Witamy przesyłamy sprawozdanie z
trzeciego żywiołu – OGNIA
1. W kąciku
przyrody umieściliśmy książeczki tematyczne, które zostały dzieciom przeczytane
np.”Bajka o ogniu” „Bajka o Smoku Wawelskim”, w naszym kąciku znalazła się
również puzzle „ Strażak Sam” ,kolorowanki.
2.Doświadczenia:
Zostały przeprowadzone
doświadczenia mające na celu wskazać, czego potrzebuje płomyk żeby się długo
palić (powietrza), która świeczka spali się najpierw ( przykryta małym
słoikiem, nieco większym, przykryta dużym słoikiem) oraz co się stanie
z wodą umieszczoną na talerzyku, gdy ułożymy na nim zapaloną świeczkę,
a następnie nakryjemy ją słoikiem.
3.Do naszej pracy plastycznej
użyliśmy: duży karton, farby. Dzieci dostały temat „Ogień” i same tworzyły
plakaty.
Dziec zrobiły również smoki
logopedyczne ziejące ogniem- użyliśmy: rolki po papierze toaletowym, bibuła,
kartka biała, czarny mazak.
4.Żywioł w mojej okolicy- odbyło
się spotkanie ze strażakami. Dzieci
dowiedziały się, jak wygląda mundur strażacki oraz na czym polega praca
strażaka. Podczas spotkania uczniowie uświadomili sobie, że strażacy pomagają
ludziom nie tylko w czasie pożarów, ale również podczas powodzi, wypadków
samochodowych, sprzątają połamane przez wichury drzewa, usuwają gniazda
szerszeni i os. Pan strażak dokładnie zapoznał wszystkich ze sprzętem używanym
przez strażaków oraz została zademonstrowana akcja gaszenia pożaru z użyciem
armatki wodnej i węża strażackiego. Na zakończenie uczniowie mogli dokładnie
obejrzeć od środka samochód strażacki, przymierzyć mundur i hełm, wykonać
zdjęcia.
5.Potrzebny i niebezpieczny- omówienie
sposobów gaszenia pożarów i zasad zachowania się podczas pożaru.
- Czego używamy do gaszenia pożarów? ( woda, piasek, gaśnica itp.)
- Jak należy zachować się podczas pożaru? (np. przejście po przedszkolu i wskazanie wyjść ewakuacyjnych ).
- Czego używamy do gaszenia pożarów? ( woda, piasek, gaśnica itp.)
- Jak należy zachować się podczas pożaru? (np. przejście po przedszkolu i wskazanie wyjść ewakuacyjnych ).
- Wyświetlony został film pt:,,Ogień,
groźny kur’’
- Wysłuchanie historii Jacka i Agatki pt.,, Wybuch pożar – wzywamy straż pożarną”.
Treść opowiadania:
,, Pewnego pochmurnego popołudnia Jacek i Agatka zostali sami w domu, bo rodzice musieli na chwilkę wyjść. Dzieci bawiły się swoimi ulubionymi zabawkami. Ale po jakimś czasie zabawa zaczęła im się już nudzić. Agatka poszła do drugiego pokoju oglądać książeczki, a Jacek zniecierpliwiony tym ,że rodziców nie ma tak długo, a mieli przecież wyjść tylko na chwilkę, zaczął chodzić po mieszkaniu bez większego celu. Nagle jego uwagę przykuło małe pudełeczko, którego jeszcze do tej pory nigdy nie widział. Zaczął się wspinać na palce, żeby je dosięgnąć ze stołu. Wtedy nagle Agatka krzyknęła:
- Jacku! Nie! Zapomniałeś, że rodzice prosili, żebyśmy niczego nie ruszali. Powiedzieli, że zaraz wrócą. Pamiętasz?!
- Oj pamiętam, pamiętam. Ale przecież chyba nic się nie stanie jak sobie to pudełeczko tylko obejrzymy! – odpowiedział Jacek.
- Jacku, ja jednak wolałabym żebyś tego małego czegoś nie ruszał! – powiedziała poważnie Agatka.
- No dobrze, już odkładam – odpowiedział Jacek i niechętnie odłożył pudełko z zapałkami na miejsce.
- Lepiej chodźmy do naszego pokoju pobawić się - zaproponowała Agatka.
Tak też zrobili. Dzieci budowały z klocków, gdy nagle zauważyły za oknem jakiś dziwny dym. Podeszły bliżej i okazało się, że w sąsiednim bloku wybuchł pożar.
- Jejku, Jacku trzeba coś zrobić – krzyknęła Agatka – Już wiem! – dodała po chwili namysłu. Pamiętasz , ostatnio na zajęciach w przedszkolu nasza pani mówiła, co należy zrobić w takiej sytuacji?
- Tak pamiętam ! – odpowiedział Jacek. Trzeba zadzwonić po straż pożarną.
Tak też zrobili. Agatka szybko przyniosła telefon, wykręciła numer i udzieliła odpowiedzi
- Wysłuchanie historii Jacka i Agatki pt.,, Wybuch pożar – wzywamy straż pożarną”.
Treść opowiadania:
,, Pewnego pochmurnego popołudnia Jacek i Agatka zostali sami w domu, bo rodzice musieli na chwilkę wyjść. Dzieci bawiły się swoimi ulubionymi zabawkami. Ale po jakimś czasie zabawa zaczęła im się już nudzić. Agatka poszła do drugiego pokoju oglądać książeczki, a Jacek zniecierpliwiony tym ,że rodziców nie ma tak długo, a mieli przecież wyjść tylko na chwilkę, zaczął chodzić po mieszkaniu bez większego celu. Nagle jego uwagę przykuło małe pudełeczko, którego jeszcze do tej pory nigdy nie widział. Zaczął się wspinać na palce, żeby je dosięgnąć ze stołu. Wtedy nagle Agatka krzyknęła:
- Jacku! Nie! Zapomniałeś, że rodzice prosili, żebyśmy niczego nie ruszali. Powiedzieli, że zaraz wrócą. Pamiętasz?!
- Oj pamiętam, pamiętam. Ale przecież chyba nic się nie stanie jak sobie to pudełeczko tylko obejrzymy! – odpowiedział Jacek.
- Jacku, ja jednak wolałabym żebyś tego małego czegoś nie ruszał! – powiedziała poważnie Agatka.
- No dobrze, już odkładam – odpowiedział Jacek i niechętnie odłożył pudełko z zapałkami na miejsce.
- Lepiej chodźmy do naszego pokoju pobawić się - zaproponowała Agatka.
Tak też zrobili. Dzieci budowały z klocków, gdy nagle zauważyły za oknem jakiś dziwny dym. Podeszły bliżej i okazało się, że w sąsiednim bloku wybuchł pożar.
- Jejku, Jacku trzeba coś zrobić – krzyknęła Agatka – Już wiem! – dodała po chwili namysłu. Pamiętasz , ostatnio na zajęciach w przedszkolu nasza pani mówiła, co należy zrobić w takiej sytuacji?
- Tak pamiętam ! – odpowiedział Jacek. Trzeba zadzwonić po straż pożarną.
Tak też zrobili. Agatka szybko przyniosła telefon, wykręciła numer i udzieliła odpowiedzi
pani,
którą słyszała w słuchawce. Pani prosiła o wyjaśnienie, co się stało, o podanie
dokładnego adresu i telefonu spod , którego dzwoniła Agatka. Straż pożarna
przyjechała bardzo szybko i opanowała sytuację. Kiedy rodzice wrócili do domu,
dzieci opowiedziały im całą historię, a oni stwierdzili, że są bardzo dumni z
takich dzieci, bo dzięki Jackowi i Agatce udało się szybko ugasić pożar. Co
najważniejsze nikomu nic się nie stało.”
Po wysłuchaniu opowiadania rozmowa z dziećmi na temat wydarzeń kierowana pytaniami nauczyciela:
Co mogłoby się wydarzyć, gdyby Jacek nie posłuchał Agatki?
Czy pamiętacie co Agatka mówiła Jackowi?
Jak waszym zdaniem mogła się ta historia zakończyć, gdyby w porę nie przyjechała straż pożarna?
Po wysłuchaniu opowiadania rozmowa z dziećmi na temat wydarzeń kierowana pytaniami nauczyciela:
Co mogłoby się wydarzyć, gdyby Jacek nie posłuchał Agatki?
Czy pamiętacie co Agatka mówiła Jackowi?
Jak waszym zdaniem mogła się ta historia zakończyć, gdyby w porę nie przyjechała straż pożarna?
7.Zabawy
ruchowe
- zabawa ruchowa ,,Pali się”-
dzieci otrzymują skakanki, które są wężami strażackimi. Dzieci są strażakami,
na hasło ,,pożar” wszyscy biegają po sali, naśladują dźwięk syreny strażackiej
i gaszą pożar wężami strażackimi. Na sygnał ,,Pożar ugaszony”, dzieci strażacy
wracają do bazy – czyli do miejsca wcześniej wyznaczonego przez nauczycielkę.
-„ Strażnik ognia” - dzieci siedzą na obwodzie
koła, utrzymując ciszę. Jedno wchodzi do środka z zawiązanymi oczami – to
strażnik ogniska (obok niego leży ilustracja ogniska, lub chustka). Zabawa
polega na tym, aby jedno z dzieci jak najciszej zbliżyło się do ognia- chustki
i spróbowało dotknąć ją palcem. Jesli uda mu się to zostaje „strażnikiem
ognia”. Strażnik natomiast może zawołać „stop”, gdy usłyszy jakiś szelest.
- Iskierka przyjaźni-Dzieci stoją w kręgu, trzymają się za ręce.
Nauczycielka przekazuje dziecku stojącemu o bok niej uścisk dłoni, wypowiadając
słowa: Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niechaj powróci do moich rąk. Dzieci
kolejno przekazują sobie uścisk dłoni.
8.Zorganizowaliśmy
również jeden specjalny dzień OGNIA w naszej szkole, wszystkie dzieci ubrały
się w kolorach (pomarańczowy, żółty, czerwony) symbolizujących ogień .
Uczniowie V klasy w uczniowie
przedstawili scenkę o Prometeuszu oraz taniec.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz