu;
- farbujemy wodę farbą – robimy kolory tęczy.

IV.         Żywioł w mojej okolicy

4.    Niektóre z dzieci wybrały się z rodzicami nad rzekę i tam puszczały zrobione na zajęciach łódki z papieru. Dostrzegły też związek wody z powstałymi kałużami po deszczu. W nich również puszczały łódki oraz obserwowały co się dzieje gdy wrzucą do nich kamyki.

V.          Potrzebny i niebezpieczny

5.    Odpowiadamy na pytania gdzie i w jakiej postaci spotykamy wodę                   w przyrodzie, analizujemy pod kątem niszczycielskiego działania wody.
Oglądanie ilustracji przedstawiających przykłady negatywnego działania wody. Dzieci nazywają zjawiska: powódź, ulewa, burza. Porównujemy zachowania ludzi do zachowań żywiołu.

VI.         Inne aktywności

6.    Rozpoznawanie dźwięków : woda z kranu, kąpiel dzieci w basenie, opady atmosferyczne. Naśladowanie dźwiękiem i ruchem rzeki, szumu morza, ruchu fal, burzy, małego deszczu, ulewy.
Rozwiązywanie zagadek.






















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz