środa, 4 listopada 2015

Niepubliczne Przedszkole „Słoneczko” Siekierki Wielkie -WODA

ŻYWIOŁ I – WODA
Realizacja projektu:
1.       Kącik tematyczny – do naszego kącika przyrodniczego dodaliśmy elementy związane z żywiołem, jakim jest woda. Były to między innymi wybrane przez dzieci wycinki prasowe dotyczące wody oraz wybrane pozycje literatury dziecięcej wzbogacone o ilustracje. Nie zabrakło również elementów służących doświadczaniu. Były to szklane buteleczki wypełnione wodą, kwiaty i pojemniki z zabarwionym płynem, smakowe kubeczki oraz historyjka obrazkowa „Przygody kropli wody” dotycząca obiegu wody w przyrodzie. Dzieciaki bardzo aktywnie uczestniczyły w rozmowie na temat miejsc na Ziemi, w których brakuje wody. Próbowały także poszukać rozwiązań, jak zapobiec suszy i braku dostępu do czystej wody.
2.       Doświadczenia i eksperymenty – wprowadzeniem do tematu była historyjka obrazkowa „Przygody kropli wody”. Miała ona na celu poznanie i utrwalenie stanów skupienia, w jakich możemy spotkać wodę w przyrodzie. Było to dla dzieci interesujące doświadczenie. Dzięki niemu poszerzyły one swój słownik pojęciowy. Kolejnym i wzbudzającym większe zainteresowanie dzieciaków zajęciem było badanie zjawiska pływania i tonięcia różnych przedmiotów. Wykorzystując dużą miskę wypełnioną wodą i zgromadzone przedmioty, mogliśmy zrozumieć od czego zależy pływanie i tonięcie. Przy okazji doświadczenie to dało nam okazję do dużej dawki śmiechu, gdyż nie wszystkie przedmioty były chętne do „nauki pływania”. Następnym doświadczeniem było badanie przez dzieci wody jako rozpuszczalnika. Mieszaliśmy wodę z: solą, cukrem, miodem, piaskiem, rozkruszoną kredą, farbą.  Porównywaliśmy gotowe mieszaniny z czystą wodą (zapach, kolor, konsystencja).
3.       Plastyczne inspiracje – na dużych arkuszach papieru wykonaliśmy plakat pt. „Oszczędzaj wodę”. Poprzez wykorzystanie wycinków prasowych oraz różnych materiałów plastycznych stworzyliśmy obraz programu co robić, by wody było więcej oraz by dzielić się nią z innymi.
4.       „Woda w naszych domach” – zadaniem dzieci z pomocą rodziców było zbadanie sieci wodociągowej w ich domach. Następnie przedszkolaki z pomocą nauczyciela starały się odtworzyć wygląd tejże sieci na zespołowym rysunku. Wybraliśmy się także na spacer w okolice naszego przedszkola by zobaczyć, gdzie można znaleźć wodę. Cel naszych poszukiwań odnaleźliśmy w kałużach, hydrantach, pobliskiej rzeczce oraz stacji uzdatniania wody.
5.       „Komu potrzebna jest woda?” – obejrzenie filmu na temat roli wody w świecie organizmów żywych. Z zainteresowaniem dzieci uczestniczyły w prezentacji dotyczącej pracy strażaków oraz powstawania i gaszenia pożarów. Dzieci starsze przygotowały także kurs bezpiecznego wypoczynku nad wodą z „Misiem ratownikiem”.

6.       „Wodny koncert” – dzieci przygotowały improwizację muzyczną, wykorzystując naczynia szklane wypełnione różną ilością wody. Używając metalowych, plastikowych i drewnianych pałeczek wydobywaliśmy i tworzyliśmy proste melodie.



1 komentarz: