15 lutego wszystkie
dzieci z Niepublicznego Przedszkola „Duszek” ubrały się w kolorze czerwonym.
1.
Wprowadzenie
do zajęć:
a)
„Burza
mózgów”- Jaki jest ogień?
-
Jaki ma kolor?
-
Jaki ma kształt?
-
Jaki wydaje dźwięk?
-
Czy ma zapach?
-Czy
jest ciepły/zimny? (dzieci najpierw próbowały odpowiedzieć na pytania, a potem
w czasie doświadczeń zweryfikowaliśmy ich odpowiedzi)
b) rozwiązywanie zagadek
związanych z omawianym żywiołem i oglądanie prezentacji dotyczącej ognia.
2.
Tematyczny
kącik- dzieci rozmawiając o ogniu tworzyły na bieżąco wystawę skojarzeń z
ogniem. Metodą „Burzy mózgów” stworzyliśmy własny kącik związany z omawianym
żywiołem.
3.
Doświadczenia i eksperymenty:
a) „Zapal- zdmuchnij” Nauczyciel
zapala zapałką świeczkę, a każde dziecko po kolei zdmuchuje płomień.
b) „Płomyk” – Nauczyciel trzyma
świecę. Dzieci siedzą dookoła i dokładnie obserwują mały płomień- opowiadają o
tym co widzą. Próbują lekko dmuchnąć na płomień i obserwują jak zachowuje się
płomień i co się dziej, gdy zdmuchniemy świeczkę?
c) „Przedszkolne fajerwerki”-
każde dziecko po kolei posypuje płomień świecy pieprzem i w ten sposób tworzy
„mini fajerwerki”
d) „Kto zgasił świeczkę?”
Nauczyciel przygotował 3 różnej wielkości słoiczki oraz świeczki
(podgrzewacze). Trójka dzieci (równocześnie) ostrożnie nakłada na świeczki słoiki
i obserwuje co się stanie. Dzieci wyciągają wnioski, że do palenia się świeczki
potrzebne jest powietrze.
e) „Dym” – Nauczyciel zapala
świeczkę i prosi dziecko, żeby ją zdmuchnęło. Zadaniem pozostałych dzieci jest
obserwowanie unoszącego się dymu.
f) „Wulkan”- eksperyment
ukazujący dzieciom jak wybucha wulkan.
4. Plastyczne
inspiracje – Dzieci zainspirowane muzyką Manuela De Falla „Rytualny taniec
ognia” namalowały farbkami płomień.
5. Żywioł w mojej okolicy – Dzieci wybrały się na
spacer w poszukiwaniu w swojej okolicy
hydrantu, z którego korzystają strażacy w razie wypadku.
6. Potrzebny i niebezpieczny –
a) „Po co jest ogień?”- Dzieci na
podstawie obrazków i własnych doświadczeń udzielają odpowiedzi „Do czego
potrzebny jest ogień?”. Następnie klasyfikują obrazki na dwie grupy – sytuacje
korzystne/ dobre:
- ogrzewanie (ognisko, kominek,
piec, centralne ogrzewanie),
- gotowanie (na ognisku, na
kuchni węglowej, na kuchni gazowej, na grillu),
- oświetlenie (światło z ogniska,
pochodnia, świeca, lampa naftowa, lampa gazowa),
i sytuacje niebezpieczne:
- pożar lasu,
- pożar łąk,
- pożar budynków,
- wybuch wulkanu.
b) „Dlaczego ogień może być
niebezpieczny?” – układanie historyjek obrazkowych i tworzenie zakończenia
historyjki według własnego pomysłu.
c) „Jak zgasić pożar?” – rozmowa
na temat pracy strażaka, jego stroju, sprzętu (oglądaliśmy małą gaśnicę- do
małych pomieszczeń (samochodów) i dużą -do większych pomieszczeń (przedszkola),
wąż strażacki. Przypomnieliśmy sobie numery alarmowe do Straży Pożarnej,
układaliśmy z puzzli samochód strażacki i dzieci wyjaśniły co to znaczy
„samochód uprzywilejowany” i jak trzeba się zachować, gdy go zobaczymy,
nazywaliśmy miejsca, w których pracują strażacy. Odgrywaliśmy różne scenki
podczas których dzieci wzywały pomocy.
d) „Oświetlenie dawniej i dziś”-
układaliśmy z puzzli różne sposoby oświetlania pomieszczeń, a następnie układaliśmy
oświetlenie od najdawniejszych do współczesnych. Oglądaliśmy sposób działania
lampy naftowej.
e) „Ogień jako skarb”- poznanie
sposobów rozpalania ognia dawniej i dziś. Dzieci otrzymały kolorowe ilustracje
przedstawiające sposoby rozpalania ognia i musiały je podzielić na te dawne i
te współczesne. Następnie wspólnie staraliśmy się układać od sposobów
najdawniejszych do sposobów dzisiaj aktualnych.
6. Żywioł w ruchu :
a) Swobodna interpretacja ruchowa
do utworu „Rytualny taniec ognia” Manuela De Falla. Dzieci zamieniały się w
płomyki i „tańczyły” do utworu.
b) „Uwaga- ogień!”- zabawa
ruchowa. Dzieci biegają swobodnie po sali. Na hasło: POŻAR, dzieci szukają
bezpiecznego miejsca (obręcze hula-hop).
7. „Ogniste układanki”-. Jedno
dziecko układało powtarzające się elementy, a druga osoba z pary musiała ułożyć
je w takiej kolejności jak kolega/ koleżanka. Następnie nastąpiła zmiana
ról.
Na koniec zajęć dzieci samodzielnie
uzupełniły
KARTY
UCZESTNIKA PROJEKTU „ŻYWIOŁKI” J
Marta
Gwóźdź
Niepubliczne
Przedszkole „DUSZEK”
Inowrocław
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz