"ZIEMIA"
u Motyli z Przedszkola nr 124 w Poznaniu (4 - latki)
Tablit to innowacyjny
program wychowania przedszkolnego, który przez naszą grupę jest realizowany.
Jego innowacyjność polega na tym, że bawiąc się i ucząc skupiamy się na
realizacji konkretnego projektu. Pracujemy wykorzystując metodę projektów oraz
metodę modelowania dialogów (QtA). Szczęśliwie złożyło się, że w miesiącu
listopadzie realizowaliśmy właśnie PROJEKT ZIEMIA - MÓJ DOM. Skupienie się więc
na żywiole ZIEMI będzie miało w naszych działaniach nieco inny wymiar. Tym
razem zajmiemy się planetą Ziemią, kontynentami, krajami, Polską oraz naszym
miastem - Poznaniem.
Nim zabraliśmy się do
działań związanych z ZIEMIĄ stworzyliśmy tzw. siatkę pytań, na której
zawarliśmy pytanie, które dotyczyły ZIEMI, a na które odpowiedzi zamierzaliśmy
poszukać. Dzieci pytały:
- dlaczego są kontynenty?
- ile jest krajów na kuli
ziemskiej?
- dlaczego ludzie mają
różne kolory skóry?
- dlaczego ludzie mieszkają
w różnych krajach?
- skąd wziął się kształt
Polski (na mapie)?
1.
KĄCIK TEMATYCZNY
Na samy początku naszych
działań postanowiliśmy stworzyć kącik tematyczny, choć bardziej właściwa nazwa
dla zaaranżowanego przez nas miejsca brzmieć powinna "kącik poznawczy".
Znalazło się w nim całkiem sporo map, globusów, atlasów, folderów podróżniczych
oraz książek. Na półkach kącika swoje miejsce zajęły też lupy oraz rekwizyty
przywiezione z dalekich podróży, a także symbole narodowe (flagi, godło).
2.
DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY
Swoje zabawy związane z
ZIEMIĄ rozpoczęliśmy od wyjaśnienia definicji. Szybko zorientowaliśmy się, że
ZIEMIĄ nazywamy zarówno ziemię z doniczki jak i naszą planetę. Skupiliśmy się następnie
na zabawach związanych z naszą planetą. Zgłębianie wiedzy rozpoczęliśmy od tzw.
"szczegółu" do "ogółu". Poznawaliśmy nasze miasto - Poznań,
jego zabytki, okolicę naszego przedszkola, podstawowe wyrazy pochodzące z gwary
poznańskiej, a także regionalne potrawy. Później poszliśmy odrobinę dalej
skupiając się na Europie i wybranych krajach (np. Szwecja, Holandia, Anglia,
Włochy, Francja). Poznaliśmy charakterystyczne miejsca naszego kontynentu i
pamiątki jakie z podróży po wspomnianych można przywieźć: Szwecja - konik
Dalarna, Holandia - tulipany i wiatraki, Anglia - piętrowy autobus, Włochy -
maska wenecka, spaghetti, pizza, krzywa wieża, Francja - wieża Eiffla. Kiedy
już temat wybranych krajów omówiliśmy zajęliśmy się nasza planetą. Skupiliśmy
się na jej mieszkańcach - dzieciach. Poznaliśmy różnice w ich wyglądzie i
miejscu zamieszkania oraz języki, którymi się posługują. Zgodnie uznaliśmy
jednak, że łączy nas (wszystkie dzieci świata) chęć ruchu i zabawy oraz piękne
dziecięce uśmiechy. Na zakończenie, by podsumować wiedzę o ZIEMI i jej miejscu
w Kosmosie stworzyliśmy Układ Słoneczny. To wszystko pozwoliły nam zgłębić
wycieczki, opowieści rodziców zaproszonych jako eksperci na nasze zajęcia,
praca z tablicą multimedialną, przeglądanie książek, zabawy badawcze, oglądane
filmy dokumentalne, czytane bajki i opowieści oraz wspólne zabawy.
3.
PLASTYCZNE INSPIRACJE
W naszych inspiracjach
plastycznych skupiliśmy się na poszczególnych etapach poznawania naszej
planety.
NASZE MIASTO - stworzyliśmy
makietę najbliższej okolicy.
NASZ KRAJ - skupiliśmy się
na utrwaleniu wiedzy związanej z symbolami narodowymi, stworzyliśmy
samodzielnie flagi naszego kraju
NASZ KONTYNENT -
upamiętnialiśmy na papierze pamiątki, jakie z podróży po Europie można
przywieźć (konik Dalarna, wieża Eiffla, maska wenecka, wiatrak holenderski).
NASZA PLANETA I JEJ
MIESZKAŃCY - skupiliśmy się na dzieciach, mieszkańcach kuli ziemskiej.
NASZA PLANETA W KOSMOSIE -
stworzyliśmy Układ Słoneczny z prawdziwego zdarzenia.
4.
ŻYWIOŁ W MOJEJ OKOLICY.
By jeszcze lepiej poznać
nasze miasto wybraliśmy się na wycieczkę na poznański Rynek, by punkt godzina
12:00 podziwiać na wieży Ratuszowej trykające się koziołki. Wybraliśmy się
również na wyprawę do Rogalowego Muzeum Poznania, gdzie poznaliśmy legendy
poznańskie - między innymi tę o rogalach świętomarcińskich, a także mieliśmy
okazję samodzielnie stworzyć rogalowe pyszności.
5.
ŻYWIOŁ W RUCHU
By poznać ZIEMIĘ, nasze
miasto i naszą najbliższą okolicę sporo spacerowaliśmy. Nie zapomnieliśmy
również o gimnastyce. W jej trakcie zamienialiśmy się w wędrowców podróżujących
po świecie, a nawet w pojazdy komunikacji miejskiej i międzykontynentalnej,
dzięki którym przemieszczaliśmy się tam, gdzie chcieliśmy.
Opracowała:
mgr
Agnieszka Puk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz