1. KĄCIK TEMATYCZNY.
W naszym kąciku tematycznym znalazły się
wszelkiego rodzaju materiały dotyczące omawianego żywiołu ognia.
Umieściliśmy w nim m.in. książki,
układanki, gry oraz akcesoria, które były nam potrzebne do przeprowadzania
doświadczeń. Przez cały czas omawiania żywiołu dzieci mogły swobodnie korzystać
z wszystkich materiałów, co też chętnie czyniły. Przygotowaliśmy również
specjalną tablicę, na której umieszczaliśmy ilustracje związane z żywiołem.
2. DOŚWIADCZENIA I
EKSPERYMENTY. Doświadczenia i eksperymenty zajmowały
nam najwięcej czasu w realizacji tematu. Każdorazowo poprzedzone były pogadanką
nt. bezpieczeństwa oraz tego, iż samodzielne zabawy z ogniem są surowo zabronione
i mogą być przeprowadzane tylko i wyłącznie w towarzystwie osoby dorosłej.
- Poznanie
właściwości ognia poprzez jego obserwację. Tak też doszliśmy do wniosków,
że ogień daje ciepło i światło, barwy ognia to: błękit, żółty, czerwony i
pomarańczowy. Zauważyliśmy, że płomień ognia porusza się od podmuchów
wiatru (nazwaliśmy to zjawisko „tańcem ognia”) i bardzo łatwo się
rozprzestrzenia gdy natrafi na łatwopalne przedmioty.
- Zapalaliśmy
świeczki obserwując, iż im więcej świeczek zostało zapalonych tym jaśniej
było w pomieszczeniu.
- Obserwowaliśmy,
jak spalają się papierowe i drewniane przedmioty, oraz co powstaje, po
wygaśnięciu ognia (dym, zapach spalenizny, popiół, zwęglenie)
- Dowiedzieliśmy
się, że ogień potrzebuje dostępu do tlenu, by móc płonąć. Zakrywaliśmy płomień świecy słoikami
różnej wielkości i doszliśmy do wniosku, że najszybciej ogień gaśnie, gdy
zostanie zakryty najmniejszym pojemnikiem, gdyż tlen w nim zawarty kończy
się szybciej, niż w dużym słoiku.
- Wytwarzaliśmy
gaz gaśniczy. Płonącą świecę umieściliśmy w misce. Dookoła świecy
rozsypaliśmy sodę oczyszczoną, po czym wlaliśmy do niej ocet. Wytworzył
się gaz, który spowodował gaśnięcie świecy. Następnie sprawdzaliśmy, jak
długo gaz unosi się w obrębie świecy – zapalaliśmy zapałkę i próbowaliśmy
zapalić świecę umieszczoną w misce. Niestety zanim zdołaliśmy przystawić
zapałkę do knota świecy, płomień gasł. W podobny sposób robiliśmy gaśnicę
z balonu. Sodę wsypaliśmy do naczynia z wąską szyjką, wlaliśmy ocet po
czym szybko założyliśmy balon na szyjkę butelki. Balon wypełnił się gazem.
Potem zdjęliśmy balon i wypuściliśmy gaz w nim zawarty w stronę płomienia,
który zgasł.
Jako,
że ogień jest jednym ze źródeł światła, przeprowadzaliśmy również doświadczenia
ze światłem:
- Rozszczepialiśmy
światło za pomocą wody, lustra i latarki tworząc tęczę. Obserwowaliśmy,
jakie kolory ma tęcza, kolorowaliśmy tymi barwami koła podzielone na
trójkąty (każdy trójkąt w innym kolorze). Dowiedzieliśmy się tym samym, że
światło wcale nie jest białe, lecz kolorowe. Poruszając się jednak z dużą
prędkością daje wrażenie białego. Aby to udowodnić przyklejaliśmy nasze
tęczowe koła do mieszadeł miksera, które obracały się z dużą prędkością. Kolory zlewały się
ze sobą przybierając białą barwę.
- Sprawdzaliśmy,
od czego światło się odbija, przez co przechodzi, a co nie przepuszcza
światła, rzucając promienie światła na przedmioty wykonane z różnego
materiału (lustro, woda, kartka papieru, drewniana deseczka, metalowa
tacka, plastikowa tacka).
- Urządziliśmy
teatr cieni, którego bohaterem był Smok Wawelski ziejący ogniem.
- Odbijaliśmy
na ścianie cienie naszych dłoni i rąk, których ułożenie przypominało różne
zwierzęta, przedmioty i postacie.
3. POMYSŁY PLASTYCZNE.
- Wykonanie
Żywiołka Ognia poprzez wyklejanie kawałkami żółtej, czerwonej i pomarańczowej
bibuły.
- Wykonanie
smoka ziejącego ogniem z rolki po papierze toaletowym i pasków bibuły
(przy okazji jest to świetne ćwiczenie oddechowe ;) )
- Wykonanie
„tęczowych kółek”
- Malowanie
ogniska farbami plakatowymi, używając odpowiedniej palety barw.
- Wykonanie
świeczników ze szklanych słoiczków oklejonych skrawkami bibuły.
- Malowanie sadzą. Do
zapalonych świeczek przykładaliśmy spód talerzyka a potem tą sadzą
malowaliśmy.
4. ŻYWIOŁ W NASZEJ
OKOLICY. Miejsce w naszej okolicy kojarzące się
dzieciom
z żywiołem ognia to siedziba Ochotniczej Straży Pożarnej w Bytomiu - Suchej Górze.
z żywiołem ognia to siedziba Ochotniczej Straży Pożarnej w Bytomiu - Suchej Górze.
Ponadto
dzieci opowiadały, że zagajniki drzew znajdujące się w obrębie parku „Grota”
przybierają ogniste barwy w okresie jesiennym.
5. POTRZEBNY I NIEBEZPIECZNY.
Snując nasze rozważania nad tym zagadnieniem zastanawialiśmy się, gdzie możemy
się spotkać z ogniem i doszliśmy do następujących wniosków:
- Ogień
jest nam potrzebny do ogrzewania domów i mieszkań (centralne ogrzewanie). Możemy
go rozpalić w kominku, co również daje nam ciepło i sprawia, że w domu
robi się przytulnie. Wykorzystujemy
go do gotowania (kuchenki gazowe). Uatrakcyjnia spotkania z rodziną i
przyjaciółmi (grillowanie, ogniska). Słońce jest najważniejszym źródłem
światła – bez niego na ziemi panowałby wieczny mrok.
- Nawet
mały płomień może nas poparzyć, jak również gorące przedmioty, dlatego nie
wolno nam ściągać ze stołów kubków z gorącymi napojami oraz bawić się
zapałkami, zapalniczką, zaświeconą świeczką.
- Mała
iskra ognia może spowodować wielki pożar, gdyż płomienie ognia szybko się
rozprzestrzeniają i trudno je powstrzymać. Pożar powoduje wielkie
zniszczenia. Pożary w domach i mieszkaniach pozbawiają ludzi dachu nad
głową, niszczą cenne przedmioty, mogą wywołać niebezpieczne poparzenia
ludzi, a nawet śmierć.
- W
lasach obowiązuje bezwzględny zakaz rozpalania ognisk, grillowania,
wyrzucania niedopałków oraz szklanych przedmiotów (światło przebijając się
przez szkło wznieca płomień, co powoduje pożar). Pożary lasów są
niebezpieczne dla ludzi i zwierząt, niszczą środowisko życia zwierząt,
pozbawiają zwierzęta pożywienia, powodują ich zranienia, poparzenia, a
nawet śmierć.
- Jeśli
zauważymy pożar należy niezwłocznie zadzwonić pod nr alarmowy Straży Pożarnej
998, lub europejski nr alarmowy 112. Natychmiast opuścić niebezpieczne pomieszczenie.
Jeśli pomieszczenie jest mocno zadymione, poruszamy się na czworakach,
blisko podłoża, gdyż tam jest najmniej dymu, który może nam zaszkodzić.
- Zapoznaliśmy
się z pracą strażaka oraz tym, jakie posiada wyposażenie, by móc walczyć z
niebezpiecznym ogniem.
6. ZABAWY RUCHOWE.
Zabawy ruchowe, w których uczestniczyliśmy to m.in.:
„Strażnik
ognia” – wybrane dziecko jest strażnikiem ognia – siedzi w
środku koła z zamkniętymi oczami, a obok niego umieszczona jest ilustracja
ogniska. Z pozostałych dzieci n-l wybiera osobę, która stara się jak najciszej
podejść do ogniska i „ukraść ogień”. Strażnik nie może go usłyszeć. Jeśli strażnik go usłyszy woła „Stop!” i musi
wskazać, skąd słyszy odgłos. Jeśli uczestnik ukradnie ogień, zmienia strażnika.
“Ogień, woda, ziemia,
powietrze” - Dzieci siadają w kółku. To dziecko,
które ma rozpoczynać zabawę (jest prowadzącym) - staje w środku koła.
Prowadzący rzuca piłkę do ktoregoś
z dzieci, siedzącego w kręgu i woła jedną z czterech propozycji: ogień, ziemia, powietrze, woda.
Dziecko, które złapało piłkę (chusteczkę) musi szybko powiedzieć jakie zwierzę żyje w wymienionym przez prowadzącego żywiole (woda, powietrze,ziemia), np. woda - delfin. Wtedy to dziecko staje w środku koła i gra toczy się dalej. Ta osoba, która złapie piłkę (chustkę) przy słowie ogień nie mówi nic. Jeżeli się pomyli "za karę" idzie do środka.
z dzieci, siedzącego w kręgu i woła jedną z czterech propozycji: ogień, ziemia, powietrze, woda.
Dziecko, które złapało piłkę (chusteczkę) musi szybko powiedzieć jakie zwierzę żyje w wymienionym przez prowadzącego żywiole (woda, powietrze,ziemia), np. woda - delfin. Wtedy to dziecko staje w środku koła i gra toczy się dalej. Ta osoba, która złapie piłkę (chustkę) przy słowie ogień nie mówi nic. Jeżeli się pomyli "za karę" idzie do środka.
„Taniec ognia” – dzieci poruszają
się w rytm muzyki jak płomienie ognia tańczące na wietrze.
„Piłka
parzy” - Dwie osoby stają naprzeciwko siebie w odległości
ok. 10 metrów. Reszta uczestników staje między nimi gęsiego. Osoby na zewnątrz
szybko toczą do siebie piłkę. Reszta podskakując unika „paparzenia” piłką.
Dwójka tocząca piłkę co jakiś czas zmienia się. Wygrywa najmniej „poparzona”
osoba.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz