niedziela, 1 listopada 2015

Przedszkole nr 124 w Poznaniu - WODA

"WODA" u Motyli z Przedszkola nr 124 w Poznaniu (4 - latki)

Wiedza związana z WODA i jej właściwościami nie jest nam tak zupełnie obca. W minionym roku przedszkolnym realizowaliśmy projekt edukacyjny dotyczący wody. Zabawy związane z projektem ŻYWIOŁKI okazały się dla nas świetnym sposobem na odświeżenie oraz uporządkowanie wiadomości, a także na poszerzenie jej.

Nim zabraliśmy się do działań tematycznie z wodą związanych stworzyliśmy mapę pojęciową dotyczącą wody. Zebraliśmy na niej całą naszą wiedzę z wodą związaną. Jak się okazało wiemy już całkiem sporo:
- woda jest mokra, może też być zimna lub ciepła, czysta i brudna
- woda jest przeźroczysta
- woda jest ważna, bo pijemy ją by żyć i być zdrowym
- woda jest potrzebna roślinom i zwierzętom
- woda jest ważna, bo w niej się myjemy
- po wodzie możemy pływać: my sami, rowerem wodnym, kajakiem, statkiem/łodzią, skuterem wodnym
- na wodzie pływać mogą kaczki, a pod wodą ryby
- gdy woda zamarznie powstaje lód
- do wody można wpaść
- na wodę trzeba uważać, by się w niej nie utopić
- znamy następujące nazwy "zbiorników" wodnych: jezioro, staw, morze, ocean, rzeka z wodospadami, baseny (jako "sztuczne wodne zbiory").

1. KĄCIK TEMATYCZNY
Na samy początku naszych działań postanowiliśmy stworzyć kącik tematyczny, choć bardziej właściwa nazwa dla zaaranżowanego przez nas miejsca brzmieć powinna "kącik eksperymentalny". Znalazły się w nim narzędzia, które na zabawę wodą nam pozwalały: miski, kubeczki, stolik wodny, młynek wodny, spryskiwacz, przedmioty, które pływają i toną, menzurki, kroplomierze, a nawet balony wypełnione wodą.

2. DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY
Poprzez codzienną zabawę w kąciku tematycznym dzieciaki samodzielnie poznawały oraz utrwalały poznane dotąd właściwości wody.
Dzięki naszym zabawom wiemy, że woda przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje, wiemy też które przedmioty toną, a które nie, wiemy że wodę można barwić, wiemy też że wspaniale można się bawić przelewając ją bądź "przekładając" ją z miejsca na miejsce przy pomocy kroplomierza.
Eksperymentowaliśmy również z kolorami i temperaturą (gęstością) wody, a także poznawaliśmy jej właściwości, gdy jest zamarznięta.

3. PLASTYCZNE INSPIRACJE
Pierwszą z naszych inspiracji plastycznych stało się malowanie zainspirowane słuchaniem dźwięków wody.
Przy szemrzącym strumyku, wśród szumiących fal, a także przy dosyć głośnych dźwiękach wodospadu z użyciem farb temperowych i pędzli tworzyliśmy nasze wodne wizje na kartkach papieru.

"Mokre na mokrym" to dobrze znana nam technika plastyczna, której podczas naszych działań nie mogło zabraknąć. Przygotowaliśmy kartki papieru, spryskiwacz pełen wody oraz farby akwarelowe. Na zmoczonych kartkach powstały przepięknie rozmazujące się dzieła dzieciaków.

4. ŻYWIOŁ W MOJEJ OKOLICY.
Wszyscy wiemy o tym, że rzeką przepływającą przez nasze miasto jest  Warta.
Obejrzeliśmy przepiękną prezentację zdjęć jej dotyczącą, porozmawialiśmy o tym do jakich celów mieszkańcy  miasta mogą wykorzystać Wartę. Opowiadaliśmy historie z naszego życia z rzeką Wartą związane.
Samą rzekę zaś podziwialiśmy podczas wycieczki przedszkolnej "Jadę tramwajem i Poznań poznaję".

5. POTRZEBNY I NIEBEZPIECZNY
Z rozmowy o Warcie wyniknął kolejny ważny temat - bezpieczeństwo  nad wodą.
Wiemy już, że nie powinniśmy oddalać się od naszych opiekunów, że nie możemy wchodzić sami do wody, że w czasie, gdy korzystamy z pływania kajakiem zakładać musimy kamizelkę ratunkową.
Wiemy też co oznaczają kolorowe flagi wywieszone przez ratownika na plaży strzeżonej.

6. ŻYWIOŁ W RUCHU
Jako kropelki wody, z imitującymi je workami wypełnionymi powietrzem, odtańczyliśmy niezwykle energiczny taniec kropel wody. Deszcz w naszym wykonaniu stał się tak wciągającym zajęciem, że powracaliśmy do niego kilkukrotnie.


Opracowała:

mgr Agnieszka Puk








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz