niedziela, 1 listopada 2015

Przedszkole nr 3 w Andrychowie -WODA

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU „ŻYWIOŁKI W GRUPIE DZIECI 4 – 5 LETNICH W ODDZIALE INTEGRACYJNYM ORAZ W GRUPIE DZIECI 5 LETNICH ODDZIAŁ INTEGRACYJNY
WODA

W miesiącu październiku dzieci z Przedszkola Nr 3 w Andrychowie z grupy „Pszczółki” i „Ufoludki” otrzymały list od czterech żywiołków, który został im przeczytany. Dzieci dowiedziały się, że w tym roku szkolnym odwiedzać nasze przedszkole będą żywiołki, dzięki którym będą mogły poznawać elementy świata przyrody.
Pewnego dnia dzieci odwiedziła kropelka wody.

List od kropelki
Hej chłopaki hej dziewczynki
Zróbcie do mnie śmieszne minki
Jestem kropelką….. czy wy wiecie
Może kiedyś mnie znajdziecie.
Szukajcie mnie w dole
Na trawie, w chmurze
Jestem też w niejednej brudnej kałuży.
Zapraszam was dzisiaj w przyrody świat
W którym każde dziecko to mały chwat
Wodę sprawdza i obserwuje
A potem mądre wnioski wysnuje.
Ciekawa jestem czy wy już wiecie
Które przedmioty się we mnie zostają a które bardzo szybko znikają?
·         Dzieci wysłuchały listu.
·         Odpowiadały na pytania nauczycielki dotyczące treści przeczytanego listu (gdzie można znaleźć kroplę wody? O co zapytałą dzieci kropelka wody?


Etapy poznawania żywiołu wody:
1.    Odczuwanie „Jaka jest woda w dotyku?”
Pomoce dydaktyczne: spryskiwacz, parasol
Dzieci odczuły jaka jest woda kiedy nauczycielka spryskała je mgiełką ze spryskiwacza. Dzieci w ochronie przed deszczem rozłożyły parasol. Określały że woda jest mokra, zimna.
2.    „Ciepła czy zimna” (doświadczenie)
Pomoce dydaktyczne: dwa słoiki, kolorowe kołeczka czerwone i niebieski, ciepła i zimna woda
 – dzieci poprzez dotyk określały w którym słoiku jest ciepła a w którym zimna woda i układały słoiki na właściwych podkładkach – czerwona – woda ciepła, niebieska – woda zimna, nawiązanie do oznaczenia korków przy umywalkach

3.    Co się rozpuszcza w wodzie?” (doświadczenie)
Pomoce dydaktyczne: woda, duży przezroczysty słoik, produkty: mąka, kawa parzona, sól, ryż, ocet, cukier, farba
     - Dzieci sprawdzały, jakie produkty rozpuszczają się w wodzie.
                                                                                                                        
4.    Zabawa „przeskocz przez kałużę
Pomoce dydaktyczne: płyta CD z muzyką „Jesień” A. Vivaldiego, bębenek, sylwety kałuż
Dzieci poruszały się po sali przy muzyce, na sygnał bębenka obunóż przeskakiwały przez rozmieszczone po dywanie kałuże.

5.     „Tropiciele wody”
Dzieci z wychowawczyniami udały się na spacer po okolicy przedszkola w poszukiwaniu wody. Odnalazły ją w pobliskim oczku wodnym. Obserwowały oczko wodne i określały cechy wody, która w tym oczku była.

6.    Praca plastyczna kropelka wody
Pomoce dydaktyczne: bibuła niebieska, plastelina niebieska
Dzieci wyklejały kropelkę wody kawałkami plasteliny bądź bibuły (miały wybór)

7.    „ Czysta woda zdrowia doda” – dzieci miały możliwość spróbowania wody i określenia jej smaku, określały czy jest słodka czy też gorzka, czy im smakuje.

8.    Utworzenie kącika prezentującego poznany żywioł


Druga grupa realizująca projekt „Żywiołki” w taki oto sposób poznawała wodę:
ZABAWA BADAWCZA – CO PŁYWA, A CO TONIE?
Środki dydaktyczne:
­  płyta CD z efektami dźwiękowymi wydawanymi przez wodę;
­  duża, plastikowa miska wypełniona wodą;
­ różnego rodzaju przedmioty np. drewniany klocek, plastikowy i metalowy nóż, korek, kapsel, kauczukowa piłeczka, piłeczka ping – pongowa, łupina orzecha włoskiego, spinacz biurowy, zapałka, szklana kulka, moneta, metalowy klucz;
­ dwie kolorowe tacki;
­ napisy „tonie”, „pływa”

1.    Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć:
§  Nasze dzisiejsze zajęcia będą wyjątkowe, ponieważ chciałabym Wam zaproponować, abyśmy stali się naukowcami, badaczami odkrywającymi niezwykłe rzeczy. Jak myślicie, co będziemy dzisiaj badać? – dzieci próbują odgadnąć temat zajęć.
§  Aby Wam ułatwić odgadnięcie tematu naszych dzisiejszych doświadczeń przygotowałam dla Was pewną zagadkę. Zamknijcie oczy i wsłuchajcie się w dźwięki, które za chwilę usłyszycie. Zastanówcie się, co łączy wszystkie te dźwięki. – słuchanie płyty z efektami dźwiękowymi kojarzącymi się z wodą np. szum morza, lanie wody, bulgotanie, chlupotanie; próba odszukania tego, co łączy te wszystkie dźwięki.
§  określenie regulaminu młodego badacza – rozmowa o sposobie zachowania podczas wykonywania doświadczeń.
§  ustawienie w środku stworzonego przez dzieci koła dużej, plastikowej miski wypełnionej wodą.

2.    Rozmowa na temat właściwości wody oraz jej pozytywnych i negatywnych wartościach – poszukiwanie odpowiedzi na następujące pytania:
-        Jak wygląda woda?
-        Czy woda zawsze wygląda tak samo? Czy zawsze jest płynem, cieczą?
-        Jaki ma kolor? Czy woda zawsze ma taką samą barwę? W jaki sposób możemy ją zmienić?
-        Jaki zapach ma woda? Jak ona smakuje? W jaki sposób możemy zmienić jej smak?
-        Do czego potrzebna jest woda? Czy tylko ludzie jej potrzebują?
-        Czy można żyć bez wody? Co mogłoby się stać, gdyby na świecie zabrakło wody?
-        Co możemy zrobić, aby zmniejszyć jej zużycie?
-        Czy spotykamy tylko czystą wodę? Co możemy zrobić, aby uniknąć jej zanieczyszczania?
-        Czy woda może człowiekowi zagrażać?

3.    Zabawa „Magiczny przedmiot”:
Prowadzący, przed rozpoczęciem zajęć, umieszcza na tacy zgromadzone przez siebie przedmioty. Podczas zajęć każde dziecko wybiera/losuje sobie jeden przedmiot, a następnie stara się go jak najdokładniej opisać – jego wielkość, ciężar, materiał, z którego jest zbudowany. Stara się też wywnioskować, jak dany przedmiot zachowa się w wodzie – czy utonie, czy będzie pływał po jej powierzchni.

4.    Zabawa badawcza „Co pływa, a co tonie?”:
§  każde dziecko przypomina swoją hipotezę dotyczącą zachowania się jego przedmiotu w wodzie – przeprowadzenie sondy wśród pozostałych uczestników, co do słuszności wydanego osądu;
§  po uzyskaniu wyników sondy dziecko umieszcza swój przedmiot w misce z wodą sprawdzając tym samym swoją hipotezę; dzieci mogą eksperymentować z przedmiotem np. zanurzać go, kłaść w inny sposób na powierzchnię wody, wypełniać płynem;
§  po zakończeniu doświadczenia dziecko umieszcza swój przedmiot na jednej z przygotowanych tacek (w tej oznaczonej odpowiedzią „pływa” umieszczamy przedmioty, które pływają; a w tej oznaczonej odpowiedzią „tonie” przedmioty tonące w wodzie; dziecko może położyć również przedmiot pomiędzy obręczami, kiedy jego właściwości są zmienne);
§  podsumowanie zabawy badawczej: Przyjrzyjcie się przedmiotom, które umieściliście w pierwszej obręczy. Które przedmioty pływają? Czy możemy znaleźć, coś co je łączy? A teraz popatrzmy na rzeczy znajdujące się w drugiej obręczy – jakie przedmioty toną? Co je łączy? Co możemy powiedzieć o rzeczach znajdujących się pomiędzy obręczami?

Podziękowanie dzieciom za wspólne zajęcia, wyrażenie pochwały za wykonaną pracę, zachęcenie do wykonywania podobnych doświadczeń w domu.

  











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz