niedziela, 1 listopada 2015

Przedszkole Sióstr Służebniczek w Strykowie - WODA

Przedszkole Sióstr Służebniczek ze Strykowa. Sprawozdanie z pierwszego żywiołu Woda.
1. TEMATYCZNY KĄCIK- nasze dzieci bardzo zaangażowały się w temat wody, udało nam się stworzyć bogaty w treści kącik tematyczny. Pojawiły się w nim książki na temat wody, obrazki, gry, zestawy do doświadczeń. Dzieci cały czas miały dostęp do kącika i możliwość zabawy jego elementami. W naszej sali zamieszkała również rybka Nemo, którą opiekują się nasze przedszkolaki . Często czytałyśmy dzieciom wiersze i opowiadania związane ze środowiskiem wodnym. Komu potrzebna jest woda?- eksperymentowanie w kąciku wody. - sadzenie roślin w dwóch pojemnikach- podlewamy systematycznie tylko jedną, wnioski- woda potrzebna jest ludziom, zwierzętom, roślinom. - Założenie hodowli fasoli w ziemi i na gazie- prowadzenie dzienniczka obserwacyjnego, wykonanie ilustracji.
2. DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY- Materiały: kilka słoików z czystą wodą, farbki plakatowe Barwimy za pomocą farbki wodę w słoikach na czerwono, niebiesko i zielono. Opowiadamy o kolorach, które przyjaźnią się ze sobą i dodajemy kolejno: • czerwony +żółty= pomarańczowy • niebieski+ żółty= zielony • czerwony + niebieski = fioletowy Pozwalamy dzieciom dalej eksperymentować z kolorami i wyciągać wnioski.
Materiały: kilka słoików z czystą wodą, sól, cukier, mąka, kasza manna, olej.
Dzieci wlewają do słoików odpowiednią ilość wody, zgodnie z oznakowaniem. Kolejno każde dziecko wsypuje do wody wybrany przez siebie produkt: sól, cukier, mąkę, kaszę manną lub olej. Mieszają wybrany produkt razem z wodą. Obserwują co się dzieje? Sprawdzają zachowanie produktów w kontakcie z wodą, wyciągają wnioski, formułują twierdzenia. Niektóre produkty rozpuszczają się w wodzie, a inne nie. Dlaczego? Cukier i sól to kryształy, które rozpuszczają się w wodzie, kasza manna to ciało stałe, które nie rozpuszcza się w wodzie, mąka to także drobinki ciała stałego, (bo pochodzi ze zmielenia ziarna).
Oglądanie, wąchanie, smakowanie i dotykanie wody, określanie jej właściwości: kolor, zapach, smak, rozpuszczanie różnych substancji i stanów skupienia. Zachęcanie do picia wody- zabawy polisensoryczne.
Materiały: dwa słoiki –jeden z wodą gazowaną, drugi niegazowaną, rodzynki.
Dzieci wlewają wody do słoików i wrzucają rodzynki. W wodzie gazowanej rodzynki pęcznieją.
Materiały: woda –płyn do mycia naczyń, słomki
Dzieci dmuchają słomką w wodzie z płynem, tworzą się wtedy mieniące kolorowe bańki. Radość dzieci z tego doświadczenia w sali była bardzo duża.
3. PLASTYCZNE INSPIRACJE- w ramach naszego projektu wykonałyśmy z dziećmi plakat na temat wody. Do naszej pracy wykorzystałyśmy plastikowe nakrętki od butelek. Dzieci dowiedziały się jak ważne jest oszczędzanie wody, a jednocześnie nauczyły się wykorzystywać odpady do innych celów.
„Wodne obrazy”- praca plastyczna, technika „ mokre w mokrym”
Dzieci maczały chusteczki higieniczne w wodzie z farbą i kładły na biały karton.
Powstał piękny kolorowy obraz, dzieci nazwały go Jesienne inspiracje.
Dzieci również wykonały samodzielnie krople wody na opaski. Malowały, niebieską farbą. Opaski przydały się dzieciom do zajęć o tematyce wody i deszczu.
4. ŻYWIOŁ W MOJEJ OKOLICY- w okolicy naszego przedszkola znajduję się zalew, wraz z oczyszczalnią ścieków. Dzieci zdobyły wiadomości na temat wody, jej znaczenia dla życia roślin, zwierząt i ludzi. Podczas wycieczki poznały poszczególne etapy oczyszczania wody poprzez filtrowanie, a następnie oczyszczanie jej za pomocą odpowiednich bakterii. Dzieci miały okazję obserwować pracę filtrów i pomp w specjalnych zbiornikach wodnych. Było to niezwykłe przeżycie dla przedszkolaków. Dzięki tej wycieczce dzieci nie tylko uzmysłowiły sobie, jak bardzo ludzie zanieczyszczają wodę i ile pracy należy włożyć w jej oczyszczanie i uzdatnianie.
5. ŻYWIOŁ W RUCHU- w ramach naszego projektu dzieci poznały piosenkę U. Pakuły „Chcemy czystej wody”. Przedszkolaki inscenizowały piosenkę ruchem, zabawom nie było końca 
Ref. Chcemy wody, czystej wody,
Chcemy wody, czystej wody,
Chcemy jej do mycia, picia,
Bo bez wody nie ma życia!
Latem dla ochłody każdy szuka wody,
By w upale żyć trzeba dużo pić!
Pić chce Jaś i Ola i pani z przedszkola
I wszystkie dzieciaki, zwierzęta i ptaki.
Ref. Chcemy wody…
Jesteś tym co pijesz, dzięki wodzie żyjesz
Sprzątasz, robisz pranie, albo drugie danie,
Kąpiesz się, gotujesz, pływasz i nurkujesz,
Zmywasz i podlewasz, ogród, kwiaty, drzewa.
Ref. Chcemy wody…
Więc wprowadźmy modę, by oszczędzać wodę
Ten kto ja marnuje, drożej ją kupuje.
Zadbaj o urodę, lecz oszczędzaj wodę,
Dbajmy o jej czystość i o środowisko.
Ref. Chcemy wody…
Czy bez czystej wody możliwe jest życie? Nie!! Woda jest potrzebna do: (dzieci wyliczają): picia, mycia, kąpieli, prania, gotowania, sprzątania, uprawy roślin.
Zabawy tropiące w sali – wskazywanie ilustracji związanych z wykorzystywaniem i występowaniem wody, rozmowy przy mapie świata i globusie- wskazywanie mórz, oceanów, rzek i jezior. Nauczyciel informuje również dzieci ,że woda znajduje się w roślinach, glebie oraz pożywieniu, tworzy chmury i opady atmosferyczne.
6. Inscenizacja „ Dzień wody”
Dzięki temu przedstawieniu dzieci przybliżyły sobie wiadomości na temat roli wody jako niezbędnego składnika życia ludzi, roślin i zwierząt. Rozbudziły zainteresowania pięknem i bogactwem świata przyrodniczego. Dostrzegły również wpływ człowieka na stan środowiska przyrodniczego.
Jestem woda mokra pani
Jestem w morzu, jestem w bali
I w jeziorze i w strumyku
Małych kropel mam bez liku.
Wodo, wodo, mokra pani
przecież wszyscy Ciebie znamy.
Małych kropel, mnóstwa masz
Którym chętnie wszystkim dasz.









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz