niedziela, 1 listopada 2015

Przedszkole Miejskie nr 7 Łódź - WODA

Sprawozdanie z realizacji I modułu " WODA"- projektu edukacyjnego " Żywiołki" zrealizowanego w Przedszkolu Miejskim Nr 7 w Łodzi przez dzieci 3,4,5,6 - letnie.

                     W październiku 2015 r. dzieci z grupy IV- 5-6 latki oraz z grupy II- 3-4 latki,  rozpoczęły realizację projektu „Żywiołki”.
Pierwszym żywiołem, który poznawały była WODA.
Podczas zajęć oglądały filmiki edukacyjne związane z tematyką, poprzez zabawy badawcze
i eksperymenty poznawały właściwości wody, rozmawiały na temat wody w życiu człowieka
oraz wykonywały prace plastyczne.
 Podczas obchodzenia święta kropelki wody dzieci otrzymały opaski z kropelką a na zakończenie zajęć pamiątkowe medale żywiołki wody. Ponadto założyliśmy kącik badawczy, gdzie systematycznie gromadziliśmy różne pomoce niezbędne do zabaw badawczych i eksperymentów, związanych z żywiołem WODA. Przygotowaliśmy także gazetkę tematyczną w oparciu o którą prowadzone były zajęcia dydaktyczne z dziećmi na temat wody.
Dzieci 5- 6 letnie wykonywały następujące eksperymenty i zabawy badawcze:
Eksperymenty:
1.Zabawa z olejem
Do dwóch szklanek, do połowy dzieci wlały czystą wodę. Do pierwszej szklanki dodano kilka kropel tuszu, a do drugiej łyżeczkę oleju. Następnie do szklanki z olejem wlano kroplę tuszu.

Wnioski:
         Dzieci zauważyły, że w szklance nr 1 tusz szybko wymieszał się z wodą, natomiast w szklance nr 2 olej został na górze, czyli osiadł na powierzchni wody.
         Grupa zauważyła, że na powierzchni oleju zrobiła się duża kropla , która przedostaje się do wody. Kiedy zamieszano substancję w szklance i odstawiono na 2 min, dzieci zauważyły, że mimo iż woda jest ciemna – zabarwiona od tuszu to olej i tak pływa na powierzchnie.
Na podsumowanie grupa stwierdziła, ze to co się wlewa do szklanki rożnie się zachowuje, nie wszystko się miesza, a olej jest śliski i dlatego pływa po wodzie.
2.Co się rozpuści?
Podczas tego eksperymentu, dzieci miały za zadanie podzielić produkty na te rozpuszczające się w wodzie i na te nie. Następnie sprawdzały to poprzez dodawanie tych produktów do wody. Były to: kawa, sól, cukier, olej, mleko, sok, mąka
Wniosek :
         Dzieci zauważyły, ze nie wszystkie produkty się rozpuszczają np. kawa, olej – niektóre się mieszają np. mąka, a później opadają.
3.Kolory tęczy
Nauczycielka przygotowała 3 kolory podstawowe bibuły + biały, oraz 3 szklanki z wodą. Dzieci miały określić co się stanie kiedy będziemy dodawać poszczególne kolory bibuły do wody.

Wnioski;
          Będą jakieś kolory.
          Kolor żółty i czerwony dał nam pomarańczowy
         Kolor żółty i niebieski dał nam zielony
         Kolor czerwony i niebieski dał nam fioletowy.
         Od koloru białego jest kolor jaśniejszy.

4. Co pływa a co tonie ? -
dzieci sprawdzały jakie przedmioty pływają, a jakie toną, nazywały te przedmioty oraz określały z jakiego materiału są one wykonane.
Wnioski:
          Papier jest mokry ale pływa.
         Śrubki toną.
         Zapałka pływa.
         Jak się mocno poruszy woda to wszystko pójdzie na dno
Zabawy badawcze i eksperymenty wykonane przez dzieci 3-4 letnie:
5. " Znikająca woda"-
Zapaloną świeczkę ustawiły na talerzyku, na którym nalana była woda. Następnie świeczka została zakryta słoikiem. W trakcie eksperymentu świeczka zgasła, a woda została wessana ze spodka do szklanki.
Wniosek:
         Tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod słoikiem zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w słoiku, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciska się do słoika.

6. " Mieszanie płynów"
Dzieci nalewały do dwóch jednakowych słoików wodę. Jeden słoik wykorzystały do     wykonania eksperymentu. Do słoika z woda wlały łyżka po kolei czerwiony syrop, a  następnie olej. Nie mieszamy.
Wniosek:
Dzieci zaobserwowały, iż w słoiku z syropem, opadał on na dno. Natomiast olej pływał na powierzchni  wody. Na podstawie mieszanki różnych płynów z woda można rozpoznać, który z nich jest cięższy, a który lżejszy od wody.

7. " Hodowla kryształów"- zabawa badawcza:

Dzieci 3 - 4 letnie samodzielnie przygotowały roztwór nasycony soli w celu jej krystalizacji. Na słoikach położyły patyczki, zanurzyły wełniane nitki w wodzie. Pod wpływem parowania wody po kilku dniach utworzyły się kryształki. Dzieci  są zmotywowane do prowadzenia systematycznych obserwacji swojego doświadczenia. Sprawia im to wiele radości i cieszą się, że codziennie przybywa więcej kryształków. .

„Jak wygląda woda” – badanie właściwości wody: smak, zapach, kształt, kolor.
Dzieci określały cechy wody .kończyły zdania:
- Woda jest  ...
- Gdyby wody nie było to…

Co pływa, co tonie?
POMOCE : przezroczyste naczynia z wodą, spinacze biurowe, agrafka, monety, gwoździe listek z papieru, materiały przyrodnicze kasztan, szyszka, listek, piórko, balon; plastelina.
Dzieci oglądały przygotowane przedmioty i określały z jakiego materiału, następnie wrzucały przedmioty  kolejno do przezroczystego pojemnika z wodą. wyciągały wnioski, iż cięższe przedmioty opadają na dno, zaś lżejsze utrzymują się na powierzchni wody.


Zajęcia plastyczne
" Kropelka"-zadaniem dzieci 5-6 letnich było, przy użyciu pociętych kawałków bibuły, koszulki do dokumentów stworzyć kropelkę wody. Na koniec rysowały im uśmiechnięte buźki.- dzieci 5-6 letnie
" Kropla wody"- odciskanie kropelki wody dłonią zamoczoną w farbie plakatowej, doklejanie dodatkowych elementów, ozdabianie ( 3 -4 latki)
" Deszczowe kompozycje"- układanie dowolnych kompozycji z przygotowanych z papieru kolorowego modeli kropli deszczu.

Zabawy ruchowe
Płynie woda – falowanie przy użyciu bibuły w rytm muzyki odtwarzanej mechanicznie.
Lodowiec – podczas grania muzyki dzieci – woda płynie sobie tak aby się nie zderzyć, na przerwę zamarza w lodowiec.
Zabawa taneczna  w parach "Tańcząca chmura"- z wykorzystaniem niebieskiej folii unoszenie folii do góry, opuszczanie, falowanie, obroty , cwał po kole.( 3 -4 latki)
Zabawa ruchowa „Deszcz i kałuże”. Gdy gra muzyka, dzieci przeskakują przez kałuże (rozłożone folie), chłopcy powtarzają: pada, pada…, dziewczynki: chlapie, chlapie… ; gdy melodia ucichnie zatrzymują się przy kałużach. Wypowiadają sylabami swoje imię, klaszcząc w dłonie.

Taniec w parach  przy muzyce instrumentalnej Deszczowe chmury z wykorzystaniem niebieskiej folii , unoszenie folii w górę, opuszczanie ,przeciąganie obroty , cwał w parach po kole
 Zabawa ruchowa „Deszcz i kałuże”. Gdy gra muzyka, dzieci przeskakują przez kałuże  (rozłożone folie) chłopcy powtarzają: pada, pada…, dziewczynki: chlapie, chlapie… ; gdy melodia ucichnie zatrzymują się przy kałużach. Wypowiadają sylabami swoje imię, klaszcząc w dłonie.( 3-4 latki)

Filmy edukacyjne
Do realizacji tematu żywiołu jakim jest woda wykorzystane zostały filmiki edukacyjne:
         Niezwykła podróż kropelki
         Woda, czym jest, skąd się wzięła?
         Zanieczyszczenia rzek
         Oszczędzaj wodę
Krzyżówka multimedialna
Jako wprowadzenie grupy w świat wody posłużyła krzyżówka multimedialna, w której dzieci rozwiązywały zagadki słowno-obrazkowe.( 5-6 latki)




























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz