środa, 4 listopada 2015

Przedszkole nr 48 z oddziałami integracyjnymi w Zabrzu - WODA

Sprawozdanie z realizacji I etapu projektu edukacyjnego „Żywiołki”
WODA
Grupa VIII – Tygryski – 5-ciolatki
             Ciekawość dzieci, ich wyobraźnia oraz chęć poznawania świata skłoniły nas – nauczycieli do udziału w w/w projekcie. 
            Nasze działania edukacyjne nakierowane były na: poznanie roli wody w życiu człowieka
i znaczenia wody w środowisku; rozbudzenie ciekawości badawczej dzieci; doświadczanie różnorodnych właściwości wody oraz zwrócenie uwagi na problem zanieczyszczenia wody; uświadomienie znaczenia wody w życiu codziennym – motywowanie do oszczędzania.
            Wprowadziłyśmy dzieci w tematykę pierwszego etapu projektu poprzez: filmy „ Wędrówki kropelki wody” i „Cenna woda na Ziemi”.
            Dzieci zapoznały się ze zjawiskiem powstawania chmur i obiegu wody w przyrodzie, zdobyły cenne informacje na temat miejsc w świecie gdzie brakuje wody.
            Podczas zajęć przedszkolaki badały właściwości wody, za pomocą zmysłów: wzroku, smaku, węchu, dotyku. Wyciągały wnioski z przeprowadzonych doświadczeń. Z wielkim zainteresowaniem odkrywały właściwości wody poprzez doświadczenia, eksperymentowanie oraz zagadki słowne i muzyczne. Dzieci próbowały znaleźć odpowiedź na pytania: „Czym jest woda?”, „Jaki ma kolor?”, „Czy woda ma smak?”, „Jaką wodę możemy pić?”. Miały możliwość przekonać się, co się może rozpuścić w wodzie i jaki ma ona przez to smak. Eksperymentowały sprawdzając co pływa, a co tonie. Wyhodowały kryształki soli. 
            Uświadomiły sobie potrzebę oszczędzania wody w codziennych sytuacjach życiowych
tj. kąpiel, mycie rąk, zmywanie naczyń.
            Zajęcia plastyczne rozpoczęły się zabawą badawczą „Niech powstaną kolory”, podczas której dzieci barwiły wodę barwnikami spożywczymi. Następnie rozdmuchiwały kropelki kolorowej wody na kartkę za pomocą słomki. Powstały fantazyjne kształty dające pole dziecięcej wyobraźni. Podczas kolejnych zajęć wykonały papierowe łódeczki i „ wypłynęły w daleką podróż”.
Z kolorowych kleksów stworzyły również pracę plastyczną pt. „Kolorowe kropelki i magiczne obrazki”. Zabarwiliśmy wodę w czterech kolorach i za pomocą plastikowych słomek dzieci rozdmuchiwały kolorowe plamki na kartkach papieru. Powstały piękne niepowtarzalni kolorowe obrazki.
            Dzieci dowiedziały się również, że w trakcie gdy używamy wodę, bardzo często ulega ona zabrudzeniu. Taka woda jest niezdrowa dla ludzi zwierząt i roślin. Ponieważ jednak woda jest niezastąpiona w życiu ludzie wymyślili sposób na jej oczyszczanie – filtry czyli miejsca, w których oczyszcza się brudną wodę.
            W poszukiwaniu żywiołu w naszym regionie wybraliśmy do parku, przez który przepływa rzeka Bytomka. Dzieci mogły naocznie zaobserwować zanieczyszczenie rzeki i zastanawiały się nad sposobem jej oczyszczenia. Mogły zaobserwować żyjące tam zwierzęta (kaczki) oraz z mostu puścić listkowe łódeczki i sprawdzić czyja pierwsza przepłynie na drugą stronę mostu.
            Rodzice dzieci od samego początku byli bardzo przychylnie nastawieni do projektu. Opowiadali dzieciom ciekawostki na temat wody, którymi dzieci dzieliły się z całą grupą przedszkolną.
            W sali przedszkolnej umieściliśmy 4 plakaty przedstawiające 4 żywioły, a pod każdym
z nich kącik tematyczny dotyczący omawianego żywiołu. Tworzymy na nich fotorelację z realizacji projektu „Żywiołki”.
                                                                                             

                                                                                                          Katarzyna Blachucik
                                                                                                          Sabina Erm
                                                                                                          Katarzyna Smęt






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz