niedziela, 1 listopada 2015

Samorządowe Przedszkole nr 145 im. Doliny Tęczy w Krakowie - WODA

Sprawozdanie z realizacji  działań
projektu edukacyjnego ŻYWIOŁKI –WODA  zrealizowanego w gr. I  „Słoneczka” Samorządowego Przedszkola nr 145 im. Dolina tęczy w Krakowie.

 Realizując tygodniowy  cykl zajęć nt. ŻYWIOŁKI-WODA  zaczęliśmy od:
1. Wprowadzenia w temat poprzez wysłuchanie „Listu od Żywiołków”, odgadnięcie  z jakim żywiołem będziemy się bawić oraz poznanie jego wyglądu.
- Dzieci swobodnie wypowiadały się nt. wody. 
- Oglądając globus i mapę Polski próbowaliśmy oszacować  ile  jest wody na  Ziemi i czy to dużo czy mało.
- Słuchały w skupieniu nagrań wody- kapiącej z kranu, szumu deszczu, szumu morza, płynącej wartkim strumieniem … itp.  Podawały przykłady wody wokół nas, do czego  jest nam potrzebna.
2. Doświadczenia i eksperymenty –były prowadzone codziennie, dzieci z  niewielką pomocą je wykonywały:
- na początku dzieci  smakowały czystą  wodę,  określały  jej smak, zapach, wygląd, kształt- wlewały do różnych naczyń. Dzieci dowiedziały się, że woda  to ciecz.
- poznały  obieg wody przyrodzie- na stoliczku położyłam dwie szklanki z wodą zimną i wrzącą i przykryliśmy je zimnymi talerzykami. Dzieci same wyciągały wnioski dlaczego  nad  szklanką z gorącą wodą są krople wody, obserwowały parowanie, a następnie utrwaliły wiadomości  pokazując co działo się z wodą na schemacie-ilustracji.
- bawiły się „topienie” w niej różnych  przedmiotów, mówiąc w co pływa, a co utonie w wodzie
- dmuchając przez rurki do pojemników z wodą obserwowały co z nią się dzieje
- dzieci poznały również sposoby oczyszczania „brudnej” wody stopniowo ją filtrując- utrwalając swoje wiadomości poznały tutaj schemat działania  oczyszczalni ścieków i w jaki sposób brudna woda tam się dostaje i po co.
- obserwowały ile wody zużywamy przy myciu rak- jedno dziecko myło ręce przy odkręconym kranie /jednocześnie pod zlewem bezpośrednio była miska/- drugie dziecko umyło ręce w misce zebraną wodę zmierzyliśmy. Porównaliśmy ilość zużytej wody przez obydwoje dzieci. I było nam wstyd, że tak dużo wody marnujemy. Dzieci obiecały oszczędzać wodę.
- próbowały same oczyścić  wodę w misce z plamy oleju, wykorzystując tutaj wszelkie dostępne materiały- przyrodnicze, watę, kredę, patyczki, chusteczki.  Zobaczyły na zdjęciach zwierzęta /ptaki, foki/, które są pokryte ropą. Oceniały działania „niektórych nie myślących dorosłych”, same wyciągały wnioski z obserwacji.
-  wykorzystując wodę, ręcznik papierowy, 3 farby, 9 przeźroczystych kubeczków połączyliśmy ze sobą podstawowe kolory i dzieci zobaczyły w jaki sposób powstają kolory pochodne.
3.  Tematyczny kącik, który powstał w znajdującym się na oknie sali „Kąciku przyrody”. Znalazły się tam:  pojemniki o różnym kształcie  z wodą / bezbarwną i kolorową/,  różne materiały przyrodnicze, wata, filtry, plastikowe butelki, tusze, wydawnictwa o wodzie.  W trakcie eksperymentów materiały te były przenoszone na stolik, do którego dzieci miały dostęp. Kącik był ogólnie dostępny dla dzieci.
4. Plastyczne inspiracje – wykorzystując  kolorową wodę, płyn do naczyń, rurki i siłę płuc dzieci oraz kartki powstały  „Bąbelkowe obrazki”.
5. Żywioł w mojej okolicy – wybraliśmy się na spacer nad okoliczna rzekę Wilgę. Dzieci miały okazję ją obserwować,  ocenić jak wygląda.
 6. Potrzebny i niebezpieczny – wykonując doświadczenia, oglądając zdjęcia, ilustracje i schematy  dzieci poznały sposoby wykorzystania wody – nie tylko do picia i w naszych domach- ale jako  elektrownie wodne- tamy,  przemysł, a także niebezpieczeństwa- powodzie, susze i powstające z winy „niektórych nie myślących dorosłych” katastrofy ekologiczne.
7. Żywioł w ruchu – wszechobecne  codziennie  zabawy  ruchowe związane z wodą:
- zabawy przy muzyce poważnej i nagraniach różnej wody, gdzie dzieci odgrywały ruch ciałem,
- zabawach i tańcach integracyjnych wg Pedagogiki Zabawy- przy muzyce „Tadzik Katamaran” /”Deszczyk”/, „Zabawy nad wodą”, „Wycieraczki” – gdzie dzieci pokazywały ruchy do muzyki,
- śpiew piosenki  „Deszczyk pada” z jednoczesnym pokazywaniem ruchów pasujących do słów piosenki,
-zabawa ruchowa „Woda-ląd” dzieci biegały w rozsypce  po sali- na hasło i obrazek „woda” – stawały  w miejscu i pokazywały jak sterują statkiem, na hasło i obrazek „ląd”- pokazywały jak kierują samochodem.
- zabawa ruchowa „Kałuże” – dzieci poruszały się po sali do muzyki i przeskakiwały przez  kałuże-krążki leżące na ziemi.
8. Na koniec realizacji tematu dzieci otrzymały „Karty uczestnika”, gdzie wkleiły sobie Żywiołka- WODĘ.

Temat był realizowany w dniach 12- 15 oraz 18  października 2015r. w grupie dzieci 3-4 letnich pod opieką nauczyciela Wioletty Jarosz.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz