niedziela, 1 listopada 2015

Niepubliczne Przedszkole "Duszek" Inowrocław - WODA

27 października nasze przedszkolaki ubrały się w kolorze niebieskim w związku zrealizowanym blokiem tematycznym WODA (zdj. 1)
Podczas realizowania projektu ŻYWIOŁKI dzieci wykonały szereg różnorodnych zadań:

1.      Wprowadzenie do zajęć- słuchanie odgłosów wody (woda kapiąca z kranu, szum morza, prysznic, górski strumyk). Dzieci wsłuchują się w dźwięki, które są nagrane na CD.
Pytanie: Zastanówcie się co łączy te wszystkie dźwięki?
Podsumowanie wiadomości poprzez odpowiedź na pytanie: „Co robi woda?” (chlapie, płynie, kapie, szumi, pryska..)
2.      Burza mózgów- Z czym kojarzy Wam się woda?
Co by było gdyby nie było wody?
3.      Prezentacja multimedialna przygotowana przez nauczyciela- usystematyzowanie wypowiedzi dzieci (z czym kojarzy Wam się woda?, gdzie występuje?)
4.      Kącik tematyczny tworzyliśmy wspólnie z dziećmi poprzez dokładanie przedmiotów kojarzących się nam z wodą a także z przedmiotów, z których wykonywaliśmy eksperymenty). (pkt. 1- tematyczny kącik)
5.      Rozmowa na temat wody. Do czego ludziom potrzebna jest woda? Dzieci udzielają odpowiedzi, a następnie odszukują ilustracji przedstawiającej daną sytuację. (pkt. 5- potrzebny i niebezpieczny)
6.      „Gdzie mieszka woda?”- nauczyciel zadaje dzieciom zagadki, a dzieci udzielają odpowiedzi poprzez wskazanie odpowiedniego obrazka będącego odpowiedzią.
- „Jest duże i niebieskie. Jego fale bywają spokojne lub wzburzone. Gdy spacerujesz jego brzegiem, możesz znaleźć muszelkę (morze)
-  Długa, kręta wstęga (rzeka)
-  Pływają po nim kaczki (staw)
- Zimą z nieba prószy, jest puszysty i bielutki (śnieg)
- Kapie z nieba kap, kap, kap. Pod parasol przed nim chowasz  się  (deszcz)
-  Mięso, kasza czasem gruszka i pietruszka wpadną nam do brzuszka. Mięso, chleb, owoce i warzywa, jak to wszystko razem się nazywa? (jedzenie)
- Ma na dnie piasek albo kamienie. Do morza spieszy wciąż niestrudzenie (rzeka)
- Wprawdzie woda – lecz nie woda. Przypnij łyżwy, rękę podaj! Po tej wodzie – lecz nie wodzie, będziemy się ślizgać co dzień (lód)
- Rankiem srebrzy się na łące. Potem wysuszy ją słońce (rosa) (zdj. 2)
7.       „Gdzie jest więcej wody?”. Sprawdzanie pojemności naczyń poprzez przelewanie wody z jednego naczynia do drugiego.
8.      „Jak należy oszczędzać wodę?”. Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy. Jedna grupa otrzymuje obrazki przedstawiające sytuacje, w których ludzie oszczędzają wodę. Druga grupa obrazki, na których ludzie nie oszczędzają wody. Dzieci z jednej grupy opowiadają co przedstawia jeden z ich obrazków, a dzieci z drugiej grupy starają się odnaleźć obrazek z podobną sytuacją i wspólnie ustalają, na którym obrazku ludzie wodę oszczędzają (wkładają do zielonego koła) a na którym wody nie oszczędzają (koło czerwone). (zdj. 3)
9.      Mini teatrzyk- „Jak kropelka wody podróżowała po świecie”- prezentacja przez nauczyciela przygód kropelki wody. A następnie dzieci próbują własnymi słowami opowiedzieć przygody kropelki.
10.  Kiedy jesteśmy bezpieczni nad wodą?- układanie historyjki obrazkowej przedstawiającej sytuacje niebezpieczne i bezpieczne podczas zabaw nad wodą latem i zimą. Dzieci w kilku osobowych grupach układają historyjkę obrazkową, a następnie opowiadają pozostałym grupom jak należy się zachować nad wodą. (pkt. 5- Potrzebny i niebezpieczny)
11.  Obserwacja najbliższego środowiska- spacer nad staw na osiedlu Piastowskim w Inowrocławiu  (pkt. 4- żywioł w mojej okolicy) (zdj. 4)
DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY: (pkt.2)
1.      „Jaka jest woda?”
Potrzebne materiały:
- 3 słoiki z wodą: I- woda z kranu, II- woda mineralna, III- woda ze stawu.
Obrazki kranu, butelki z wodą mineralną, stawu.
Dzieci siedzą w kole przekazując sobie trzy słoiczki z wodą. Dzieci obserwują ją, wąchają, opisują jej kształt, kolor.
Rozmowa z dziećmi na temat czystości wody? Która woda jest czysta, która zanieczyszczona. Sprawdzenie czystości wody za pomocą pasków.
Przyporządkowanie  słoików z wodą do odpowiednich obrazków.
2.      „Przedszkolna oczyszczalnia wody”-
Materiały: słoiczek z zanieczyszczoną wodą, słoik pusty, gaza, gumki recepturki.
Dzieci szukają odpowiedzi w jaki sposób można oczyścić zanieczyszczoną wodę. Nauczyciel wspólnie z dziećmi tworzy „mini oczyszczalnie” poprzez założenie gazy na słoiczek. Dzieci próbują w ten sposób oczyścić wodę ze stawu (nauczyciel zwraca uwagę, że w ten sposób przefiltrowana woda nie nadaje się do spożycia- nawiązanie do występowania oczyszczalni w mieście). (zdj. 5)
3.      Badanie rozpuszczalności cukru, soli, ryżu, piasku w wodzie.
Materiały: cukier, sól, ryż, piasek, słoiczki z wodą, łyżeczki.
Dzieci siedzą w kole. Próbują odgadnąć co znajduje się w pudełeczkach, które przekazują sobie z rąk do rąk. Następnie przy stolikach mieszają kolejno wodę z produktami, obserwują co się z nimi dzieje. Próbują „wyciągnąć” ze słoiczków wsypane produkty.
Dzieci same dochodzą do wniosku, że cukier i sól się w wodzie rozpuściły i nie można ich z powrotem wydobyć. Ryż i piasek się nie rozpuściły.
Dzieci próbują samodzielnie wymyśleć w jaki sposób można te produkty (ryż i piasek) wyciągnąć. Dzieci próbują wyciągnąć palcami, łyżeczką, przelać przez sitko, a także przez „filtr” z gazy założonej na słoiczku. (zdj. 6,7,8)
4.      „Co będzie pływać, a co utonie?”.
Materiały: „Magiczny kuferek” z różnymi przedmiotami (drewniana łyżka, spinacz, piórko, gumowa piłka, plastikowa piłka, drewniany klocek, plastikowy klocek, metalowy widelec, plastikowy widelec, kartka papieru, łódka z papieru, słomka, metalowy klucz, korek, plastikowa nakrętka), miska z wodą
Dzieci siedzą w kole. Przed nimi stoi „Magiczny kuferek” z różnymi przedmiotami (drewniana łyżka, spinacz, piórko, gumowa piłka, plastikowa piłka, drewniany klocek, plastikowy klocek, metalowy widelec, plastikowy widelec, kartka papieru, łódka z papieru, słomka, metalowy klucz, korek, plastikowa nakrętka). Dzieci losują jeden przedmiot i próbują za pomocą dotyku odgadnąć co wylosowali. Dzieci starają się opisać wylosowany przedmiot (wielkość, ciężar, materiał z którego jest zbudowany). Na podstawie tych informacji starają się wywnioskować, jak dany przedmiot zachowa się w wodzie tzn. będzie pływał na powierzchni czy utonie i odkładają do odpowiednich zbiorów (czerwony- utonie, zielony- będzie pływał). Gdy wszystkie przedmioty zostają odgadnięty każde dziecko sprawdza czy prawidłowo umieściło swój przedmiot wkładając go do wody. (zdj. 9, 10)
5.      „Co to jest para wodna”
Dzieci obserwują pokrywkę trzymaną nad czajnikiem z gotującą się wodą. Dzieci przyglądają się pokrywce z każdej strony i wymieniają swoje spostrzeżenia. Nauczyciel wyciera krople z pokrywki (pokazuje dzieciom, że na pokrywce nie ma już wody) i ponownie przykłada ją nad czajnik z gorącą wodą. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytanie: „Dlaczego krople znów się pojawiły na pokrywce?”

6.       „Czarodziejskie kubeczki”- dzieci  trzymają kubeczki z przeźroczystą  wodą. Następnie wlewają jedną kropelkę kolorowej farby do swojego kubeczka i mieszają wodę w kubeczku. Dzieci odpowiadają na pytanie: „Co się stało z wodą?”.
7.      Z zabarwionej niebieską farbą wodą wykonują zadanie plastyczne „Kropla wody” rozdmuchując  zabarwioną wodę słomką (pkt. 3- plastyczne inspiracje) (zdj. 11)

ZABAWY RUCHOWE: (pkt. 6- żywioł w ruchu)
„FALE”
Dzieci próbują wytworzyć fale morskie, poruszając chustą animacyjną w rytm muzyki wolnej i coraz szybszej. Starają się nie zrzucić statku (plastikowej piłeczki) z chusty.
„WYŚCIG BUTELEK W RZĘDACH”
- Dzieci stoją w rzędzie. Pierwsze dziecko trzyma pustą butelkę. Na sygnał podaje ją górą nad głową aż do ostatniego dziecka. Gdy butelka wróci do pierwszego dziecka to wtedy dzieci podają  ją między nogami.  Następnie nauczyciel wymienia butelkę na pełną (zwraca dzieciom uwagę na zachowanie ostrożności). (zdj. 12)
„UWAGA KAŁUŻA”
I- Nauczyciel rozkłada na dywanie niebieskie koła hula-hop. Nauczyciel tłumaczy dzieciom, że te koła to  kałuże,  a nie mamy kaloszy i musimy je ominąć. Zadaniem dzieci jest przeskoczenie przez kałuże, ale w taki sposób, żeby do nich nie wpaść.
II- Nauczyciel prosi, żeby wszystkie dzieci założyły (na niby) kalosze. Tłumaczy teraz, że mają kalosze możemy wskoczyć do kałuży. Zadaniem dzieci jest skakanie z jednej kałuży do drugiej.
ĆWICZENIA ODDECHOWE:
„BULGOTY W SZKLANCE WODY”- dzieci dmuchają słomką zanurzoną w wodzie tworząc bulgoty. (Zdj. 13)
„WYŚCIG ŁÓDEK”- dzieci dmuchają na papierowe łódeczki, które pływają po jeziorze (niebieska folia)- starają się jak najmocniej dmuchnąć, żeby ich łódeczka odpłynęła. (Zdj. 14)
„WYŚCIG ŁÓDEK NA WODZIE”- dzieci po sprawdzeniu, że papierowa łódka nie utonie zrobiły wyścigi łódeczek na wodzie. Dzieci w parach starały się jak najszybciej przesunąć swoją łódkę do brzegu miski poprzez dmuchanie na nią. (zdj. 15)

Podsumowanie bloku tematycznego „WODA”
- mini quiz. Dzieci podnoszą zielone koło jeśli ich odpowiedź jest twierdząca lub czerwone koło jeśli się nie zgadzają ze zdaniem.
Pytania:
- Wodę piją tylko ludzie?
- Woda służy do mycia?
- Pieski nie piją wody?
- Ludzie powinni oszczędzać wodę?
- Woda jest zdrowa?
- Roślinki nie potrzebują wody

Na koniec zajęć dzieci samodzielnie uzupełniły KARTY UCZESTNIKA PROJEKTU „ŻYWIOŁKI” J
W projekcie uczestniczyły dwie grupy:
I-                  Grupa dzieci 5-letnich
II-               Grupa dzieci 3-4 letnich

            Marta Gwóźdź
















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz