„Żywiołek Ziemii”
Przez kolejne dwa dni listopada
oraz jeden dzień grudnia przedszkolaki z Nieżywięcia realizowały 2 etap
ogólnopolskiego projektu „Żywiołki”, którego celem jest poznawanie i
doświadczanie świata oparte na żywiołach. Cel ten jest fundamentem, na którym
budować mamy szczegóły projektu posiłkując się podstawą programową wychowania
przedszkolnego i jej wszystkimi obszarami. Projekt polega więc głównie na
realizowaniu wszystkich obszarów podstawy programowej w oparciu o żywioły. To
jak będzie przebiegał zależy od inwencji nauczycieli i ich kreatywności. Żywioł
ma się bowiem stać inspiracją do działań z dziećmi opartych przede wszystkim na
doświadczaniu i aktywnym przeżywaniu.
W pierwszej kolejności przedszkolaki zostały zachęcane do
wspólnych zabaw ruchowych opartych na kolorze zielonym i
skojarzeniach związanych z ziemią.
Po zabawach ruchowych nadszedł czas na zajęcia
tematyczne. Do tego celu Panie nauczycielki skorzystały z plansz edukacyjnych i zdjęć, oraz kolorowych
obrazków i filmów edukacyjnych. Zajęcia odbywały się w formie aktywnej a dzieci
stworzyły siatkę pojęciową do hasła ZIEMIA.
a) „ZIEMIA
jako jedną z planet” (dzień 1)
W związku z tym hasłem dzieci
poznały kosmos, odgadywały zagadki z nim związane, oraz wybrały się w podróż
po kosmosie naśladując lot rakiety kosmicznej.
Zapoznały się też z ruchem ziemi
wokół słońca – do czego wykorzystały latarkę i globus próbując naśladować ruch
ziemi (doświadczenie).
Kolejnym zagadnieniem było
następstwo dnia i nocy, co przedszkolaki zauważyły krążąc z globusem wokół
zapalonej latarki. Do utrwalenia tego zagadnienia dzieci wykorzystały też
obrazki słonka i księżyca, z których układały rytmy.
b) „ZIEMIA
jako pola, góry, lasy i morza – różne gleby i skały”,
„ZIEMIA i
żyjące na niej dawno temu dinozaury”,
„ZIEMIA i wulkany (dzień 2)
W tym dniu dzieci przyniosły do
przedszkola muszelki związane z morzem, a później wybrały się na poszukiwania
różnego rodzaju gleby (żywioł w okolicy). Odwiedziły między innymi piaskownicę, pole i las, skąd
zebrały do wiaderek ziemię, piasek oraz kamienie i mech.
Po powrocie dzieci badały
właściwości różnych gleb (zapach, miękkość, kolor), oraz sprawdzały czy
rozpuszczają się w wodzie, a także przeliczały kamienie i muszelki i układały
rytmy. Zasadziły też cebulkę, którą każdego dnia obserwują czekając aż pojawią
się pierwsze szczypiorki.
Następnie przyszedł czas na
zapoznanie z dinozaurami i właściwościami wulkanów.
Dzieci przy użyciu makiety
wulkanu, sody, octu i czerwonego barwnika dowiedziały się jak wybucha wulkan,
przeprowadzając wspólnie doświadczenie.
Panie wychowawczynie zapoznały
też dzieci z niebezpieczeństwami związanymi z wulkanami, oraz
niszczycielską działalnością człowieka, która może zagrażać Ziemi.
Na zakończenie dnia dzieci
wykonały pracę plastyczną, którą był wulkan (dzieci malowały farbami i
kredą, a następnie naklejały kolorowe paski krepy imitujące lawę)
c) „ZIEMIA i kopalnie węgla
oraz soli” (dzień 3)
W tym dniu dzieci zapoznały się
z właściwościami węgla (zapach, kolor, kształt), odpowiadały na pytania
dotyczące jego przeznaczenia oraz podjęły się sprawdzenia czy węgiel pływa
czy tonie, a także dowiedziały się gdzie się go wydobywa i kto się tym
zajmuje (kopalnie / górnicy). Następnie dzieci wykonały pracę plastyczną
– rysowały węglem.
W kolejnej części dnia
przedszkolaki poznały właściwości soli (zapach, smak, kształt), oraz
dowiedziały się że ją także wydobywa się w kopalni.
Dzieci rozpuściły sól w pięciu
słoiczkach, a cztery z nich zabarwiły różnymi kolorami krepy, a następnie
zaczepiły sznurki na patyczkach, które umieścili na górze słoiczków. W już
pierwszych dniach po wykonaniu eksperymentu zauważyły że na sznurkach i
patyczkach osadzają się kolorowe kryształki soli.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz