"OGIEŃ"
u Motyli z Przedszkola nr 124 w Poznaniu (4 - latki)
Ogień, to kolejny z
żywiołów, którego właściwości nasza grupa postanowiła zgłębić.
1.
KĄCIK TEMATYCZNY
Na samym początku
zgłębiania naszej wiedzy na temat ognia postanowiliśmy stworzyć mapę pojęciową,
wokół której stworzyliśmy nasz kącik tematyczny.
Na arkuszu papieru
spisaliśmy wszystko to, co już wiemy o ogniu. A okazało się, że wiemy całkiem
sporo. Wiemy, że ogień daje jasność, że jest ciepły/gorący, że są wokół nas przedmioty
stworzone do palenia się (świeczka, kadzidełka, drewno w kominku), że są rzeczy,
które są łatwopalne, że ogniem nie wolno się bawić, bo może spowodować pożar,
wiemy też, że w razie pożaru wzywamy straż pożarną (112 i 998).
Uznaliśmy również zgodnie,
że ogień do życia jest potrzebny, bo ogrzewa nasze domy, dzięki niemu możemy
też gotować.
2.
DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY
Przyglądaliśmy się palącej
się świeczce, by spróbować określić, jakie ogień ma właściwości. Następnie
skupiliśmy się na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: „czego ogień do palenia
się potrzebuje?” Nasze doświadczenia jednoznacznie pokazały, że niezwykle
istotne jest powietrze, bez niego ogień gaśnie.
Próbowaliśmy też sposobów
na zgaszenie płomienia świecy: okazuje się, że jest ich całkiem sporo – zalanie
wodą, zdmuchnięcie, przykrycie szklanym słoikiem (blokowanie dostępu
powietrza).
3.
PLASTYCZNE INSPIRACJE
W ramach aktywności
plastycznej każdy z nas stworzył ze słoika, z wykorzystaniem farb w kolorach
ognia, ogniowy lampion. Lampiony te zdobić będą nasze domy wieczorową porą.
4.
ŻYWIOŁ W MOJEJ OKOLICY.
Przypomnieliśmy sobie
numery alarmowe do straży pożarnej, wspomnieliśmy również o tym, jak ważna jest
praca strażaka.
5.
ŻYWIOŁ W RUCHU
Ruch jest ważną częścią
naszych aktywności, dlatego nawet wtedy, gdy mówimy o żywiołach nie zapominamy
o nim. W ramach zajęć ruchowych przypomnieliśmy sobie znane już nam zabawy:
„piłka parzy” oraz „płonące płomyczki”.
Opracowała:
mgr
Agnieszka Puk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz