niedziela, 1 listopada 2015

Miejskie Przedszkole nr 13 w Pruszkowie - WODA

Sprawozdanie z projektu „Żywiołki”

grupa I (trzylatki) i grupa IV (pięciolatki)
Przedszkole Miejskie nr 13
w Pruszkowie
               
W  tygodniu 19-23.10.2015 grupa I (trzylatki)  i  26-30.10.2015 grupa IV (pięciolatki) rozpoczęły projekt czterech żywiołów. Zgodnie z harmonogramem woda rozpoczęła zabawy i naukę wokół naszych czterech bohaterów.
W tygodniu poprzedzającym dzieci i rodzice poinformowani zostali o tworzeniu kącika wody. Gromadziliśmy w nim przedmioty związane z wodą. Eksponaty mogły wiązać się z tematem bezpośrednio lub niekonwencjonalnie. Daliśmy rodzicom i dzieciom dowolność i czekaliśmy na twórcze podejście do tematu wody.

1.            Nasze kąciki tematyczne były niezwykłą atrakcją tego miesiąca. Dzieci chętnie bawiły się w kąciku, jak również same dokonywały mini doświadczeń.

2.            Doświadczeń  i eksperymentów wykonaliśmy bez liku. Dzieciom bardzo spodobał się ten temat i rola eksperymentatorów.
Na hasło: „wodne eksperymenty” na  brak asystentów nie można było narzekać.
Codziennie prezentowaliśmy naszym wychowankom jeden eksperyment z udziałem wody .
-  Co pływa, a co tonie?, Co się rozpuszcza w wodzie?
-  Jak wywoływać deszcz?  ( doświadczenie  „kolorowy deszcz”)
- Ciepłe i zimne prądy
- Doświadczenie  „tornado w słoiku” (wprawiane w ruch obrotowy ciecze tworzą wir)
- Doświadczenie  „hodowla kryształów soli” (chlorek sodu tworzy bezbarwne kryształy rozpuszczalne w wodzie; na efekt tego doświadczenia musieliśmy czekać cały tydzień, ale dzieci zgodnie stwierdziły, że było warto; wykonując to doświadczenie dziecko dowiaduje się, jak różne substancje zmieniają stan skupienia)
 3. Codziennie realizując plan miesięczny staraliśmy się zwrócić uwagę dzieci na obecność naszego żywiołu. Dostosowaliśmy go i rozszerzyliśmy o aspekt wody w czym pora jesienna i aura za oknem pomagała: deszcz, chmury, mgły. Odkryliśmy że piękno jest wszędzie i wokół nas go nie brakuje. Woda była również wdzięcznym obiektem dla twórczości artystycznej naszych dzieci.
- Dla grupy I plastyczną inspiracją związaną z wodą był proces powstawania deszczu. Dzieci wykonały pracę plastyczną przy pomocy plasteliny pt. „Deszczowe chmurki”.                   

- Efektem działań i zbaw z żywiołkiem dzieci z grupy IV były „Kropelkowe potworki” zamieszczone w galerii dla rodziców. Choć w nazwie brzmiące strasznie ale uroczo wyglądające rozbawiły nie jednego dorosłego. Powstały z rozdmuchanych kropel tuszu a formę i charakter nadały im dzieci.
                              
4.            Poszukując żywiołu w mojej okolicy dzieci dowiedziały się, że przez nasze miasto (Pruszków) przepływa rzeka Utrata. Porozmawialiśmy o licznych akwenach wodnych znajdujących się w naszym mieście, takich jak Staw Potulickich, Staw na Glinkach Pruszkowskich czy też Park „Żwirowisko”, który udało nam się odwiedzić, gdyż znajduje się koło naszego przedszkola.

5.            Potrzebny i niebezpieczny – Razem z dziećmi omówiliśmy możliwości wykorzystania wody przez człowieka ( Skąd się bierze woda? Do czego jest nam potrzebna? Gdzie używamy wodę? Naszym przewodnim hasłem było: „dzieci wodę oszczędzają i zakręcać kranu nie zapominają”). Porozmawialiśmy również o negatywnych aspektach związanych z żywiołem wody. Dzieci obejrzały obrazki na temat niebezpieczeństw jakie niesie ze sobą woda (powodzie, tsunami, susze z powodu braku deszczu).

6.            Żywioł w ruchu – Nasze propozycje ćwiczeń i zabaw ruchowych:
·         „Morskie opowieści” – dzieci naśladują w rytm muzyki ruch fal, posługując się długimi wstążkami w kolorze niebieskim
·         „Pokaż do czego służy woda” – zabawa pantomimiczna
·         „Woda –ląd” – zabawa orientacyjno-porządkowa
·         „Jak kropelki wody” – zabawa naśladowcza
·         „Kałuże” – zabawy ruchowe
·         „Rybki w morzu” – zabawy ruchowe

       
ü  Dodatkowo w załączniku propozycja Pauliny Andrzejewskiej na scenariusz wprowadzający w  temat żywiołek wody -  „Woda-kropla,para,lód.”

   W czasie odpoczynku i czasie zajęć stolikowych naszym dzieciom towarzyszyła  muzyka relaksacyjna: szum morza, strumienia, deszczu oraz preludium deszczowe F.Chopina. Wesołe rytmy wody były inspiracją do tańca zarówno dla dziewczynek i chłopców. Grupa IV opracowała nawet swój taniec deszczu pt : „Epoli TajTaj.”  Dzieci śpiewały również piosenkę „Kolory” zespołu De Mono.
Na prośbę nauczycieli dzieci miały jednego dnia w tygodniu przebrać się w barwy i odcienie niebieskiego. Pomysł tak spodobał się dzieciom, że codziennie przychodziły ubrane w kolor niebieski. Podziwialiśmy stroje na kropelkowym pokazie mody. Nazywaliśmy i odróżnialiśmy całą gamę barw żywiołka wody.


OPRACOWAŁY: KLAUDIA ŚLIWIŃSKA I PAULINA ANDRZEJEWSKA

















Więcej zdjęć z projektu na stronie internetowej naszego przedszkola:
http://przedszkolemiejskienr13.pl/?p=410

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz