niedziela, 1 listopada 2015

Przedszkole nr 97 we Wrocławiu - WODA

            Projekt „Żywiołki” jest realizowany w Przedszkolu nr 97 we Wrocławiu w 3 grupach (Krasnoludki, Chochliki i Leśne Ludki). Pierwszy z żywiołków poznawaliśmy w październiku, w każdej z grup zadania związane z „wodną” tematyką były realizowane przez kilka dni. Zajęcia dla przedszkolaków obejmowały następujące obszary:
1. Tematyczny kącik – przez jeden dzień w każdej sali było dostępne miejsce, w którym dzieci mogły swobodnie eksperymentować z wodą. Wśród proponowanych aktywności były:
  • przelewanie wody z pojemnika do pojemnika,
  •  przenoszenie za pomocą kroplomierza kropli wody na płytki z wypustkami;
  • zabawy z lodem,
  • zabawy z kostkami lodu, w których zamrożone były małe elementy.
2. Doświadczenia i eksperymenty – dzieci poznawały, doświadczały, obserwowały, eksperymentowały  z wodą. Przeprowadzone doświadczenia i eksperymenty:
  • „Woda w trzech stanach skupienia” - dzieci przelewały, dotykały wody w postaci cieczy, obserwowały gorącą, parującą na lusterko wodę, którego mogły później dotknąć – poczuć, że jest wilgotne, bawiły się lodem, który w ich dłoniach zamieniał się w wodę.
  • „Co pływa, co tonie” - dzieci wrzucały do miski z wodą różne przedmioty: ołówek, kamień, kasztan, styropian, moneta, gwóźdź, piórko, piasek, spinacz biurowy, klucz, piłeczkę pingpongową, liść, korek, magnes, spinacz, plastikowy klocek. Omówiliśmy różnice między przedmiotami, rodzaj materiału, z którego są zrobione, jego ciężar. Użyliśmy też plasteliny. Początkowo zrobiłyśmy z niej kulką - zatonęła, potem tę samą plastelinę przekształciłyśmy w cieniutki placek – pływała.
  • „Pojęcie stałości objętości” - tą samą ilość wody dzieci wlewały do trzech różnych pojemników – szerokich, wąskich, wysokich – dzieci zastanawiały się, gdzie wody jest więcej, gdzie mniej, a może tyle samo?
  • „Rozpuszczanie lodu” - dzieci wrzucały lód do wody zimnej i ciepłej, zastanawiając się i obserwując, w której lód roztopi się najszybciej.
·         ,,Czy się rozpuści?”  - dzieci miały za zadanie napełnić szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzucały do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąkę pszenną, piasek, kasza). Mieszały wodę, obserwują, co się dzieje, które substancje się rozpuszczą.
·         „Barwienie wody” - dzieci barwiły wodę za pomocą barwników, sprawdzały jak barwnik rozprowadza się w wodzie, jak się zachowuje. Porównywały odcienie danej barwy (w zależności od ilości dodanego barwnika). Następnie mieszały barwy – czerwony z niebieskim, czerwony z zielonym, obserwowały nowo utworzone barwy.
·         „Ile się z mieści?” Potrzebne były: szklanka, woda, monety. Dzieci napełniły szklankę wodą po brzegi. Powoli, ostrożnie wrzucały monety. Zanim woda się rozleje, zmieści się o wiele więcej monet, niż mogłoby się wydawać.
·         „Klej z wody” Potrzebne były 2 płaskie kawałki szkła, woda. Na jedno szkiełko dzieci nalewały kilka kropel wody i umieszczały na nim drugie szkiełko. Próbowały rozdzielić oba szkiełka. Trzeba naprawdę sporej siły, żeby rozdzielić oba szkiełka.
·         „Papierowy kwiat” Potrzebne były: papierowy kwiatek, woda. Dzieci wrzucały do wody papierowe kwiatki i obserwowały, co się wydarzy. Kwiatek nasiąka wodą i się otwiera.
3. Plastyczne inspiracje – przedszkolaki wykonywały ciekawe, abstrakcyjne prace plastyczne z wykorzystaniem wody i farby. Wykorzystane techniki:
·         Rozdmuchiwanie rozcieńczonej wodą farby – dzieci za pomocą słomek rozdmuchiwały rozcieńczoną farbę.
·         Malowanie zabarwionymi farbą bryłami lodu.
4. Żywioł w mojej okolicy – tuż za ogrodzeniem naszego Przedszkola płynie rzeka Odra, którą wszystkie dzieci doskonale znają i obserwują podczas codziennych zabaw na placu zabaw. W czasie realizacji projektu zwróciłyśmy uwagę przedszkolaków na rzekę, nawiązując do omawianego żywiołu.
5. Potrzebny i niebezpieczny – dzieci w trakcie zajęć zdobywały wiedzę, do czego potrzebna jest woda. Ich zadaniem było dopasowywanie na zasadzie skojarzeń ilustracji:
·                     brudne ręce – kran z wodą,
·                     kwiatek w doniczce – konewka
·                     kot – miska z wodą
·                     kosz z praniem – pralka
·                     brudne naczynia – zlew napełniony wodą
·                     ogród – beczka z wodą i konewka
·                     dziewczynka – butelka z wodą
·                     ogień – wąż strażacki z wodą
Wspólne omówienie sposobów, w jaki człowiek wykorzystuje wodę. Podkreślenie jej istoty, konieczności oszczędnego gospodarowania się wodą.
Dzieci dowiedziały się także dlaczego woda jest niebezpieczna:
·         Trzeba być ostrożnym, kiedy jest się na jakimkolwiek kąpielisku- nie należy wchodzić do wody tam, gdzie nie ma ratownika; nie wchodzi się do wody, której się nie zna;
·         Woda to powodzie
6. Żywioł w ruchu – w poznawaniu żywiołu jakim jest woda, nie mogło zabraknąć zabaw ruchowych, które dzieci uwielbiają:
·                     „Zabawa w pływające rybki” - dzieci „pływały” po podłodze w rytm muzyki.
·                     „Zabawa pożar, wichura, powódź” - dzieci biegają po sali, na hasło pożar – kucają i chowają się przed ogniem, na hasło wichura – łapią się za ręce, na hasło powódź – schodzą z dywanu, by uniknąć zalania wodą.
·                     „Pływające statki” - zabawy oddechowe – dzieci dmuchały na statki pływające w dużej misce po wodzie.
·                     „Zabawa – woda” - w czasie gry na trójkącie (kapanie wody) – dzieci musiały dostosować tempo ruchów, do tempa muzyki
7. Zabawy słuchowe – wstępem do rozpoczęcia projektu były zagadki słuchowe – woda w różnych codziennych sytuacjach (kapanie, prysznic, deszcz, burza, przelewanie, wodospad). Zadaniem dzieci było rozpoznanie wszystkich odgłosów, jak również znalezienie elementu łączącego wszystkie odgłosy.

Opracowała:

Katarzyna Kunicka-Leśniara














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz