Projekt „Żywiołki” jest realizowany
w Przedszkolu nr 97 we Wrocławiu w 3 grupach (Krasnoludki, Chochliki i Leśne
Ludki). W lutym przedszkolaki poznawały OGIEŃ. W każdej z grup temat „ognia”
realizowany był przez kilka dni. Zajęcia obejmowały następujące obszary:
1. Tematyczny
kącik – przez jeden dzień w każdej sali było dostępne miejsce, w którym dzieci
mogły swobodnie poznawać żywioł ognia. Wśród proponowanych aktywności były:
•
oglądnie książek związany z tematem ognia,
pożarów, straży pożarnej itp.
•
kolorowanki nawiązujące do poznanej tematyki
•
zabawki, atrybuty nawiązujące do straży pożarnej
2. Doświadczenia
i eksperymenty – dzieci poznawały, doświadczały, obserwowały, eksperymentowały
z ogniem. Przeprowadzone doświadczenia i eksperymenty:
•
„Co to jest?” – dzieci oglądały płomień ognia,
określały jego właściwości: kolor, temperaturę, zapach itp. Ogień daje ciepło,
światło, jest niezbędny do życia.
•
„Co powstaje w trakcie spalania?” – dzieci
obserwowały jak na porcelanie, szkle w trakcie spalania pojawia się sadza.
•
„Ogień
potrzebuje tlenu” - zapaloną świeczkę przykrywamy szklanką. W trakcie
eksperymentu świeczka zgasła. Płomień świecy pali się dzięki tlenowi, gdy
tlenu pod szklanką zabraknie, płomień zgaśnie.
•
„Ogień
potrzebuje tlenu” cz. 2 - Podpalamy trzy
świeczki. Jedną świeczkę zostawiamy ze swobodnym dostępem tlenu, a dwie
pozostałe przykrywamy jednocześnie szklankami różnej wielkości. Świeczka ze
stałym dostępem tlenu pali się, pod mniejszą szklanką zgasła szybciej, a pod
większą później. Obie świeczki bez dostępu tlenu zgasły.
•
„Przenoszenie ognia” – przenoszenie ognia za
pomocą zapałki, co pozwoliło dzieciom zaobserwować, jak szybko ogień się
rozprzestrzenia i jak może być niebezpieczny.
•
„Co się pali ?” – poznanie materiałów, które bardzo
szybko płoną : drewno, papier, wełna, bawełna, plastik oraz takich ,które się
nie zapalają : metal, porcelana.
3. Plastyczne inspiracje:
·
przedszkolaki wykonywały prace plastyczne z
wykorzystaniem farb, malowały palcami, inspiracją pracy były płomienie ognia;
·
wykonywały prace wykorzystując sadzę tworzącą
się w czasie spalania
·
kolorowanki związane z tematyką ognia, straży
pożarnej
4. Żywioł w mojej okolicy – w ramach poznawania
kolejnego żywiołu, dzieci odwiedziły remizę Straży Pożarnej, mieszczącą się w
okolicy naszego przedszkola. Poznały z pracę strażaków, miały okazję z bliska
obejrzeć pojazdy, sprzęt, stroje potrzebne w czasie gaszenia pożarów.
5. Potrzebny i niebezpieczny – w trakcie zajęć dzieci
dowiadywały się, dlaczego ogień jest dla nas tak ważny i potrzebny:
·
ogień – niezbędny do przygotowania posiłków;
·
ogień potrzebny do ogrzewania, wytwarzania
ciepła;
·
ogień – daje światło
Niebezpieczeństwa:
·
ogień – źródło pożarów;
6. Żywioł w ruchu – w poznawaniu żywiołu jakim jest ogień,
nie mogło zabraknąć zabaw ruchowych, które dzieci uwielbiają:
·
„Strażacy ruszają do akcji” – na umówiony sygnał
dzieci ruszały (biegnąc) do akcji ratowniczej;
·
Strażacki tor przeszkód – strażacy muszą w
czasie akcji pokonywać wiele przeszkód – dzieci w trakcie zabawy pokonywały tor
przeszkód.
·
„Zabawa pożar, wichura, powódź” - dzieci biegają
po sali, na hasło pożar – kucają i chowają się przed ogniem, na hasło wichura –
łapią się za ręce, na hasło powódź – schodzą z dywanu, by uniknąć zalania wodą.
7. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa:
·
Zwrócenie uwagi na łatwość, z jaką
rozprzestrzenia się ogień;
·
Przypomnienie, o tym, że tylko dorośli mogą
zbliżać się do ognia;
·
Przypomnienie zagrożeń, jakie może spowodować
ogień;
·
Przypomnienie o niebezpieczeństwie pożaru w
lesie, na polu, na łące;
·
Przypomnienie numerów alarmowych związanych ze
strażą pożarną;
·
Przypomnienie, co to znaczy „pojazd
uprzywilejowany”;
8. Zabawy i ćwiczenia logopedyczne:
·
Rozpoznawanie odgłosów – wóz strażacki, płonący
ogień, woda
·
Zabawa w strażaków – naśladowanie syreny wozu
strażackiego i-o, i-o, oraz odgłosu gaśnicy: szszszsz…
·
Ćwiczenia oddechowe – zdmuchiwanie płomienia
świeczki
Opracowała: Katarzyna Kunicka-Leśniara
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz