Na
przełomie listopada i grudnia w naszej grupie realizowane były zagadnienia
związane z żywiołem ziemi. Szukając odpowiedzi na pytanie „Jaki żywioł będziemy
poznawać?” zaproponowałam dzieciom zabawę w podchody. Przedszkolaki chętnie
rozwiązywały kolejne zagadki, które prowadziły nas do Żywiołka Ziemi oraz
tajemniczego pudła z jego skarbami. Tradycją stało się, że wprowadzeniem do
zajęć dotyczących żywiołu ziemi była zabawa przy fragmencie piosenki „Cztery
Żywioły” (CD „Przygoda z uśmiechem”).
Podczas
zajęć przeprowadzaliśmy liczne eksperymenty i zabawy badawcze, wykonywaliśmy
prace plastyczne oraz oglądaliśmy bajki edukacyjne. Podobnie jak w pierwszym
etapie projektu założyliśmy kącik tematyczny, w którym gromadziliśmy potrzebne
materiały.
W
celu podsumowania cyklu zajęć o ziemi wykorzystaliśmy karty uczestników i
naklejki.
Zgodnie
z wymaganiami projektu, w poniższych punktach opisaliśmy nasze działania.
1. KĄCIK TEMATYCZNY
W naszym kąciku tematycznym
znalazły się wszelkiego rodzaju materiały dotyczące omawianego żywiołu
ziemi. W przygotowanie kącika
zaangażowałam przedszkolaki i ich rodziców. Dzieci przynosiły do przedszkola:
węgiel, piasek, glinę, ziemię do kwiatów i kamyki, które następnie
umieszczaliśmy w kąciku. W kąciku umieściliśmy także książki, mikroskop oraz
akcesoria potrzebne do zabaw z ziemią (sitko, foremki, łyżeczki). Dużym
zainteresowaniem podczas zabaw dowolnych cieszyła się nasza grupowa „mini-piaskownica”.
Podczas jednych z zajęć dzieci sadziły cebulki kwiatów, które następnie
umieszczaliśmy w kąciku. Żywiołek Ziemi towarzyszył nam codziennie, gdyż przedszkolaki
same podlewały cebulki niecierpliwie czekając aż wyrosną roślinki.
2. DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY:
Ponieważ dzieci najlepiej uczą się
i poznają poprzez działanie to właśnie proste doświadczenia i zabawy badawcze
zajmowały główną część naszej przygody z Żywiołkiem Ziemi. Podczas zajęć
wprowadzających zaproponowałam dzieciom zabawę „Skrzynka niespodzianka”, gdzie
dzieci z zasłoniętymi oczami badały rękoma zawartość, opisywały swoje dotykowe
wrażenia. W ten sposób poznaliśmy: węgiel, piasek suchy i mokry, kamienie, żwir
oraz glinę. Następnie badaliśmy substancje za pomocą zmysłu wzroku i węchu. Próbowaliśmy
odpowiedzieć na pytanie „co mają one ze sobą wspólnego?”
Sprawdzaliśmy też właściwości
ziemi. Oglądaliśmy gródki ziemi, próbowaliśmy znaleźć odpowiedzi na pytania: „Jaka
jest ziemia?”, „ Jaki ma kolor?”, „Jaka ziemia najlepsza jest dla roślin?”.
Wyciągaliśmy samodzielnie wnioski z obserwacji: ziemia może być brązowa lub
czarna, sypka, brudzi, w wodzie nie znika – nie rozpuszcza się, nie ma zapachu.
Dowiedzieliśmy się również, że ziemia jest
trochę jak tort – składa się z warstw. Aby to zapamiętać wykonaliśmy kompozycję
z naturalnych podłoży (kamienie, węgiel, sól, piasek, glina, ziemia kwiatowa) przesypując
kolejno każdy rodzaj ziemi do słoika – tworząc warstwy.
Kiedy dowiedzieliśmy się do czego
potrzebna jest ziemia postanowiliśmy stworzyć swoją „zieloną hodowlę”. Napełnialiśmy kolorowe pojemniczki ziemią,
posadziliśmy cebulki, a na koniec podlewaliśmy sadzonki. Efekty naszej pracy
znalazły swoje miejsce w kąciku tematycznym.
Razem z bohaterami bajki „Rodzina
Pytalskich” odpowiedzieliśmy sobie na pytanie „skąd się bierze piasek?” oraz
„jak powstaje pustynia?” Wykonywaliśmy piaskowe babki z wykorzystaniem foremek -
z suchego i mokrego piasku. Napełnialiśmy również słoiki z wodą piaskiem
próbując znaleźć odpowiedź na pytanie „Co się dzieje i dlaczego?”. Dzieci
zdmuchiwały suchy i wilgotny piasek z dłoni, co dało początek zabawie w
pustynny wiatr. Dowiedzieliśmy się, że są różne rodzaje pustyni, a podczas
zabawy w dobieranie cieni do obrazków poznaliśmy jej mieszkańców. Sprawdzaliśmy
czy piasek jest sypki oraz co się z nim dzieje, gdy dolejemy wody.
Przesypywaliśmy piasek z różnych pojemników o różnej wielkości sprawdzając czy
się zmieści czy nie. Największą radość sprawiło nam oglądanie ziaren piasku pod
mikroskopem i przez lupę.
Następnie dzieci poznawały proces
powstawania złóż w oparciu o historyjkę obrazkową „Jak powstał węgiel?”. Poznając
czarne skarby ziemi dowiedzieliśmy się , że w wyniku obróbki węgla otrzymujemy
wiele przedmiotów codziennego użytku. W celu utrwalenia nowych wiadomości
dobieraliśmy przedmioty do ich konturów.W tym dniu zapoznaliśmy się również z
właściwościami węgla (zapach, kolor, kształt). Podjęliśmy się również sprawdzenia,
czy węgiel pływa
czy tonie.
Każde z proponowanych przeze mnie
działań spotkało się z dużym entuzjazmem przedszkolaków.
3. POMYSŁY PLASTYCZNE
Szczególnie lubianą przez dzieci częścią poznawania żywiołu ziemi była
aktywność artystyczna. Przedszkolaki z dużym entuzjazmem podejmowały się stawianych
przed nimi zadań. Kolorowaliśmy Żywiołka Ziemi, a jego włosy wykleiliśmy
zasuszonymi liśćmi. Wykonaliśmy węglem rysunkowym pracę plastyczną na temat
„Jak pracuje górnik?” w oparciu o zaprezentowane ilustracje przedstawiające
pracę górników pod ziemią.
Wykonywaliśmy „skamieliny” –
odciskaliśmy w masie solnej materiał przyrodniczy: muszelki, kawałki zasuszonych
liści, szyszki, gałązki. Po wyschnięciu, nasze „skamieliny” malowaliśmy farbami
na wybrany przez siebie kolor.
Wiele radości sprawiło nam również wykonanie „obrazka pachnącego ziemią” przy
użyciu przypraw.
4. ŻYWIOŁ W NASZEJ OKOLICY:
Naszą przygodę z Żywiołkiem Ziemi rozpoczęliśmy
od wyjścia do ogrodu przedszkolnego. Dzieci mogły się przekonać, że ziemia jest
wszędzie – na placu zabaw, na grządce z
kwiatami, pomiędzy płytami chodnika, w doniczce z roślinami. Wkrótce
okazało się, że mówiąc o żywiole ziemi mamy na myśli nie tylko glebę, ale także
kamienie, piasek, węgiel czy sól. Ponieważ Bytom jest miastem nierozerwalnie
związanym z górnictwem z okazji „Barbórki” wzięliśmy udział w spotkaniu z
zaproszonymi gośćmi – górnikami. Wysłuchaliśmy opowiadania gości na temat ich
pracy oraz warunków jakie panują pod ziemią.
Okazało się, że w naszej okolicy znajdują się zabytkowe
kopalnie, które można zwiedzić. Niestety w trakcie realizacji tej części
projektu nie mieliśmy możliwości, by udać się tam z grupą. Chcielibyśmy jednak
w okresie wiosenno-letnim zorganizować wycieczkę do Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach bądź do Zabytkowej
Kopalni Węgla Kamiennego Guido w Zabrzu. Z pewnością będzie to doskonała
okazja, aby przypomnieć sobie wiadomości zdobyte podczas zabaw z
żywiołem ziemi.
5. POTRZEBNY I NIEBEZPIECZNY:
Omawiając każdą z postaci żywiołu
(węgiel, piasek, sól, przyprawy, czy ziemię) starałam się przybliżyć dzieciom
przydatność poszczególnych materiałów w naszym codziennym życiu. Dowiedzieliśmy
się, że węgiel potrzebny jest nam nie tylko do ogrzania naszych domów, ale ma
również inne, zaskakujące przeznaczenie. Dzieci z dużym zaskoczeniem przyjęły
wiadomość, że dzięki węglowi mamy takie produkty jak perfumy, świeczki czy
nawet niektóre tabletki, o plastikowych zabawkach nie wspominającJ.
Podczas zabaw z piaskiem odwiedziliśmy
budowę nieopodal naszego przedszkola. Okazało się, że piasek wcale nie jest tam
po to, żeby panowie mogli się nim pobawić. Dowiedzieliśmy się natomiast, że
piasek jest wykorzystywany do przygotowania zaprawy murarskiej.
Zauważyliśmy również, że ziemia
jako gleba odgrywa decydująca rolę w życiu człowieka i zwierząt. Jest ona
środowiskiem życia wielu organizmów (my poznaliśmy kreta i dżdżownice). Dzięki
glebie na nasze stoły trafiają owoce i warzywa, a nawet chleb – jest więc
naszym żywicielem.
Jednak wiemy także, że ziemia to
potężny żywioł, który może stanowić również zagrożenie. Rodzina Pytalskich
towarzyszyła nam podczas poznawania zjawiska trzęsienia ziemi. Podczas rozważań zajęliśmy
się również tematem zanieczyszczania ziemi przez człowieka. Poznaliśmy
niebezpieczeństwa wynikające ze skażenia gleby oraz ich skutki dla zwierząt,
roślin i ludzi. W celu omawiania tych zagadnień wykorzystaliśmy
ilustracje, układanki, książki i opowiadania.
6. ZABAWY RUCHOWE:
Dopełnieniem zajęć podczas których
poznawaliśmy różne oblicza żywiołu jakim jest ziemia były zabawy ruchowe, jak
na przykład:
- „Piaskowe posągi” –zabawa z elementem marszu
Dzieci swobodnie maszerują w
różnych kierunkach po dywanie. Na hasło „Piaskowe posągi” dzieci zatrzymują się
i przyjmują dowolna pozę
- „Górnicy jadą do kopalni” – zabawa ruchowo naśladowcza
Dzieci tworzą 4 pociągi. Poruszają się
po sali w rytm muzyki. Na sygnał (pauza) pociągi się zatrzymują, wysiadają
górnicy i wykonują następujące czynności:
-
marsz do kopalni – idą po obwodzie koła z kilofami na ramieniu,
-
zjazd windą do tunelu – zatrzymują się i powoli zniżają się w dół,
-
marsz w tunelu kopalni – początkowo idą na stojąco, później na czworakach
(tunel się zmniejsza)
-
praca kilofem – zatrzymują się i na głośny dźwięk uderzają kilofem o ścianę,
-
ładowanie węgla na wagoniki – naśladują wrzucanie łopatami węgla,
-
marsz w tunelu kopalni – w odwrotną stronę niż powyżej,
-
wjazd windą – z przysiadu powoli wstają,
- marsz powrotny do domu – idą z
kilofami na ramieniu.
- „Rosną kwiaty” – zabawa z elementem wspinania się
Dzieci inscenizują opowiadanie
nauczyciela: dzieci-nasionka kulą się na dywanie. Następnie w rytm muzyki
powoli rosną aż będą z nich piękne duże kwiaty (wspięcie na palcach).
- „Tunele” – zabawa z elementem czołgania
Dzieci podzielone na dwie grupy.
Pierwsza grupa tworzy tunel klęk podparty). Druga grupa przechodzi przez tunel.
Po przejściu wszystkich dzieci następuje zmiana ról.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz