Kolejny żywioł, kolejne zabawy badawcze, tym razem
związane z ogniem i przede wszystkim ogromna frajda dla naszych dzieci J
Następny żywioł- OGIEŃ rozpoczęliśmy od
zorganizowania gazetki tematycznej na temat Ognia. Dzieci z grupy II i IV uczestniczyły
w różnych zajęciach dotyczących kolejnego
z czterech żywiołów –ogień.
Podczas prowadzonych w grupie zajęć dzieci rozwiązywały zagadki słowne oraz słowno-obrazkowe. Prowadzone były różnorodne zabawy badawcze i eksperymenty pod hasłem „Tajemnice zaklęte w ogniu”. Odbywały się liczne pogadanki, zabawy dramowe dotyczące bezpieczeństwa. Na zakończenie odbył się w grupie „ogniskowy sąd”, podczas którego dzieci dyskutowały , „Czy ogień jest bardziej potrzebny?, Czy bardziej niebezpieczny dla człowieka?” Dyskusja zakończyła się wnioskiem, że OGIEN JEST NAM BARDZO POTRZEBNY, ALE TRZEBA UMIEĆ SIĘ Z NIM OBCHODZIĆ.
Podczas prowadzonych eksperymentów, zabaw badawczych czy doświadczeń z żywiołkiem ognia wybierani byli „strażnicy ognia”, którzy czuwali nad bezpieczeństwem.
To były naprawdę niesamowite doświadczenia.
Na zakończenie cyklu zajęć, każde dziecko otrzymało medal żywiołka ognia.
Podczas prowadzonych w grupie zajęć dzieci rozwiązywały zagadki słowne oraz słowno-obrazkowe. Prowadzone były różnorodne zabawy badawcze i eksperymenty pod hasłem „Tajemnice zaklęte w ogniu”. Odbywały się liczne pogadanki, zabawy dramowe dotyczące bezpieczeństwa. Na zakończenie odbył się w grupie „ogniskowy sąd”, podczas którego dzieci dyskutowały , „Czy ogień jest bardziej potrzebny?, Czy bardziej niebezpieczny dla człowieka?” Dyskusja zakończyła się wnioskiem, że OGIEN JEST NAM BARDZO POTRZEBNY, ALE TRZEBA UMIEĆ SIĘ Z NIM OBCHODZIĆ.
Podczas prowadzonych eksperymentów, zabaw badawczych czy doświadczeń z żywiołkiem ognia wybierani byli „strażnicy ognia”, którzy czuwali nad bezpieczeństwem.
To były naprawdę niesamowite doświadczenia.
Na zakończenie cyklu zajęć, każde dziecko otrzymało medal żywiołka ognia.
ZABAWY
BADAWCZE:
1.„Jaki jest ogień” – badanie
właściwości ognia
pomoce: zapalniczka, świeczki
pomoce: zapalniczka, świeczki
Wnioski:
® Ogień to
zjawisko w przyrodzie.
® Ma kolor i
nieokreślony kształt.
®
Jest
gorący.
®
Jest
potrzebny do oświetlania, ogrzewania, gotowania oraz w przemyśle (do wytapiania
szkła, metalu itp.)
2. „Co się pali
?”
– poznanie materiałów: które bardzo szybko
płoną : drewno, papier, wełna, bawełna,
plastik oraz takich ,które się nie zapalają : metal, porcelana, szkło
pomoce: zapalniczka, materiały do podpalania,
miska żeliwna
Wnioski:
® Najszybciej palą się materiały z
cienkiego drewna: kartka papieru
®
Nie palą się
metal, porcelana
®
Szkło
nagrzewa się.
® Plastik topi się a nie pali.
EKSPERYMENTY
1.
„Gdzie podziała
się woda?”
pomoce: talerz, podgrzewacz, zapałki, woda, słoik średniej wielkości
pomoce: talerz, podgrzewacz, zapałki, woda, słoik średniej wielkości
Wnioski:
Tlen został spalony a woda zajęła jego miejsce. Nie zajęła całej szklanki, bo w powietrzu poza tlenem znajdują się też inne gazy.
2.
„Ogień w wodzie”
pomoce: miska, podgrzewacz, zapałki, woda, duży słoik
pomoce: miska, podgrzewacz, zapałki, woda, duży słoik
Wnioski:
Tlen będący w słoiku zasysa słoik do miski tak mocno, że nie można go ta łatwo ruszyć.
Świeczka gaśnie, gdyż straciła tlen.
Tlen będący w słoiku zasysa słoik do miski tak mocno, że nie można go ta łatwo ruszyć.
Świeczka gaśnie, gdyż straciła tlen.
3. „Czego potrzebuje ogień by się palić?”
pomoce: zapalniczka, 3 podgrzewacze, szklane pojemniki (słoiki) o różnej pojemności (np. 0,5l, 0,2)
pomoce: zapalniczka, 3 podgrzewacze, szklane pojemniki (słoiki) o różnej pojemności (np. 0,5l, 0,2)
Wnioski:
® Ogień potrzebuje
powietrza (a szczególnie tlenu) by się palić.
®
Eksperyment
ten pokazuje dzieciom, że aby ogień przestał się palić należy pozbawić go
dostępu do powietrza.
®
Aby ogień
się palił potrzebne jest powietrze.
® Świeczka gaśnie szybciej w mniejszym
słoiczku, gdyż jest tam mniej powietrza
4. „Gaśnica”
pomoce: połowa cytryny lub ocet, soda oczyszczona, szklana butelka, lejek (lub kartka papieru), balon, plastikowy talerzyk
pomoce: połowa cytryny lub ocet, soda oczyszczona, szklana butelka, lejek (lub kartka papieru), balon, plastikowy talerzyk
Wnioski:
Na
podstawie tego doświadczenia możemy stwierdzić, że kwasek cytrynowy reaguje
z zasadowym proszkiem, czego efektem jest pojawienie się piany
z zasadowym proszkiem, czego efektem jest pojawienie się piany
Wnioski:
Oprócz
piany efektowne okazało się być napęczniały balon Napęczniały balon świadczy o powstałym
podczas reakcji gazie. Powstałe w tej reakcji gazy (dwutlenek węgla, CO2) może
działać podobne jak gaśnica,
która gasi ogień.
5. Właściwości ognia - ciepło
Materiały: paląca się świeczka, słoik.
Przebieg: Zapaloną świeczkę przykrywamy słoikiem. Po kilku minutach delikatnie dotykamy słoik. słoik jest ciepły.
Wniosek: ogień daje nam ciepło.
6. Czego potrzebuje ogień?
Materiały: trzy świeczki-podgrzewacze, mały i duży słoik
Przebieg: Zapalamy świeczki, dwie z nich stawiamy na pokrywce, nakrywamy je
słoikami i w tej pozycji zakrę¬camy. najpierw wszystkie świeczki pałą się jednakowo mocno, po chwili płomień w małym słoiku gaśnie, jakby ktoś go zdmuchnął, nieco dłużej pali się świeczka w du¬żym słoiku, ale też gaśnie, trzecia świeczka pali się cały czas.
Wniosek: podczas palenia płomień zużywa „powietrze do oddychania", a dokładniej mówiąc - tlen. Kiedy go zabraknie, płomień gaśnie. Aby świeczka się paliła, po¬trzebny jest tlen.
7. Znikająca
woda
Materiały: dwie podstawki, szklanka, świeczka, woda, zapałka.
Przebieg: Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda, i przykrywamy szklanką. w trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie, a woda zostanie wessana ze spodka do szklanki.
Wniosek: tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanki.
8. Co powstaje podczas spalania świeczki?
Materiały: dwie podstawki, szklanka, świeczka, woda, zapałka.
Przebieg: Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda, i przykrywamy szklanką. w trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie, a woda zostanie wessana ze spodka do szklanki.
Wniosek: tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanki.
8. Co powstaje podczas spalania świeczki?
Materiały: paląca się świeczka, łyżeczka.
Przebieg: Przez kilka sekund osoba dorosła trzyma łyżeczkę nad płomieniem, która po chwili pokryje się sadzą.
Wniosek: sadza powstanie w trakcie niepełnego spalania materiałów zawierających w swoim składzie chemicznym węgiel.
9. Ulatujący wosk
Materiały: paląca się świeczka na świeczniku, kawałek potłuczonego szkła,
spinacz do bielizny.
Przebieg: Kawałek potłuczonego szkła przytrzymujemy spinaczem i przez około 10 sekund trzymamy nad płomieniem, a następnie odkładamy na bok, aby się ochłodził. na kawałku szkła będą widoczne ślady wosku.
Wniosek gdy świeca się pali, niektóre cząsteczki wosku przekształcają pod wpływem ciepła, unoszą się do góry i odkładają się na odłamku szkła.
Zajęcia
plastyczne
1.
„Stary Wulkan”
pomoce:
plastelina, plastikowa podkładka, proszek do pieczenia, ocet.
Dzieci konstruowały z plasteliny na plastikowych podkładkach wulkany.
Następnie wsypywały do środka wulkanu proszek przygotowany przez n-lkę.
Dzieci konstruowały z plasteliny na plastikowych podkładkach wulkany.
Następnie wsypywały do środka wulkanu proszek przygotowany przez n-lkę.
Dzieci wypowiadały
krótką rymowankę:
Stary wulkan mocno śpi,
Stary wulkan mocno śpi
My
się nie boimy, zaraz go zbudzimy.
On nas lawą odstraszy
On nas lawą odstraszy!
On nas lawą odstraszy
On nas lawą odstraszy!
Następnie
dzieci wlewały kilka kropel octu do wulkanu i obserwowały wypływająca lawę.
2.
Piaskowe mandale-
Pomoce: ziemia
uniwersalna, plastikowe tace, kamienie, szyszki, żołędzie, kasztany, kolorowe
korale
Dzieci układały na
tacach z nasypana ziemią uniwersalną piaskowe mandale z wykorzystaniem
kolorowych korali oraz materiału przyrodniczego: żołędzie, kasztany,
kamienie…itp
Filmy
edukacyjne
Do realizacji tematu żywiołu ognia wykorzystane zostały filmiki edukacyjne:
Do realizacji tematu żywiołu ognia wykorzystane zostały filmiki edukacyjne:
®
Ogień, czy jest potrzebny
®
Żywioł ognia
Krzyżówka
multimedialna
Jako wprowadzenie grupy w świat ognia posłużyła krzyżówka multimedialna, w której dzieci rozwiązywały zagadki słowno- obrazkowe.
Jako wprowadzenie grupy w świat ognia posłużyła krzyżówka multimedialna, w której dzieci rozwiązywały zagadki słowno- obrazkowe.
Spotkanie
z ekspertem- strażakiem
Dzieci miały także
możliwość uczestniczenia w prelekcji na temat: „ Ogień a nasze bezpieczeństwo”.
Podczas tego spotkania dzieci zostały uświadomione, jak niebezpieczny jest
ogień oraz jak należy się z nim obchodzić. Ponadto mogły
również zobaczyć jak wyposażony jest wóz
strażacki. Oglądały sprzęt wykorzystywany w czasie pożarów. Na koniec spotkania wszystkie dzieci
wraz ze strażakami zrobiły sobie
pamiątkowe zdjęcie. Było bardzo miło i sympatycznie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz