Drugą część projektu „Żywiołki”,
dotyczącą ziemi rozpoczęliśmy wycieczką do parku. Zima zbliżała się do nas
wielkimi krokami i była to doskonała okazja do ukazania zmian, jakie zachodzą
na naszej planecie w różnych porach roku. W plenerze prowadziliśmy rozmowy
dotyczące naszej planety. Dzieci zadawały szereg pytań: czym jest ziemia?, do czego
jest potrzebna?, co ludzie czynią z ziemią?, czy potrzebujemy ziemi i co by się
stało, gdyby jej nie było? I wiele innych. Poruszyliśmy również problem
zanieczyszczenia ziemi oraz ochrony środowiska. Żeby nie być gołosłownym
oczyściliśmy park z nielicznych śmieci.
Dzieci
zapoznały się również ze skierowanym do nich listem Pani Ziemi. Podczas zajęć
w sposób aktywny, wielozmysłowo poznawały właściwości gliny, piasku,
żwiru, ziemię kwiatową i kamienie. Zabawa „Dotykowa skrzynka”, gdzie
dzieci z zasłoniętymi oczami badały rękoma zawartość i opisywały swoje dotykowe
wrażenia sprawiła im wiele radości. Na zajęciach badały na jaki kolor zabarwi
się woda z różnymi rodzajami ziemi i czy łatwo rozpuszcza się w wodzie. Miały
możliwość rozcierania w dłoniach gliny o różnej temperaturze, dotykania oraz
przesypywania piasku i żwiru między palcami. Łączyły ziemię z wodą i tworzyły z
niej bryły o najróżniejszym kształcie. Mogły samodzielnie wysuszyć mokry piasek
przy pomocy suszarki. Dzieci mogły
manipulować ziemią, piaskiem, żwirem oraz gliną, a także oglądać każdy z
surowców pod lupą oraz mikroskopem. Przedszkolaki założyły również własny
ogródek w sali: zasiały różne warzywa, oraz kwiaty, które wiosną przesadzą do
ogrodu przedszkolnego. Nauczyły się jak należy dbać o swoją hodowlę oraz
przypomniały sobie co potrzebne jest do prawidłowego rozwoju roślin.
Wychowankowie
poznali również „Prawo Grawitacji”, samodzielnie puszczali z różnych wysokości
przedmioty o zróżnicowanej wadze i wspólnie zastanawiali się dlaczego za każdym
razem wszystkie przedmioty spadają w dół.
Przedszkolne tygryski przypomniały sobie także jak wygląda kula ziemska,
szukały jej w kosmosie, liczyły którą z kolei planetą jest od Słońca oraz
porównywały jej wielkość z innymi planetami. Dzieci miały również okazję
pobawić się globusem, liczyły ile
kontynentów znajduje się na Ziemi, określały ich kształt oraz wspólnie z
nauczycielkami wyszukiwały Polskę oraz inne znane im kraje.
Ciekawe
świata przedszkolaki zapoznały się również z możliwościami zagospodarowania powstałych
odpadów ze szczególnym naciskiem na zbiórkę surowców wtórnych oraz możliwości
ich recyklingu.
Na
zakończenie odbył się quiz, z którym dzieci poradziły sobie doskonale i zdobyły
odznaki Przyjaciela Ziemi oraz uroczyste odśpiewanie hymnu „Moja Planeta”.
Opracowanie:
Katarzyna Blachucik
Katarzyna Smęt
Anna Ryrych
Sabina Erm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz