Witamy przesyłamy sprawozdanie z
drugiego żywiołu – ZIEMI
1. W
kąciku przyrody umieściliśmy książeczki tematyczne, które zostały dzieciom
przeczytane np.”Planeta Ziemia”, w naszym kąciku znalazła się również puzzle „
Była sobie ziemia” ,kolorowanki jak również dzieci zasadziły papryczki,
bazylie, rozmaryn w ziemi i ich zadaniem było dbanie o nie.
2.
Doświadczenia:
Przeprowadzenie doświadczenia,
które ma uświadomić dzieciom teorię, że „Ziemia krąży wokół Słońca” i wyjaśnić
– dlaczego po dniu następuje noc? Na stoliku stoi globus (Ziemia), a obok jest
zapalona lampka (Słońce) – światło lampki skierowane jest na globus. Obracając
„Ziemię” wokół własnej osi, wyjaśniam dzieciom zjawisko występowania dnia i
nocy. W trakcie doświadczenia dzieci pokazują miejsca na „Ziemi”, gdzie jest
dzień i gdzie zapada noc.
D. 1.
D. 1.
Do szklanki z wodą wkraplamy atrament. Mieszamy. Następnie
wsypujemy dwie łyżki stołowe gleby.
Mieszamy powtórnie. Pozostawiamy na ok. godzinę. Po tym czasie zawartość szklanki filtrujemy- przelewamy przez gęste sitko. W przezroczystym naczyniu uzyskujemy odciek, ale on jest niezabarwiony atramentem. Doświadczenie prezentuje właściwości sorpcyjne gleby.
Mieszamy powtórnie. Pozostawiamy na ok. godzinę. Po tym czasie zawartość szklanki filtrujemy- przelewamy przez gęste sitko. W przezroczystym naczyniu uzyskujemy odciek, ale on jest niezabarwiony atramentem. Doświadczenie prezentuje właściwości sorpcyjne gleby.
D.2.
Do dwóch litrowych słojów, podpisanych odpowiednio „próba
kontrolna” i „próba doświadczalna”
wsypujemy warstwami glebę (ciemną) i żółty piasek, tak, że na dnie i na wierzchu jest gleba, pomiędzy nimi warstwa żółtego piasku. Do słoja doświadczalnego wpuszczamy trzy- cztery dżdżownice. Wkładamy też kilka zeschniętych liści- pokarm dla dżdżownic. Słoje odstawiamy na ok. tydzień. Po tym czasie sprawdzamy. W słoju kontrolnym bez zmian, za to w słoju doświadczalnym gleba z piaskiem została wymieszana (nie widać warstw).
Doświadczenie przedstawia znaczenie dżdżownic w glebie.
3. Do naszej pracy plastycznej użyliśmy: duży karton, klej i kolorowy papier mazaki i bibuła. Wykonaliśmy wspólnie prace o ziemi, dzieci najpierw robiły kuleczki z bibuły cwicząc przy tym rączki a następnie naklejaliśmy na karton.
wsypujemy warstwami glebę (ciemną) i żółty piasek, tak, że na dnie i na wierzchu jest gleba, pomiędzy nimi warstwa żółtego piasku. Do słoja doświadczalnego wpuszczamy trzy- cztery dżdżownice. Wkładamy też kilka zeschniętych liści- pokarm dla dżdżownic. Słoje odstawiamy na ok. tydzień. Po tym czasie sprawdzamy. W słoju kontrolnym bez zmian, za to w słoju doświadczalnym gleba z piaskiem została wymieszana (nie widać warstw).
Doświadczenie przedstawia znaczenie dżdżownic w glebie.
3. Do naszej pracy plastycznej użyliśmy: duży karton, klej i kolorowy papier mazaki i bibuła. Wykonaliśmy wspólnie prace o ziemi, dzieci najpierw robiły kuleczki z bibuły cwicząc przy tym rączki a następnie naklejaliśmy na karton.
4. Żywioł
w mojej okolicy- udało nam się odwiedzic pustynię siedlecką, która jest w
naszej okolicy jak również dzieci przyniosły zdjęcia z pustyni błędowskiej,
która również jest niedaleko naszej miejscowości.
5.
Potrzebny i niebezpieczny-
Nauczycielka opowiada dzieciom o naszej planecie
„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”.
Następnie nauczycielka prosi dzieci, aby przez chwilę w ciszy i skupieniu zastanowiły się nad tym czego życzyłby Ziemi i rozesłały te życzenia w myślach dookoła. Po chwili prosi dzieci do skupienia uwagi.
3. Inscenizacja (na dywanie rozłożony jest szary arkusz papieru - boisko). Dzieci siedzą w kręgu a nauczycielka inscenizuje wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry, rzucając na papier poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Tworzy się wielkie dzikie wysypisko.
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko
(Nauczycielka dorzuca jeszcze plastikowe butelki, szklany słoik, puszkę po napojach.)
Rozmowa na temat wiersza:
„Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”.
Następnie nauczycielka prosi dzieci, aby przez chwilę w ciszy i skupieniu zastanowiły się nad tym czego życzyłby Ziemi i rozesłały te życzenia w myślach dookoła. Po chwili prosi dzieci do skupienia uwagi.
3. Inscenizacja (na dywanie rozłożony jest szary arkusz papieru - boisko). Dzieci siedzą w kręgu a nauczycielka inscenizuje wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry, rzucając na papier poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu. Tworzy się wielkie dzikie wysypisko.
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko
(Nauczycielka dorzuca jeszcze plastikowe butelki, szklany słoik, puszkę po napojach.)
Rozmowa na temat wiersza:
·W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
·Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
·Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie
poplątanego sznurka?
·Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?
6. Zabawy
ruchowe
„Ziemia, zielona wyspa” – ilustracja ruchem treści
utworu.
„Skargi przyrody” – teatrzyk sylwet; dz. przekazują
własne spostrzeżenia dotyczące zagrożeń świata przyrody
„Sprzątamy las” – ćwiczenia oddechowe; dmuchanie na
papierki położone na dłoni.
„Ratujmy naszą planetę” – N. pokazuje ilustracje
przedstawiające dobre i złe zachowania wobec przyrody, a dz. określają które są
dobre, które złe i dlaczego:
- chłopiec wyrzucający śmieci na trawę,
- chłopiec wrzucający śmieci do kosza,
- dziewczynka sadząca drzewka,
- dziewczynka łamiąca gałęzie,
- chłopiec strzelający z procy do ptaków,
- dzieci chodzące po lesie z włączonym radiem,
- dzieci zbierające do worka śmieci rozrzucone w
lesie.
„Porządki w naszym otoczeniu” – zab. ruch.-naśl.
(zbieramy i segregujemy śmieci).
7. Zorganizowaliśmy
również jeden specjalny dzień Ziemi w naszej szkole, wszystkie dzieci ubrały się
w kolorze ZIEMI . Uczniowie IV i V klasy wyrecytowali wiersz „ Najpiękniejsza
Ziemia”, treśc wiersza nawiązywała do czterech pór roku, zmian zachodzących na
ziemi i piękna przyrody ojczystej.
Uczniowie przedstawili również miniaturę sceniczną mitu Wandy
Markowskiej – Demeter i Kora. Mit kalendarzowy według, którego starożytni grecy
wyjaśnili zmiany pór roku. Dzieci wcieliły się w Zeusa, Hadesa, Heliosa,
Demeter, Korę (Persefonę) i Hermesa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz