niedziela, 15 listopada 2015

Niepubliczne Przedszkole Katolickie w Nakle nad Notecią - WODA


Projekt jest realizowany przez dzieci z 3 grup Niepublicznego Przedszkola Katolickiego w Nakle nad Notecią.
Omawianie żywiołu „woda” zaczęliśmy od burzy mózgów i stworzyliśmy mapę pamięci. Dzieci podawały skojarzenia związane z tym żywiołem. Następnie zgromadziliśmy obrazki i zestawy do przeprowadzenia doświadczeń w kąciku zainteresowań. Przeprowadziliśmy eksperymenty z wodą:  
  • podczas, którego dzieci nazwały barwy podstawowe i poznały barwy pochodne,  
  •      „oczyszczanie wody”,   
  •    „jaka jest ?”.                                                                                                                       
Dzieci w formie plastycznej ukazały „podwodny świat” , „morskie fale” oraz „wesołą kropelkę. Wybraliśmy się w okolice przedszkola żeby wyszukać miejsca nawiązujące do żywiołu – fontanna w parku, rzeka Noteć (dzieci płynęły statkiem”.) Tworząc mapę pamięci przedszkolaki podały przykłady kiedy woda jest potrzebna człowiekowi a kiedy jest dla niego zagrożeniem. Przeprowadziliśmy zabawy ruchowe:  „przed i po deszczu” z wykorzystaniem symboli rysunkowych, ( rytmizująca) do piosenki „pada, pada deszczyk”, „deszcz pada, słońce świeci”, dzieci również rozwiązywały zagadki.

Materiały wykorzystane w realizacji projektu: prezentacja multimedialna, materiały plastyczne wykorzystywane w pracy twórczej - origami z koła, karty pracy, przedmioty i przybory niezbędne do przeprowadzenia doświadczenia(woda, ziemia, lejek, pielucha tetrowa, pałeczki bambusowe, ilustracje - deszcz, chmura, rzeka, morze, butelka z wodą, szklanka z wodą, kubki, farby plakatowe, szklanka, miska, słomka, konewka, płyta CD z nagranymi źródłami (odgłosami) wody, kredki pastelowe, chusteczki higieniczne.
                                PRZEBIEG SZCZEGÓŁOWY:
I.  Prezentacja multimedialna. Omówienie jej z jednoczesnym zwróceniem uwagi na kwestię zanieczyszczenia wody i sposobów jej oszczędzania.
 Zabawa ruchowa ( rytmizująca) do piosenki „Pada, pada deszczyk”
Sposoby oszczędzania wody – przyporządkowanie prawidłowych zachowań.
Dzieci przyporządkowują ilustracje w odpowiednie miejsca.
Zabawa badawcza: „Jaka jest woda?”.
Nauczyciel wsypuje do szklanki z wodą ziemię. Zawartość szklanki miesza.
– Co dzieje się z wodą?
– Jaki ona ma kolor?
– Czy taką wodę mogą pić ludzie i zwierzęta?
– Co należy zrobić, aby woda była czysta?
– Czy wiecie jak oczyszcza się wodę?
 Zabawa badawcza: „Oczyszczanie wody”.
Nauczyciel przygotowuje słoik, lejek i brudną wodę. Objaśnia dzieciom, że lejek należy włożyć w słoik, do lejka włożyć pieluchę tetrową. Dzieci powoli wlewają brudna wodę do lejka.
– Jaka woda wycieka z lejka?
Nauczyciel objaśnia, że taki sposób oczyszczania wody nazywamy filtrowaniem.
– Czy takim sposobem możemy oczyścić dużą ilość wody?
 Nawiązanie do prezentacji i kwestii oczyszczalni ścieków.
Praca plastyczna  z wykorzystaniem elementów przestrzennych (origami z koła)na temat: „Podwodny świat”.
II. Zagadki „Co widzisz na obrazku?” – dzieci siedzą na dywanie przed tablicą, na której nauczycielka zawiesiła różne obrazki.  Zakryte są one różnymi małymi kartkami. Kolejno nauczycielka odsłania fragmenty obrazków a dzieci odgadują co znajduje się na każdym z nich (deszcz, chmura, rzeka, morze, butelka z wodą, szklanka z wodą).
Zagadki „Wodny odgłos’ – nauczycielka stoi za parawanem i wykonuje różne „wodne odgłosy’ (przelewanie wody, z kubeczka do szklanki, przelewanie wody z konewki do miski, rozchlapywanie wody w misce ręką, robienie bąbelków w szklance przez słomkę od napojów). Dzieci odgadują te odgłosy.
Zagadki „Co słyszysz” – z płyty nauczycielka prezentuje dzieciom różne odgłosy wody np. deszcz, szum morza, kapiący kran – dzieci odgadują jaki to odgłos. Na zakończenie podsumowujemy wiadomości odpowiadając na pytanie „Co robi woda? – chlapie, pryska, pluszcze, kapie, płynie, szumi…..
 Zagadki słowne dotyczące wody
 Zabawy z wodą – doświadczanie jej wyglądu, smaku, koloru, zapachu, dotyku
Zabawa ruchowa „Przed i po deszczu” z wykorzystaniem symboli rysunkowych. Każde dziecko otrzymuje krążek. Nauczycielka pokazuje trzy obrazki i objaśnia w jaki sposób mają reagować dzieci jeśli zobaczą któryś z nich. *słońce – trzymamy krążek w prawej ręce, nad głową naśladując słońce i chodzimy po sali w czasie muzyki, *kałuża deszczowa – dzieci kładą krążki na dywanie i na sygnał nauczycielki przeskakują przez krążki (kałuże), *kropla deszczu – dzieci kucają przy swoich krążkach i palcami naśladują padanie deszczu pukając w krążki.
 „Morskie fale” - na kartkach dzieci kredkami pastelowymi rysują fale a następnie rozcierają je chusteczką higieniczną na kartkach. Uzyskane w ten sposób prace plastyczne mogą przedstawiać delikatne fale , fale w czasie burzy lub sztormu.
Ćwiczenie graficzne „Wesoła kropelka” – łączenie kropeczek bez odrywania pisaka od papieru. Z połączonych kropeczek powstanie kropelka. Dzieci dorysowują jej oczy, nosek i oczywiście uśmiech.
  












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz