środa, 4 listopada 2015

Przedszkole Nr 126 im. Rusa w Poznaniu -WODA

Projekt „ŻYWIOŁKI – woda”
„Plastusie” – 4-5-latki


1.     Na czas realizacji projektu, urządziliśmy w naszej sali kącik tematyczny, w którym znalazły się elementy związane z żywiołkiem wody. Najważniejszym elementem była oczywiście miska z wodą, dzięki której dzieci, ku swojej radości, miały możliwość samodzielnego doświadczania. Ponadto w kąciku znalazły się naczynia o różnym kształcie, różne substancje rozpuszczalne i nierozpuszczalne w wodzie, przedmioty pływające i tonące, albumy i gry tematyczne.

2.     Dzieci podejmując aktywność badawczą samodzielnie sprawdzały:

Ø Jaka jest woda (jak wygląda, jaki ma smak/zapach, jaka jest w dotyku)
Ø Jakie dźwięki może wydawać woda (nazywały je i naśladowały wykorzystując wyrazy dźwiękonaśladowcze)
Ø Kształt wody (przelewając wodę do naczyń o różnym kształcie)
Ø Co rozpuszcza się w wodzie, a co nie (dosypując do wody różne substancje, np. cukier, sól, kasza, mąka, ziemia, piasek, olej, kawa, kakao)
Ø Co pływa, a co tonie (umieszczając w misce z wodą różne przedmioty: klocek drewniany, klocek plastikowy, liść, kora drzewa, piłeczka ping-pongowa, kulka drewniana, kulka z plasteliny, łódka z plasteliny).
Ø Jaką barwę może uzyskać woda poprzez mieszanie jej z kolorową farbą.
Ø Stany skupienia wody (z pomocą nauczyciela) – „Deszcz w słoiku” – zjawisko parowania i skraplania wody, zamarzanie wody.
Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń stworzyliśmy mapę pojęciową,
na której zapisaliśmy nasze obserwacje i wyniki doświadczeń.
3.      Dzieci wykonały pracę plastyczną związaną z tematem projektu – rysowały po śladzie kropelkę wody, którą następnie, wykorzystując kredki, ozdobiły według własnego pomysłu.

4.      Przedszkolaki nie miały  żadnego kłopotu z odnalezieniem żywiołu w naszej okolicy. Mamy to szczęście, że nasze przedszkole jest położone w urokliwym parku nad rzeką Wartą, gdzie często spacerujemy, podziwiając piękno przyrody.

5.      Mieliśmy okazję obejrzeć fragmenty filmów, dzięki którym dzieci same doszły do wniosku, że woda, prócz tego, że jest potrzebna ludziom, roślinom i zwierzętom, może być także niebezpieczna.

6.      Podczas zajęć wykorzystaliśmy zabawy ruchowe:

Ø  „Kropelki wody” – zabawa orientacyjno-porządkowa przy akompaniamencie trójkąta
Ø  „Płynie strumyk” – zabawa rytmiczno-ruchowa przy akompaniamencie pianina
Ø  zabawy z chustą animacyjną

Ø  „Wędkarz” – zabawa doskonaląca koordynację wzrokowo-ruchową












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz