niedziela, 1 listopada 2015

Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej w Nieżywięciu - WODA

Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż mi, a zapamiętam,
pozwól mi zrobić, a zrozumiem.

W dniach 21 i 27 października przedszkolaki z Nieżywięcia realizowały 1 etap ogólnopolskiego projektu „Żywiołki”, którego celem jest poznawanie i doświadczanie świata oparte na żywiołach. Cel ten jest fundamentem, na którym budować mamy szczegóły projektu posiłkując się podstawą programową wychowania przedszkolnego i jej wszystkimi obszarami. Projekt polega więc głównie na realizowaniu wszystkich obszarów podstawy programowej w oparciu o żywioły. To jak będzie przebiegał zależy od inwencji nauczycieli i ich kreatywności. Żywioł ma się bowiem stać inspiracją do działań z dziećmi opartych przede wszystkim na doświadczaniu i aktywnym przeżywaniu.  

W pierwszym dniu przedszkolaki zostały zachęcone do wspólnych zabaw ruchowych opartych na kolorze niebieskim i skojarzeniach związanych z wodą. Najpierw dzieci za pomocą foliowych woreczków imitujących kałuże, swobodnie tańczyły w rytm muzyki, a następnie na umówione hasło wskakiwały do kałuży. Następnie przy pomocy niebieskich wstążek z krepy, próbowały naśladować morskie fale, po czym przedzierały paski na małe kawałki i podrzucały do góry, tworząc padający deszcz. Kolejną zabawą było odpowiednie reagowanie na symbol – ilustrację (słońce, kropelka, kałuża), gdzie dzieci z użyciem kolorowych obręczy poruszały się w rytm tamburyna po sali, a na odpowiednie uderzenie i wskazanie przez nauczyciela obrazka, wykonywały odpowiednie zadania (słońce – unoszenie obręczy nad głową, kropelka – układanie obręczy na podłodze i stukanie o nią palcami, kałuża – układanie obręczy na podłodze i wskakiwanie do nie, jak do kałuży).

Po zabawach ruchowych nadszedł czas na zajęcia tematyczne. Do tego celu Panie nauczycielki skorzystały z  filmu edukacyjnego „Woda – mamo, tato, co wy na to?”, oraz kolorowych obrazków. Zajęcia odbywały się w formie aktywnej a dzieci dowiedziały się skąd się bierze woda, do czego służy, jakie niesie za sobą zagrożenia, oraz jak należy ją oszczędzać. Na podstawie zebranych informacji dzieci wraz z paniami utworzył kącik tematyczny.

Po zajęciach dzieci wykonały pracę plastyczną – „kropelkę” za pomocą farb i własnych paluszków, oraz przyklejanych oczek i pluszowych drucików.

Główną aktywnością podczas dnia było przeprowadzanie przez dzieci następujących doświadczeń:
  1. Dzieci sprawdzały właściwości wody – kolor, zapach, smak. A następnie  za pomocą farb barwiły ją i określały co się stało i dlaczego.
  2. Sprawdziły też co się stało z wodą, którą poprzedniego dnia wlały do woreczków i zamroziły. Dzieci zauważyły że powstały lód jest twardy, zimny i że szybko rozpuszcza się pod wpływem ciepła.
  3. Kolejne doświadczenie miało na celu sprawdzenie „co pływa, a co tonie?”. Dzieci do wiaderka z wodą wrzucały następujące przedmioty: ołówek, kamień, gwóźdź, korek, magnes, plastikowy klocek, skorupki od orzecha, piórko, piłeczkę pingpongową, papierową łódeczkę i na podstawie obserwacji wysuwały wnioski, zauważając że przedmioty ciężkie np. z metalu toną, natomiast przedmioty lekkie – plastik, papier itp. unoszą się na powierzchni wody.
  4. Następne doświadczenie miało na celu sprawdzenie dlaczego w jednym z kubków (z czystą wodą) plasterek ziemniaka tonie, a w kolejnym (roztwór wody z solą) unosi się na powierzchni.
  5. Dzieci dowiedziały się też co się dzieje z orzechem, zapałkami, nakrętką od butelki, winogronem, gdy wrzucimy je do słoiczka, który prędzej napełnimy wodą, miodem i olejem. (przedmioty będą unosić się na różnych poziomach w zależności od ich rodzaju)
  6. W kolejnym doświadczeniu chodziło o sprawdzenie, czy rośliny też piją wodę. Dzieci napełniły 5 szklanek wodą, a następnie do 4 z nich wrzuciły kolorowe paski krepy (niebieski, różowy, fioletowy, zielony), a następnie umieściły do szklanek liście kapusty pekińskiej. Kolejnego dnia dzieci zauważyły, że liście zabarwiły się na kolory właściwe dla danego koloru wody w szklance.
  7. Ostatnie doświadczenie polegały na stworzeniu „magicznych bąbelków”. Do słoików dzieci wsypały po 1 paczce sody oczyszczonej, a następnie wlały olej. Do 3 szklanek wlały ocet i wsypały kolorowe barwniki do jajek (niebieski, czerwony, fioletowy), które to płyny następnie nabrały do strzykawek i zaczęły wstrzykiwać do słoików, w których to mogły zauważyć zjawisko opadania i unoszenia się kolorowych bąbelków.
Kolejnego dnia przyszedł czas na zapoznanie dzieci ze zjawiskiem obiegu wody w przyrodzie. Przedszkolaki wysłuchały opowiadania o przygodzie pewnej kropelki, a następnie przedstawiły treść opowiadania za pomocą wspólnego plakatu, który umieściły w kąciku tematycznym. Wykonały też kolejne doświadczenia. Pierwsze polegało na wypełnieniu kubeczków wodą, a następnie wsypywanie do nich różnych produktów sól, cukier, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąkę pszenną, kasza) i obserwowanie czy rozpuszczą się, czy będą pływać na powierzchni czy też może osiądą na dnie kubeczka. Drugie doświadczenie polegało na nabraniu wody do miski i wsypaniu do niej pieprzu mielonego. Następnie dzieci wyciskały do wody sok z cytryny – ziarenka pieprzy oddalają się,  gdy natomiast wsypiemy pół łyżeczki cukru ziarenka zbliżają się do siebie.
Na zakończenie dzieci wybrały się na spacer w poszukiwaniu źródeł wody w okolicy.  W naszej gminie (Bobrowo – powiat Brodnicki) jest wiele jezior i zbiorników wodnych, lecz nie udało nam się do nich dotrzeć osobiście. Udało nam się tylko znaleźć hydrant wody, którą strażacy pobierają aby gasić pożary oraz pobliską, małą przepompownię ścieków.

Przedszkolaki wraz z Paniami serdecznie pozdrawiają wszystkich „Żywiołkowych uczestników projektu” J









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz