Zrealizowane tematy:
1.WODA-STANY SKUPIENIA
2. WODA-OBIEG W PRZYRODZIE
3. WODA-ZNACZENIE W ŻYCIU CZŁOWIEKA I PRZYRODY
4. WODA-ZAGROŻENIA SUSZĄ I POWODZIĄ
Ad.1.
-obserwacja stanów skupienia: płynnego, stałego i gazowego
-określanie cech wody w poszczególnych stanach skupienia np.
lód: kruchy, zimny, przejrzysty
-określanie warunków zmiany stanów skupienia wody np. lód:
temperatura poniżej 0st.C
-dokańczanie zdań: Woda przydatna jest do…, Lód przydaje się
gdy…,
-słuchanie wiersza J.Tuwima „Lokomotywa”
-oglądanie filmu pokazującego parowóz
Ad.2.
-Teatrzyk stolikowy; „Wędrówka kropli wody”
-rozmowa na temat treści przedstawienia
-rozmowa na temat obiegu wody w przyrodzie: film
-inscenizacja muzyczno-ruchowa „Deszczowa chmura”
-obieg wody w przyrodzie: kolorowanka
Ad. 3.
-wywiad podczas spaceru „ Do czego potrzebna jest woda?”
-zebranie i omówienie informacji z wywiadu
-praca w kącikach tematycznych: przygotowywanie napoju:
woda, cytryna, miód; podlewanie roślin przedszkolnych, nauka prawidłowego,
oszczędzającego wodę mycia zębów i rąk; zabawy badawcze w kąciku z wodą;
zraszanie terrarium ze ślimakiem
Ad.4.
-oglądanie materiałów
filmowych dotyczących sytuacji suszy i powodzi
-rozmowy na temat obejrzanych materiałów: przyczyny, analiza
sytuacji w różnych rejonach świata, pomoc ludziom w sytuacjach zagrożenia
Chuchając na lusterka
zobaczyliśmy nie tylko skraplającą się parę wodną, ale przekonaliśmy się, że w
nas samych jest woda. Bawiliśmy się także barwiąc wodę tuszem (potem
malowaliśmy dmuchając w kolorowe krople przez słomkę wodne obrazy),
rozcieńczaliśmy w wodzie sól , a po dłuższym czasie obserwowaliśmy jak woda
wyparowała pozostawiając kryształki na nitce.
Pięciolatki prowadziły także
doświadczenia sprawdzając jak zachowuje się woda np. w pojemnikach o różnych
kształtach, dociekając czy gdy do takich samych butelek nalejemy wody do tej
samej wysokości, a następnie kilka z nich położymy, a kilka pozostawimy
stojących zmieni się ilość wody w
butelkach. Bardzo ekscytująca była
zabawa „Kropla do kropli”, w której staraliśmy się, każdy dmuchając przez
słomkę swoją kropelkę po natłuszczonej powierzchni, połączyć wszystkie w jedną
kroplę.
Nasze przedszkole położone jest
na obrzeżu miasta i akurat na naszej ulicy nie ma kanalizacji, natomiast
systematycznie musi być opróżniane szambo. Zatem przy okazji omawiania
konieczności oszczędzania wody i dbania
o czystość dzieci same poruszyły kwestię
ścieków. Było to ciekawe doświadczenie.
Jeśli tylko będzie to możliwe, wybierzemy się do
oczyszczalni ścieków w pobliskich Koziegłowach.
Zabawom towarzyszyła nam jak zawsze piosenka:
Recytacja: Pada deszczyk pada deszczyk, kapu kap, kapu kap,
a niech sobie pada, a niech sobie pada, kapu kap, kapu kap (taniec krokiem
dostawnym ze zmianą kierunku i klaskaniem na słowa kapu kap),bo
Gdy na wodę słonko świeci
Woda zmienia się
Para z wiatrem w niebo leci
I tam skrapla się
I już chmura jest
A z tej chmury
Zaraz spadnie
Życiodajny deszcz
Ref.
Woda dla roślin, do
psiego pyska
Niech zawsze będzie czysta, przejrzysta
Do gotowania woda, do
mycia
Woda, woda, woda do życia
Tekst: Jolanta Kaźmierczak
Sprawozdanie
sporządziła:
Koordynator projektu
„Żywiołki” w przedszkolu „Motylarnia”
Jolanta Kaźmierczak
Wygląda to super. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń